Mechanika
92 (2000), DOI: 10.7862/rm.2020.02
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA OBNIŻENIE HAŁASU PRZEKŁADNI ZĘBATYCH
Agnieszka KRAMEK, Justyna GUMIENIAK
DOI: 10.7862/rm.2020.02
Streszczenie
Wibroaktywność pojawiająca się w trakcie pracy przekładni zębatych ma wiele źródeł pochodzenia. Kształtowanie warunków akustycznych jest możliwe jeszcze na etapie projektowania i konstruowania. Dodatkowo wysokie wymagania ekonomiczne i eksploatacyjne zmuszają do poszukiwania innowacyjnych metod badawczych w zakresie technik symulacyjnych. Przyczyny parametrycznych drgań przekładni zębatych mają podłoże wewnętrzne i zewnętrzne, które są najczęściej wymuszane przez oddziaływania innych zespołów roboczych maszyn i trudne do wyeliminowania. Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na poziom hałasu podczas pracy kół zębatych są: rodzaj przekładni, profil zęba, podziałka – moduł, kąt przyłożenia, faza wzębiania i wyzębiania wynikająca z położenia średnic tocznych na odcinku czynnym przyporu, zmiany profilu zęba, stopień pokrycia kół zębatych, luz międzyzębowy, obciążenie zęba, poziom jakości, wykończenie powierzchni (chropowatość), bicie i niewyważenie, przełożenie, rezonans, lepkość smaru oraz korpus przekładni.
Literatura
- Wieczorek A., Metody zmniejszania hałasu przekładni zębatych – zmiana wskaźnika zazębienia, Bezpieczeństwo Pracy, 11(2008), s. 9-11.
- Peruń G., Kształtowanie wibroaktywności przekładni zębatej wspomagane badaniami laboratoryjnymi oraz symulacyjnymi, Logistyka 4(2015), s. 801-808.
- Rogula J., Metody obniżania poziomu hałasu napędu w tokarkach, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 83(2014), s. 205-212.
- Peruń G., Wpływ wybranych czynników konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na wibroaktywność przekładni zębatej, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 77(2012), s. 61-68.
- Wieczorek A., Konstrukcyjne metody zmniejszania drgań mechanicznych przekładni zębatych, Bezpieczeństwo Pracy, 07-08(2009), s. 34-37.
- Ochęduszko K., Koła zębate, WNT, Warszawa 1969.
- Figlus T., Wilk A., Madej H., Łazarz B., Investigation of gearbox vibroactivity with the use of vibration and acoustic pressure start-up characteristics, The Archive of Mechanical Engineering, 2(2011), s. 209-222.
- Bradley W.A., How to design noise out of gears, Machine Design, December 13, Philadelphia Gear Corp. 1973, s. 149-153.
- Drago R.J., How to design quiet transmissions, Machine Design, December 11, 1980, s. 175-181.
- Bartelmus W., Zimroz R., Vibration condition monitoring of planetary gearbox under varying external load, Mechanical Systems and Signal Processing, 23(2009), s. 246-257.
- Wilk A., Madej H., Figlus T., Analiza możliwości obniżenia wibroaktywności korpusu przekładni zębatej, Eksploatacja i Niezawodność, 2(2011), s. 42-49.
- Folęga P., Madej H., Wilk A., Wpływ modyfikacji korpusu przekładni zębatej na jej wibroaktywność, Przegląd Mechaniczny, 6(2009), s. 33-37.
Podsumowanie
TYTUŁ:
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA OBNIŻENIE HAŁASU PRZEKŁADNI ZĘBATYCH
AUTORZY:
Agnieszka KRAMEK (1)
Justyna GUMIENIAK (2)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza, Wydział Mechaniczno-Technologiczny w Stalowej Woli, ul. Kwiatkowskiego 4, 37-450 Stalowa Wola
(2) Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza, Wydział Mechaniczno-Technologiczny w Stalowej Woli, ul. Kwiatkowskiego 4, 37-450 Stalowa Wola
WYDAWNICTWO:
Mechanika
92 (2000)
SŁOWA KLUCZOWE:
wibroaktywność, przekładnie zębate
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/mechanika/303
DOI:
10.7862/rm.2020.02
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rm.2020.02
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów