Mechanika
89 (1/17), DOI: 10.7862/rm.2017.04
Analiza możliwości wykorzystania ogniwa paliwowego SOFC jako pomocniczej jednostki mocy APU dla współczesnego samolotu pasażerskiego
Adam JAROSZEWICZ
DOI: 10.7862/rm.2017.04
Streszczenie
Współczesne samoloty pasażerskie należą do czołówki najbardziej niezawodnych i bezpiecznych środków transportu publicznego. Samoloty te certyfikowane są m.in. normą ETOPS (Extended range Twin Operations) zezwalającą dwusilnikowym samolotom pasażerskim operować na trasach długodystansowych, wcześniej niedostępnych dla maszyn o takiej liczbie silników. Norma ETOPS wymaga jednak zastosowania na pokładzie dwusilnikowego samolotu pasażerskiego dodatkowych, awaryjnych źródeł zasilania energią elektryczną, pneumatyczną i hydrauliczną, kompensujących (częściowo) spadek wydajności pokładowych systemów energetycznych przy niesprawności jednego z silników i systemów z nimi powiązanych. W artykule przeprowadzono analizę wykorzystania różnych typów ogniw paliwowych w technice lotniczej oraz przedstawiono projekt wstępny pomocniczej jednostki mocy APU, wykorzystującej ogniwo paliwowe SOFC (Solid Oxide Fuel Cell), przeznaczonej dla (awaryjnego) zasilania energią elektryczną samolotu pasażerskiego w koncepcji „More Electric Aircraft”.
Literatura
- Abdel-Fadil R. et al.: Electrical distribution power systems of modern civil air-crafts, 2nd Int. Conf. Energy Systems and Technologies, Cairo 2013.
- Abdel-Hafez A.: Power generation and distribution system for a more electric aircraft - A review, Recent Advances in Aircraft Technology 2012, Ramesh Agar-wal (ed.), InTech, DOI: 10.5772/37290.
- Adamowicz M. i inni.: Elektryczne instalacje pokładowe, Wydawnictwo Politech-niki Warszawskiej, Warszawa 1986.
- Bradley T. H.: Modeling, Design and energy management of fuel cell systems for aircraft, PhD dissertation, Georgia Institute of Technology 2008.
- Chick L.: Assessment of solid oxide fuel cell power system for greener commercial aircraft, Pacific Northwest National Laboratory 2011.
- Commercial aircraft propulsion and energy systems research: reducing global carbon emissions, The National Academies Press, Washington 2016.
- Demusiak G.: Otrzymywanie paliwa wodorowego metodą reformowania gazu ziemnego dla ogniw paliwowych małej mocy, Instytut Nafty i Gazu, Warszawa 2012.
- Dzieranowski P. i inni: Turbinowe silniki odrzutowe, WKiŁ, Warszawa 1983.
- Eismin T.: Aircraft Electricity and Electronics McGraw-Hill Professional 2014
- Mackay A., Hill J.: Modelling of fuel cell APU utilization for aircraft applications, 46th AIAA Joint Propulsion Conf. & Exhibit, Nashville 2010.
- Moir I., Scabridge A.: Aircraft systems: Mechanical, Electrical, and Avionics Subsystems Integration, Third Edition Wiley & Sons, Ltd. 2008.
- Norma obronna NO-15-A200, Warszawa 1998.
- Rajashekara K.: Hybrid fuel cell power in aircraft, IEEE Explore Document 2008.
- Rajashekara K.: Solid oxide fuel cell/gas turbine hybrid APU system for aerospace applications, IEEE Explore Document 2006.
- Scholz D.: An optimal APU for passenger aircraft, 5th CEAS Air and Space Conf., Delft 2015.
- Spitzer C.R.: The Avionics Handbook CRC PRESS LLC, Washington 2001.
- Stefanowicz A.: Pokładowe układy pomiarowe, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1984.
- Steinberger-Wilckens R., Lehnert W.: Innovations in fuel cell technologies, RSC Publishing 2010.
- Szczeciński S. i inni: Lotnicze zespoły napędowe cz. 1, WAT, Warszawa 2009.
- Tareq S.: SOFC auxiliary power units (APUs) for vehicles TRRF05, Fuel Cell technology, Lund 2008.
- Tooley M.: Aircraft electrical and electronic systems, Elsevier 2009.
- Whyatt G., Chick L.: Electrical generation for more-electric aircraft using solid
oxide, Fuel Cells Pacific Northwest National Laboratory 2012. - Zizelman J. et al.: Solid oxide fuel cell auxiliary power unit, SAE World Congress, Detroit 2002.
Podsumowanie
TYTUŁ:
Analiza możliwości wykorzystania ogniwa paliwowego SOFC jako pomocniczej jednostki mocy APU dla współczesnego samolotu pasażerskiego
AUTORZY:
Adam JAROSZEWICZ
AFILIACJE AUTORÓW:
Politechnika Wrocławska
WYDAWNICTWO:
Mechanika
89 (1/17)
SŁOWA KLUCZOWE:
samolot pasażerski, pomocnicza jednostka mocy, More Electric Aircraft, ogniwo paliwowe, SOFC - Solid Oxide Fuel Cell
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/mechanika/199
DOI:
10.7862/rm.2017.04
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rm.2017.04
DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2016-12-11
DATA PRZYJĘCIA DO DRUKU:
2017-02-14
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów