Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Mechanika

Mechanika
89 (1/17), DOI: 10.7862/rm.2017.04

Analiza możliwości wykorzystania ogniwa paliwowego SOFC jako pomocniczej jednostki mocy APU dla współczesnego samolotu pasażerskiego

Adam JAROSZEWICZ

DOI: 10.7862/rm.2017.04

Streszczenie

Współczesne samoloty pasażerskie należą do czołówki najbardziej niezawodnych i bezpiecznych środków transportu publicznego. Samoloty te certyfikowane są m.in. normą ETOPS (Extended range Twin Operations) zezwalającą dwusilnikowym samolotom pasażerskim operować na trasach długodystansowych, wcześniej niedostępnych dla maszyn o takiej liczbie silników. Norma ETOPS wymaga jednak zastosowania na pokładzie dwusilnikowego samolotu pasażerskiego dodatkowych, awaryjnych źródeł zasilania energią elektryczną, pneumatyczną i hydrauliczną, kompensujących (częściowo) spadek wydajności pokładowych systemów energetycznych przy niesprawności jednego z silników i systemów z nimi powiązanych. W artykule przeprowadzono analizę wykorzystania różnych typów ogniw paliwowych w technice lotniczej oraz przedstawiono projekt wstępny pomocniczej jednostki mocy APU, wykorzystującej ogniwo paliwowe SOFC (Solid Oxide Fuel Cell), przeznaczonej dla (awaryjnego) zasilania energią elektryczną samolotu pasażerskiego w koncepcji „More Electric Aircraft”.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

  1. Abdel-Fadil R. et al.: Electrical distribution power systems of modern civil air-crafts, 2nd Int. Conf. Energy Systems and Technologies, Cairo 2013.
  2. Abdel-Hafez A.: Power generation and distribution system for a more electric aircraft - A review, Recent Advances in Aircraft Technology 2012, Ramesh Agar-wal (ed.), InTech, DOI: 10.5772/37290.
  3. Adamowicz M. i inni.: Elektryczne instalacje pokładowe, Wydawnictwo Politech-niki Warszawskiej, Warszawa 1986.
  4. Bradley T. H.: Modeling, Design and energy management of fuel cell systems for aircraft, PhD dissertation, Georgia Institute of Technology 2008.
  5. Chick L.: Assessment of solid oxide fuel cell power system for greener commercial aircraft, Pacific Northwest National Laboratory 2011.
  6. Commercial aircraft propulsion and energy systems research: reducing global carbon emissions, The National Academies Press, Washington 2016.
  7. Demusiak G.: Otrzymywanie paliwa wodorowego metodą reformowania gazu ziemnego dla ogniw paliwowych małej mocy, Instytut Nafty i Gazu, Warszawa 2012.
  8. Dzieranowski P. i inni: Turbinowe silniki odrzutowe, WKiŁ, Warszawa 1983.
  9. Eismin T.: Aircraft Electricity and Electronics McGraw-Hill Professional 2014
  10. Mackay A., Hill J.: Modelling of fuel cell APU utilization for aircraft applications, 46th AIAA Joint Propulsion Conf. & Exhibit, Nashville 2010.
  11. Moir I., Scabridge A.: Aircraft systems: Mechanical, Electrical, and Avionics Subsystems Integration, Third Edition Wiley & Sons, Ltd. 2008.
  12. Norma obronna NO-15-A200, Warszawa 1998.
  13. Rajashekara K.: Hybrid fuel cell power in aircraft, IEEE Explore Document 2008.
  14. Rajashekara K.: Solid oxide fuel cell/gas turbine hybrid APU system for aerospace applications, IEEE Explore Document 2006.
  15. Scholz D.: An optimal APU for passenger aircraft, 5th CEAS Air and Space Conf., Delft 2015.
  16. Spitzer C.R.: The Avionics Handbook CRC PRESS LLC, Washington 2001.
  17. Stefanowicz A.: Pokładowe układy pomiarowe, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1984.
  18. Steinberger-Wilckens R., Lehnert W.: Innovations in fuel cell technologies, RSC Publishing 2010.
  19. Szczeciński S. i inni: Lotnicze zespoły napędowe cz. 1, WAT, Warszawa 2009.
  20. Tareq S.: SOFC auxiliary power units (APUs) for vehicles TRRF05, Fuel Cell technology, Lund 2008.
  21. Tooley M.: Aircraft electrical and electronic systems, Elsevier 2009.
  22. Whyatt G., Chick L.: Electrical generation for more-electric aircraft using solid
    oxide, Fuel Cells Pacific Northwest National Laboratory 2012.
  23. Zizelman J. et al.: Solid oxide fuel cell auxiliary power unit, SAE World Congress, Detroit 2002.

Podsumowanie

TYTUŁ:
Analiza możliwości wykorzystania ogniwa paliwowego SOFC jako pomocniczej jednostki mocy APU dla współczesnego samolotu pasażerskiego

AUTORZY:
Adam JAROSZEWICZ

AFILIACJE AUTORÓW:
Politechnika Wrocławska

WYDAWNICTWO:
Mechanika
89 (1/17)

SŁOWA KLUCZOWE:
samolot pasażerski, pomocnicza jednostka mocy, More Electric Aircraft, ogniwo paliwowe, SOFC - Solid Oxide Fuel Cell

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/mechanika/199

DOI:
10.7862/rm.2017.04

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rm.2017.04

DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2016-12-11

DATA PRZYJĘCIA DO DRUKU:
2017-02-14

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności