Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Mechanika

Mechanika
86(4/14), DOI: 10.7862/rm.2014.56

Analiza procedur stanów awaryjnych silników w samolotach lekkich i ich wpływ na skutki wypadków lotniczych

Robert JAKUBOWSKI

DOI: 10.7862/rm.2014.56

Streszczenie

Na podstawie analizy teorii eksploatacji złożonych struktur technicznych przedstawiono samolot lekki jako obiekt eksploatacyjny. Szczególną uwagę zwrócono na zespół napędowy, wskazując na jego istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa eksploatacji całego statku powietrznego. Na podstawie analizy instrukcji eksploatacji wybranych samolotów lekkich oraz produkowanych do nich silników dokonano przeglądu procedur postępowania w stanach awaryjnych zespołu napędowego. Następnie wykonano analizę przyczyn wypadków w klasie samolotów lekkich, gdzie wskazano na znaczący udział wypadków spowodowanych awarią zespołu napędowego w ogólnej liczbie wypadków w tej klasie statków powietrznych. Wykonano analizę liczby wypadków ze skutkiem śmiertelnym, wskazując, że awarie zespołu napędowego nie mają w tym względzie znaczącego udziału. Wskazano jednak, że co 12 wypadek spowodowany awarią tego zespołu pociąga za sobą ofiary śmiertelne. Wyniki analizy wypadkowości samolotów lekkich skonfrontowano z zaleceniami instrukcji dotyczącej postępowania w stanach awaryjnych zespołu napędowego. Posłużyło to do opracowania wniosków na temat aktualnego stanu bezpieczeństwa eksploatacji, jak też zaleceń na przyszłość, w celu podnoszenia niezawodności i bezpieczeństwa eksploatacji samolotów lekkich.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

1. Cwojdziński L., śurek J.: Systemy wspierające zarządzanie bezpieczeństwem lotów. Rozwój techniki, technologii i transportu w lotnictwie, Poznań 2012, 19-27.
2. EASA Annual Safety Review 2007, European Aviation Safety Agency, 2008.
3. EASA Annual Safety Review 2012, European Aviation Safety Agency, 2013.
4. Lewitowicz J.: Podstawy eksploatacji statków powietrznych. Statek powietrzny i elementy teorii. Wydawn. ITWL, Warszawa 2001.
5. Lewitowicz J., Cwojdziński L.: Współczesne statki powietrzne i nowoczesne metody ich eksploatacji. Rozwój techniki, technologii i transportu w lotnictwie, Poznań 2012, 77-89.
6. Lewitowicz J., Kustroń K.: Podstawy eksploatacji statków powietrznych. Własności i właściwości eksploatacyjne statku powietrznego. Wydawn. ITWL, Warszawa 2003.
7. Lindstedt P.: Praktyczna diagnostyka maszyn i jej teoretyczne podstawy. Wydawn. ASKON, Warszawa 2002.
8. Lewitowcz J.: Managment and control of the potential exploitation of fleet aircrafts. Eksploatacja i Niezawodność – Maintenance and Reliability, 37 (2008), 53-56.
9. Ważny M.: The method of determining the time concerning the operation of a chosen navigation and aiming device in the operation system. Eksploatacja i Niezawodność – Maintenance and Reliability, 38 (2008), 4-11.
10. Basmadji F., Gruszecki J., Rzucidło P.: Prediction, Analysis and Modeling of Human Performance. SAE Technical Paper, 2009-01-2297, 2009.
11. Gruszecki J, Rzucidło P.: Simplified Informatics Model of Pilot-Operator and Prediction of Human Performance. AIAA Modeling and Simulation Technologies Conference and Exhibit, Honolulu, Hawaii, AIAA 2008-7110.
12. Klich E.: Wykorzystanie teorii systemowych w badaniach zdarzeń lotniczych. Rozwój techniki, technologii i transportu w lotnictwie, Poznań 2012, 39-58.
13. Orkisz M., Kotlarz W., Rypulak A., Turbak W.: The influence of the air-experience of pilots on loads spectrum of turbojet-engines under of the realization of air missions, J. KONES, 9 (2002), 231-238.
14. Instrukcja użytkowania CESSNA 150.
15. Instrukcja użytkowania w locie Cessna 152.
16. Instrukcja użytkowania PIPER PA-28-201-PA.
17. Instrukcja użytkowania silnika lotniczego typu CONTINENTAL serii O-200-A.
18. Instrukcja użytkowania dla wszystkich silników typu ROTAX 912.
19. Instrukcja użytkowania dla wszystkich silników typu ROTAX 914.
20. Reciprocating engine. Trouble shouting guide. Lycoming 2006.

Podsumowanie

TYTUŁ:
Analiza procedur stanów awaryjnych silników w samolotach lekkich i ich wpływ na skutki wypadków lotniczych

AUTORZY:
Robert JAKUBOWSKI

AFILIACJE AUTORÓW:
Politechnika Rzeszowska

WYDAWNICTWO:
Mechanika
86(4/14)

SŁOWA KLUCZOWE:
bezpieczeństwo, stany awaryjne silników, niezawodność systemów, procedury awaryjne w lotnictwie

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/mechanika/117

DOI:
10.7862/rm.2014.56

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rm.2014.56

DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2014-08-10

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności