Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Humanities and Social Sciences (dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)

Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
29 (1/2022), DOI: 10.7862/rz.2022.hss.01

GENERATIONAL AFFILIATION AS A DETERMINANT OF CHARACTERISTICS AND ATTITUDES TOWARDS PROFESSIONAL AND SOCIAL LIFE

Anna BARWIŃSKA-MAŁAJOWICZ

DOI: 10.7862/rz.2022.hss.01

Abstract

During the 20th century, dynamic economic, social, political, historical, and technological changes led to the separation of new generations. Generational affiliation is one of the variables that define human attitudes, and this paper focuses on the problem of generational diversity. The paper includes an attempt to capture the traits of the generations born in the 20th century. Its purpose is to identify the characteristics, values, and attitudes of generations born in the 20th century in relation to professional and social life and provide an overview. The paper studies the subject literature and utilizes desk research, descriptive statistics, and the collective case study method. 

Full text (pdf)

References

  1. 8 Important Characteristics of Baby Boomers eLearning Professionals Should Know [Access: 10.02.2021]. Access on the internet: https://elearningindustry.com/8-importantcharacteristics-baby-boomers-elearning-professionals-know
  2. Alfabet pokoleń [Access: 20.12.2021]. Access on the internet: https://www.miastopoznaj.pl/ kultura-i-styl/4871-alfabet-pokolen
  3. Aniszewska, G. (2015). Zmiany pokoleniowe a decyzje i wybory konsumenckie. „Marketing i Rynek”, 1.
  4. Barclays, (2013), A Summary of Talking About My Generation: Exploring the Benefits Engagement Challenge, [Access: 18.01.2021]. Access on the internet: https://www. emploilr.com/docs/
  5. Barclays-study092013.pdf Bascha, Z: Generacja open source (2011) [Access: 15.02.2021]. Access on the internet: https://opensource.com/business/11/9/z-open-source-generation
  6. Becton, J. B., Walker, H. J., Jones‐Farmer, A. (2014). Generational Differences in Workplace Behavior. “Journal of Applied Social Psychology”, 44(3).
  7. Berkup, S. B. (2014). Working with Generations X and Y in Generation Z Period: Management of Dif-ferent Generations in Business Life. “Mediterranean Journal of Social Sciences”, 5.
  8. Bombiak, E. (2016). Zarządzanie pokoleniami wyzwaniem dla współczesnych menedżerów [In:] Toruński, J., Chrząścik, M. (ed.), Bezpieczeństwo i wyzwania współczesnych organizacji w obliczu gospodarki XXI wieku, Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo- -Humanistycznego w Siedlcach.
  9. Bresman, H., Rao, V. D. (2017). A survey of 19 countries shows how generations X, Y, and Z are – and aren't – different. “Harvard Business Review” [Access: 15.01.2021]. Access on the internet: https://hbr.org/2017/08/a-survey-of-19-countries-shows-how-generations-xy-and-z-are-and-arent-different
  10. Cichorzewska, M., Mazur, B., Niewiadomska, A. et al. (2015). Zarządzanie wiekiem. Aspekt regionalny, instytucjonalny oraz organizacyjny, Lublin: Wyd. Politechnika Lubelska.
  11. Crampton, S. M., Hodge, J. W. (2009). Generation Y: Unchartered Teritory, “Journal of Business & Economics Research”, Vol. 7, No. 4. Encyklopedia Zarządzania [Access: 22.01.2021]. Access on the internet: https://mfiles.pl/ pl/index.php/Baby_boomers
  12. Fazlagić, J. A. (2008). Charakterystyka pokolenia Y. „E-mentor”, 10.
  13. Gaidhani, S., Arora, L., Kumar Sharma, B. (2019). Understanding the attitude of Generation Z towards workplace, “International Journal of Management, Technology and Engineering”, 9.
  14. Glass, A. (2007). Understanding generational differences for competitive success. “Industrial and Commercial Training”, 39(2).
  15. Godziński, B., Ukryta generacja między pokoleniem X a millenialsami. Xennialsi mieli analogowe dzieciństwo i cyfrową dorosłość, [Access: 5.01.2021]. Access on the internet: https://natemat.pl/222743,ukryte-pokolenie-miedzy-generacja-x-a-milenialsami-mialoanalogowe-dziecinstwo-i-cyfrowa-doroslosc
  16. Gursoy, D., Maier, T. A., Chi, Ch. G. (2008). Generational differences: An examination of work values and generational gaps in the hospitality workforce. “International Journal of Hospitality Management”, Vol. 27, Issue 3.
  17. Hart, K. A. (2006). Generations in the workplace: finding common ground, Medical Laboratory. “Observer” 38(10).
  18. Howe, N., Strauss, W. (2007). The Next 20 Years: How Customer and Workforce Attitudes Will Evolve. “Harvard Business Review”, 85(7–8). https://extension.missouri.edu/extcouncil/documents/ecyl/meet-the-generations.pdf
  19. Hysa, B., (2016). Zarządzanie różnorodnością pokoleniową. „Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie”, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, No. 97.
  20. Jasiewicz, K. (2020/2021). Los pokolenia ’68: Historia kołem się toczy? „CONCILIUM CIVITAS, ALMANACH” [Access: 30.12.2020]. Access on the internet: http:// conciliumcivitas.pl/almanach-concilium-civitas-2020-2021-profesor-krzysztof-jasiewiczlos-pokolenia-68-pelne-kolo-historii
  21. Kuczerska, D., Smoląg, K. (2018). Oferty pracy a oczekiwania potencjalnych pracowników z pokolenia Y i Z. „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej, Zarządzanie”, 31.
  22. Kurz, Ch., Guerrier, J. (2016). Gen X Today: The Documentary [Access: 9.02.2021]. Access on the internet: https://insights.viacomcbs.com/post/gen-x-today-the-documentary/
  23. Kurz, Ch., Li, G., Vine, D. J. (2018). Are Millennials Different?. Finance and Economics Discussion Series 2018-080. Washington: Board of Governors of the Federal Reserve System.
  24. Lipka, A. (2017). Kapitał generacyjny versus kapitał multigeneracyjny [In:] Lipka, A., Król, M. (ed.), Gospodarowanie wielopokoleniowym kapitałem ludzkim. Wybrane zagadnienia. Warszawa: CeDeWu.
  25. Lyons, S., Duxbury, L., Higgins, Ch. (2007). An empirical assessment of generational differences in basic human values. “Psychological Reports”, 101.
  26. Maksymowicz, A., Mamak-Zdanecka, M. (2014). Kompetencje absolwentów wyższych uczelni na rynku pracy kontekście monitoringu losów absolwentów [In:] Shchudlo, S., Długosz, P. (ed.), Youth Policy: problems and procpects, No. 5, Shvydkodruk, Drohobycz–Przemyśl.
  27. Murzyn, M., Nogieć, J. (2015). Deklarowane wartości w opinii przedstawicieli wybranych pokoleń, „The Wroclaw School of Banking Research Journal”, 15(3). O’Neill, M. (2010). Generational preferences: A glimpse into the future office. Knoll Workplace Research [Access: 30.04.2021]. Access on the internet: https://www.knoll.com/ document/1352940439350/WP_GenerationalDifferences.pdf. Pokolenie Y – jego miejsce we współczesnym świecie [Access: 26.01.2021]. Access on the internet: https://konferencje.aps.edu.pl/wolontariuszpokoleniay/img/pokolenie.pdf
  28. Polański, G. (2014). Cechy pokolenia sieci w perspektywie pokolenia Y. Raport z badań [In:] Morbitzer, J., Musiał, E. (ed.), CZŁOWIEK – MEDIA – EDUKACJA. Kraków: Wydawca Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.
  29. Polus, I. (2019). Skuteczne zarządzanie pokoleniami pracowników [Access: 30.01.2021]. Access on the internet: http://blog.randstad.pl/skuteczne-zarzadzanie-pokoleniami-pracownikow
  30. Ryś, J., Pokolenie Z – czym się różni od pokolenia X, Y? Jak się komunikuje? [Access: 14.02.2021]. Access on the internet: https://www.employear.com/pl/blog/pokolenie-z.html
  31. Smola, K. W., Sutton, Ch. D. (2002). Generational differences: revisiting generational work values for the new millennium. “Journal of Organizational Behaviour”, Vol. 23, SP1.
  32. Smolbik-Jęczmień, A. (2014). Podejście do pracy i kariery zawodowej wśród przedstawicieli generacji X i Y – podobieństwa i różnice. „Nauki o Zarządzaniu. Management Sciences”, 1(14).
  33. Sprague, C. (2008). The Silent Generation Meets Generation Y: How to Manage a Four Generation Workforce with Panache Workforce with Panache. “HCI White Paper February”, 7.
  34. Sytek, J. (2013). Wiek w projekcie, czyli różnice pokoleniowe w zarządzaniu pracownikami. Konferencja IPMA, 10.2013 r., na podstawie wyników badań DTI Polska.
  35. Świda-Ziemba, H., (2010). Młodzież PRL. Portrety pokoleń w kontekście historii. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  36. Twenge, J. M., Campbell, S. M., Hoffman B. J., Lance, Ch. (2010). Generational Differences in Work Values: Leisure and Extrinsic Values Increasing, Social and Intrinsic Values Decreasing. “Journal of Management”, 36(5).
  37. What are the traits of the Silent Generation? [Access: 16.01.2021]. Access on the internet: https://www.ideaassociates.com/2012/07/03/the-silent-generation
  38. Who are the Baby Boomers? [Access: 5.02.2021]. Access on the internet: https:// corporatefinanceinstitute.com/resources/knowledge/other/baby-boomers
  39. Wojtaszczyk, K. (2016). Przynależność generacyjna jako determinanta postaw wobec pracy: stereotypy a rzeczywistość. „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: problemy, innowacje, projekty”, 1(39).
  40. Zarządzanie pokoleniami w organizacji cz. 1 – Praca z baby boomers [Access: 10.01.2021]. Access on the internet: https://www.eden.pl/blog/zarzadzanie-pokoleniami-w-organizacjicz-1-praca-z-baby-boomers
  41. Zemke, R., Raines, C., Filipczak, B. (2000). Generations at work: managing the clash of Veterans, Boomers, Xers, and Nexters in your workplace. New York: American Management Association.  

About this Article

TITLE:
GENERATIONAL AFFILIATION AS A DETERMINANT OF CHARACTERISTICS AND ATTITUDES TOWARDS PROFESSIONAL AND SOCIAL LIFE

AUTHORS:
Anna BARWIŃSKA-MAŁAJOWICZ

AUTHORS AFFILIATIONS:
University of Rzeszów, Institute of Economics and Finance, ul. Ćwiklińskiej 2, 35-601 Rzeszów, Poland

JOURNAL:
Humanities and Social Sciences
29 (1/2022)

KEY WORDS AND PHRASES:
generational change; generations born in the 20th century; labor market; features; attitudes

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/597

DOI:
10.7862/rz.2022.hss.01

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2022.hss.01

COPYRIGHT:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności