Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Humanities and Social Sciences (dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)

Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
27 (4/2020), DOI: 10.7862/rz.2020.hss.41

THE ISSUE OF ROAD VISIBILITY AND ROAD TRAFFIC SAFETY

Paweł KĘPA

DOI: 10.7862/rz.2020.hss.41

Abstract

One of the most difficult problems faced by drivers at night is road visibility and difficulty
in seeing obstacles in a timely manner. Many night-time accidents occur on roads with no
artificial lighting, especially outside built-up areas. In 2014, in order to improve road safety,
a provision for the obligatory use of reflective elements by pedestrians outside built-up areas
at night was introduced. However, the exact parameters of these reflective elements (in
particular the color, size and location) were not specified, which may have an impact on
pedestrian safety.
This article compares a car driver’s range of visibility when pedestrians are equipped with
different colors of a reflective element, examining the influence of different colors on safety.
The analysis shows that, despite the similar technical properties of the same reflective
elements, their color contributed to the improvement of visibility, and thus road safety. An
experiment conducted in real road conditions testing yellow and orange reflective elements
proved that the yellow reflective element significantly improved the range of the driver’s
perception.

Full text (pdf)

References

  1. Buda, A., Jarynowski, A. (2010). Life-time of correlations and its applications, vol. 1, Wydawnictwo Niezależne, December 2010.
  2. Fors, C., Lundkvist, S.O. (2009). Night-time traffic in urban areas: raport VTI no. 650A.
  3. Podgórska, A., Rajchel, J. (2019). Wypadki drogowe w świetle badań. Prawo o ruchu drogowym. Warsaw: Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych.
  4. Prochowski, L., Unarski, J., Wach W., Wicher J. (2008). Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych. Warsaw: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności.
  5. Reza, A., Wójcicki, B. (1991, 1994). Badania widoczności świateł odblaskowych. Zbiór referatów sympozjum: Problemy rekonstrukcji wypadków drogowych, Cracow.
  6. Shapiro, S.S., Wilk, M.B. (1965). An Analysis of Variance Test for Normality. “Biometrika”, Vol. 52, No. 3/4. (Dec., 1965).
  7. The Act of July 26, 2013 amending the Act – Road Traffic Law (Journal of Laws of 2013, item 991).
  8. The Act of June 20, 1997, Road Traffic Law (consolidated text, Journal of Laws of 2020, item 110).
  9. Unarski, J., Zębala, J. (2006). Zbiór podstawowych wzorów i równań stosowanych w analizie wypadków drogowych. Cracow: Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych.
  10. Wolska, A. (1999). Bezpieczeństwo pracy – nauka i praktyka. Centralny Instytut Ochrony Pracy 1/1999.
  11. Wypadki drogowe. Vademecum biegłego sądowego. Edition 2. Cracow: Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, 2006.
  12. Zbiór referatów: Problemy rekonstrukcji wypadków drogowych. Szczyrk: Instytut Ekspertyz Sądowych, 2006.
  13. Zielinkiewicz, A. (2013). Wpływ nocnych ograniczeń widoczności na bezpieczeństwo i wybrane parametry ruchu drogowego. Cracow: Politechnika Krakowska.
  14. Zieliński, R. (1972). Tablice statystyczne. Warsaw: PWN.
  15. Żagan, W., Mazur, J.W. (1997). Samochodowa technika świetlna. Warsaw: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
  16. Żagan, W. (2014). Podstawy techniki świetlnej. Warsaw: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, edition 2 rev.

About this Article

TITLE:
THE ISSUE OF ROAD VISIBILITY AND ROAD TRAFFIC SAFETY

AUTHORS:
Paweł KĘPA

AUTHORS AFFILIATIONS:
PhD, Eng., Rzeszow University of Technology, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959
Rzeszów, Faculty of Management
...

JOURNAL:
Humanities and Social Sciences
27 (4/2020)

KEY WORDS AND PHRASES:
road traffic safety, pedestrian, driver, traffic accident

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/539

DOI:
10.7862/rz.2020.hss.41

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2020.hss.41

COPYRIGHT:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności