Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Humanities and Social Sciences (dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)

Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
, DOI: 10.7862/rz.2020.hss.35

THE KEY LIMITING FACTORS FOR THE ESTABLISHMENT OF A BENCHMARKING PARTNERSHIP IN CLUSTER ENTERPRISES

Magdalena SZYDEŁKO

DOI: 10.7862/rz.2020.hss.35

Abstract

The benchmarking partnership of cluster enterprises is an important and interesting field
of scientific research in the management sciences. The purpose of the paper is to identify the
key factors limiting the establishment of this form of partnership and to establish their impact.
This paper argues that proper identification of the main limiting factors is an essential
management process to help with benchmarking partnerships, and I aim to examine which
limiting factors (internal or external) have a greater negative impact on the establishment of
benchmarking partnerships? The work utilizes indirect research through the analysis of
literature sources and deductive reasoning, and direct research through the use of
questionnaires conducted with selected Polish clusters enterprises.

Full text (pdf)

References

  1. Adamik, A. (2013). A partnering approach to extending the business base through cooperation with competitors (coopetition) – is it an option for SMEs? [in:] Zaharim, A., Rodrigues, R.G., eds., Recent Advances in Management, Marketing and Finances. Cambridge: WSEAS Press.
  2. Bendell, T., Boulter, L., Gatford, K. (1997). The Benchmarking Workout. London: Financial Times Pitman Publishing.
  3. Mohapatra, S. (2012). Information Theory and Best Practices in the IT Industry. New York: Springer.
  4. Morosini, P. (2004). Industrial Clusters, Knowledge Integration and Performance. “World Development”, Vol. 32, No. 2. DOI: 10.1016/j.worlddev.2002.12.001.
  5. Sharma, R.S., Iqbal, M., Victoriano, M.M. (2013). On the Use of Benchmarking and Good Practices for Knowledge Management for Development. “Knowledge Management Research & Practice” 11(4). DOI: 10.1057/kmrp.2012.27.
  6. Sölvell, Ö. (2008). Clusters – Balancing Evolutionary and Constructive Forces. Stockholm: Ivory Tower Publishing.
  7. Szydełko, M. (2015). Ramy koncepcyjne zastosowania benchmarkingu w klastrze. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, No. 399.
  8. —— (2018a). A Conceptual Framework for Intra-Cluster Benchmarking Partnership [in:] Albrychiewicz-Słocińska, A., Czarnecka, A., Dunay, A., eds., Challenges of Management in Modern Organizations. Gödöllő: Szent István Egyetemi Kiadó Nonprofit Kft.
  9. —— (2018b). Internal and External Facilitating Factors for Establishment of Benchmarking Partnership by the Cluster Enterprises in the Context of the Empirical Research – the Case of Poland [in:] Slavíčková, P., Talášek, T., eds., Knowledge for Market Use 2018: Public Finances in the Background of Sustainable Development. International Scientific Conference Proceedings, Olomouc: Palacky University Olomouc [Access: 22.11.2019]. Access on the internet: http://knowledgeconference.upol.cz/downloads/2018-Knowledge_for_Market_Use_ Proceedings.pdf.
  10. —— (2018c), The Essence and Attributes of Inter-Organizational Relations. “Humanities and Social Sciences” No. 4. DOI: 10.7862/rz.2018.hss.89.
  11. —— (2019). Partnerstwo benchmarkingowe przedsiębiorstw w klastrze jako kategoria relacji międzyorganizacyjnych. Warszawa: CeDeWu.

About this Article

TITLE:
THE KEY LIMITING FACTORS FOR THE ESTABLISHMENT OF A BENCHMARKING PARTNERSHIP IN CLUSTER ENTERPRISES

AUTHORS:
Magdalena SZYDEŁKO

AUTHORS AFFILIATIONS:
...PhD, Department of Management Systems and Logistics, Faculty of
Management, Rzeszow University of Technology, Powstańców Warszawy Ave. 10, 35-959 Rzeszów
...

JOURNAL:
Humanities and Social Sciences

KEY WORDS AND PHRASES:
benchmarking partnership, best practices, cluster, limiting factors

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/532

DOI:
10.7862/rz.2020.hss.35

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2020.hss.35

COPYRIGHT:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności