Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Humanities and Social Sciences (dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)

Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
27 (1/2020), DOI: 10.7862/rz.2020.hss.7

Psychological actions in the armed conflict

Grzegorz ROSŁAN
Submitted by: Pawe Perz

DOI: 10.7862/rz.2020.hss.7

Abstract

Scientific and technical progress and development in the sphere of telecommunications, computer science, and multimedia has ushered in a new era – the so-called “information society”. Propaganda and information activities are a key element of psychological actions that have a long tradition and are currently an extremely effective tool for implementing the foreign and internal policy of the Russian Federation. The Russian armed forces have at their disposal a very extensive set of tools and processes that enables them to conduct such actions.

The purpose of this article is to explain the significance of psychological and propaganda actions in armed conflict. In addition, the article presents classic forms of psychological actions and a definition is proposed that reflects the specifics of these actions. This article aims to prepare the reader to learn and understand the essence of psychological actions in armed conflict. The author's considerations prove that psychological actions and propaganda are not new phenomena; rather, these actions currently have an extremely wide range of use in armed conflict. The use of psychological and propaganda actions is related the development of the internet and the role of the recipient, who through social networking, becomes an unconscious recipient and relay.

Full text (pdf)

References

Bourne, L.E., Healy, A.F., Beer, F.A. (2003). Military Conflict and Terrorism: General Psychology Informs International Relations. “Research Article”, June.

Goban-Klas, T., Sienkiewicz, P. (1999). Społeczeństwo informacyjne: szanse, zagrożenia, wyzwania. Kraków: Fundacja Postępu i Telekomunikacji.

Military Conflict and Terrorism: General Psychology Informs International Relations (2003). “Review of General Psychology” No. 7(2), June.

Nowacki, G. (2013). Znaczenie informacji w obszarze bezpieczeństwa narodowego. „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” nr 36.

Piątkowski K. (2002). Wojna nowego typu?. „Polska w Europie” nr 1.

Psychological Operations Process Tactics, Techniques, and Procedures, FM 3-05.301, August 2007.

Psychological Operations Tactics, Techniques, and Procedures, FM 3-05.301 (FM 33-1-1), December 2003.

Psychological Operations, FM-33-1.

Satterfield, J.M., Seligman, M.E.P. (1994). Military aggression and risk predicted by explanatory style. “Psychological Science” No. 5(2).

Sturminger, A. (1960). 3000 Jahre Politische Propaganda, Wien–Munchen: Verlag Herold.

Volkoff, D. (1991). Dezinformacja – oręż wojny. Warszawa: Delikon.

Zinsser, N., Perkins, L.D., Gervais, P.D., Burbelo, G.A. (2004). Military Application of Performance-Enhancement Psychology. “Academic Journal Article, Military Review”, September–October.

About this Article

TITLE:
Psychological actions in the armed conflict

AUTHORS:
Grzegorz ROSŁAN

AUTHORS AFFILIATIONS:
DSc, PhD, Eng, Associate Prof., Rzeszow University of Technology, The Faculty of Management, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

SUBMITTED BY:
Pawe Perz

JOURNAL:
Humanities and Social Sciences
27 (1/2020)

KEY WORDS AND PHRASES:
psychological actions, PSYOPS, propaganda, military conflict

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/513

DOI:
10.7862/rz.2020.hss.7

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2020.hss.7

COPYRIGHT:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności