Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Humanities and Social Sciences (dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)

Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
27 (1/2020), DOI: 10.7862/rz.2020.hss.4

An increase of the region's competitiveness through effective tourist product management: an example using the thematic trail

Anna NIZIOŁ, Norbert ŻYCZYŃSKI
Submitted by: Pawe Perz

DOI: 10.7862/rz.2020.hss.4

Abstract

The present article explores the possibility of increasing the competitiveness of regions by creating interesting tourist products that are based on local resources. An example of such a regional tourist product is the thematic (or ‘nature’) trail. The issue of trail management is also discussed using an example of a cultural trail. This review article used verified data from publicly available existing sources, including specialist literature and the internet. In addition to publicly available data, we used a case study approach using examples of the Culinary Trail “Podkarpackie Flavours” and the “Wooden Architecture Trail” of the Małopolska Voivodship. We analyzed the case study to answer the following question: “Can a tourist product of a region used in a network structure (such as a thematic trail) affect the region's competitiveness?”

Full text (pdf)

References

Abbas, A.J. (2000). Rethinking competitiveness, „Advances in Competitiveness Research” No. 8.

Bogacz-Wojtanowska, E., Gaweł, Ł., Góral, A. (2016). Szlaki kulturowe jako medium zmian w kulturze. Kraków: Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski.

Gaweł, Ł. (2011). Zarządzanie Szlakiem Architektury Drewnianej w kontekście procesu profesjonalizacji szlaków kulturowych. „Turystyka Kulturowa”, www.turystykakulturowa.org, No. 1.

Hallin, C.A., Marnburg, E. (2008). Knowledge management in the hospitality industry: A review of empirical research. „Tourism Management” Vol. 29, No. 2.

http://gospodarkapodkarpacka.pl/news/view/11309/podkarpackie-smaki-wsrod-najlepszych-europejskich-destynacji-turystycznych

https://nawsinajlepiej.polska.travel/2018.html

https://nowiny24.pl/szlak-kulinarny-podkarpackie-smaki-na-liscie-7-nowych-cudow-polski/ar/12459360

https://pl.wikipedia.org/wiki/Szlak_Architektury_Drewnianej

https://rzeszow.stat.gov.pl/dla-mediow/informacje-prasowe/turysci-na-podkarpaciu-w-2018-roku,172,1.html

Kachniewska, M. (2015). Model tworzenia sieciowego produktu turystycznego. Warszawa: MROT.

Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2010). Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie. Warszawa: PWE.

Kraszewska, M., Pujer, K. (2017). Konkurencyjność przedsiębiorstw. Sposoby budowania przewagi konkurencyjnej. Wrocław: Exante.

Kruczek, Z., Walas, B. (2009). Nowoczesne postrzeganie promocji kulturowych produktów turystycznych [w:] Stasiak, A., red., Kultura i turystyka – wspólnie zyskać. Łódź: Wydawnictwo WSTiH.

Meyer, B., (2010), Nowe trendy w kształtowaniu produktów turystycznych.Acta Oeconomica” 9(4).

Nawrot, Ł., Zmyślony, P. (2009). Międzynarodowa konkurencyjność regionu turystycznego. Kraków: Proksenia.

Noga, A., (1993), Dominacja a efektywna konkurencja, Warszawa: SGH.

Panasiuk, A. (2008). Gospodarka turystyczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

——, red. (2013). Marketing w turystyce i rekreacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Research on the tourist potential of the region and preferences of the target group for the purposes of creating new cross-border products in the Podkarpackie Voivodship, Summary of the Quantitative Research Report developed as part of microproject No. INT /EK/PO/1/II/B/0157 entitled: “Carpathian Adventure – new cross-border travel products”, Rzeszów 2018. Access on the internet: https://podkarpackie.travel/assets/media/prot-streszczenie-pl.pdf

Szewczuk, A., Kogut-Jaworska, M., Zioło, M. (2011). Rozwój lokalny i regionalny. Teoria i praktyka. Warszawa: C.H. Beck.

Zieja, T. (1999). Szlakiem architektury drewnianej. „Przekrój” No. 18/2810.

About this Article

TITLE:
An increase of the region's competitiveness through effective tourist product management: an example using the thematic trail

AUTHORS:
Anna NIZIOŁ (1)
Norbert ŻYCZYŃSKI (2)

AUTHORS AFFILIATIONS:
(1) PhD, Institute of Physical Education, Collegium of Medical Sciences, University of Rzeszów, Al. Rejtana 16 C, 35-959 Rzeszów, Poland
(2) PhD, The Faculty of Management, Department of Management Systems and Logistics, Rzeszow University of Technology, ul. Akademicka 2, 35-084 Rzeszów, Poland

SUBMITTED BY:
Pawe Perz

JOURNAL:
Humanities and Social Sciences
27 (1/2020)

KEY WORDS AND PHRASES:
region, competitiveness, management, tourist product, trail.

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/512

DOI:
10.7862/rz.2020.hss.4

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2020.hss.4

COPYRIGHT:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności