Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Humanities and Social Sciences (dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)

Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
26 (4/2019), DOI: 10.7862/rz.2019.hss.35

THE IMPACT OF MARKETING INFATILISM ON THE EFFICIENCY OF MARKET MECHANISMS

Damian GĘBAROWSKI
Submitted by: Paweł Perz

DOI: 10.7862/rz.2019.hss.35

Abstract

This research aims to identify the mechanisms behind irrationality in consumer choice of commodities based on marketing communication strategies employed by companies and their understanding of consumers' sociological behaviour. From a reinterpretation of research evidence and an analysis of existing literature, the research examines whether the infantilisation of marketing activities stems from a mistaken notion of marketing, and a lack of understanding that marketing aims for mutual agreement and benefits for the supply and demand sides.

The argument relies on secondary studies and market analysis, such as the understanding of past and present market phenomena, factors, and processes. The present study applied exploratory data analysis to describe behaviours, needs, values, lifestyle and consumption models. The sources used included scientific papers, monographs, and reports by private foundations and commercial enterprises.

The analysis of literature revealed artificially created paradigms that frame the choice of commodity and a decline in the role of demand in creating supply - especially by individual clients. The paper proposes a need for changes in how marketing communication is seen and deployed, to limit consumption and human subjectivity.

Full text (pdf)

References

Abell, D.F. (2000). Dualizm w zarządzaniu dziś i jutro firmy. Warszawa: Poltext.

Arrow, K.J. (1998). Economic theory and The hypothesis of rationality. The New Palgrave: A Dictionary of Economics. London: Macmillan Reference Limited.

Czarny, E. (2006). Mikroekonomia. Poznań: PWE.

Forlicz, S. (2001). Niedoskonała wiedza podmiotów rynkowych. Warszawa: PWN.

Hirshleifer, J., Glazer, A., Hirshleifer, D. (2005). Price theory and applicationism. Cambridge: Cambridge University Press.

Lindgren, B.W. (1977). Elementy teorii decyzji. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.

Łyszkiewicz, W. (2000). Industrial Organization. Organizacja rynku i konkurencji. Warszawa: Wyższa Szkoła Handlu i Finansów Międzynarodowych.

O’Shaughnessy, J. (2004). Dlaczego ludzie kupują. Poznań: PWE.

Piasecki, S. (2007). Wstęp do teorii konkurencji rynkowej. Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie.

Rubinstein, A. (1998). Modeling Bounded Rationality. Cambridge: MiT.

Stiglitz, J.E. (2004). Informacja i zmiana paradygmatu w ekonomii (część pierwsza). „Gospodarka Narodowa”, No. 3.

Świtalski, Z. (2002). Miękkie modele preferencji i ich zastosowania w ekonomii. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Weirich, P. (2004). Realistic Decision Theory. Oxford: Oxford University Press.

Zadora, H. (2003). Ekonomiczne i finansowe funkcje marketingu [In:] Zadora, H., red., Marketing w ekonomii i finansach. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.

Traczyk, W. (2007). Samochód prezesa [Access: 11.04.2019]. Access on the internet: http://www.motogazeta.mojeauto.pl/Samochody_luksusowe/Samochod_prezesa,a,76915.html

Toczyski, M. (2010). Case study Apple: Jak stworzyć wokół marki grono zwolenników? [Access: 23.04.2019]. Access on the internet: http://www.michaltoczyski.pl/biznes/case-study-apple

About this Article

TITLE:
THE IMPACT OF MARKETING INFATILISM ON THE EFFICIENCY OF MARKET MECHANISMS

AUTHORS:
Damian GĘBAROWSKI

AUTHORS AFFILIATIONS:
MA, Rzeszów University of Technology, Faculty of Management, Department of Marketing

SUBMITTED BY:
Paweł Perz

JOURNAL:
Humanities and Social Sciences
26 (4/2019)

KEY WORDS AND PHRASES:
market economy, marketing, consumer, economic rationality

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/494

DOI:
10.7862/rz.2019.hss.35

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2019.hss.35

COPYRIGHT:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności