Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Humanities and Social Sciences (dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)

Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
25 (4/2018), DOI: 10.7862/rz.2018.hss.83

TRENDS IN FILM INDUSTRY DEVELOPMENT IN POLAND

Agnieszka ORANKIEWICZ, Artur MAJER
Submitted by: Paweł Perz

DOI: 10.7862/rz.2018.hss.83

Abstract

The film industry in each country is referred to as "national cinematography". In Poland, very large changes in the cinematographic industry took place after 2005. This year, after many years of efforts, the Cinema Act regulating the financing of film production came into effect. Under the Act, it has been appointed Polish Film Institute, whose mission is to promote the development of various aspects of cinematography. The systemic framework of support for cinematography, particularly film production, is the source of tremendous interest in the Polish Film Institute and makes it the biggest player in the market. This study aims to demonstrate the development trends in Polish film production industry. Feature films co-financed by the Polish Film Institute (PISF) – the main authority in charge of public funding allocation for cinema-related endeavors in Poland – were the object of the study. The actual amounts of film budgets in Poland, the amount of co-financing and the number of films co-financed in a given year are analyzed. The article uses quantitative methods to characterize the size of the cinema market in Poland and case studies to show the problem more fully. Along with quantitative study analysis, this work employs the framework of production culture.

Full text (pdf)

References

  1. Adamczak M., Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2014.
  2. Gębicka E., Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.
  3. Ilczuk D., Ekonomika kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
  4. Wróblewska A., Rynek filmowy w Polsce, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2013.
  5. Zabłocki M., Organizacja produkcji filmu fabularnego w Polsce, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2013
  6. Zajiček E., Poza ekranem. Polska kinematografia w latach 1896–2005, Wydawnictwo Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Warszawa 2009.

 

INTERNET SOURCES

  1. Raport: Wsparcie podatkowe produkcji filmowej w Polsce, PWC, available at www.pisf/pwc
  2. Raport: Dlaczego warto wspierać przemysł produkcji audiowizualnej, PWC, available at www.pisf/pwc

About this Article

TITLE:
TRENDS IN FILM INDUSTRY DEVELOPMENT IN POLAND

AUTHORS:
Agnieszka ORANKIEWICZ (1)
Artur MAJER (2)

AUTHORS AFFILIATIONS:
(1) Faculty of Management, University of Łódź
(2) Film Art Organization, Lodz Film School

SUBMITTED BY:
Paweł Perz

JOURNAL:
Humanities and Social Sciences
25 (4/2018)

KEY WORDS AND PHRASES:
creative industries, film production, film budgets, public funding

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/450

DOI:
10.7862/rz.2018.hss.83

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2018.hss.83

COPYRIGHT:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu: