Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
25 (4/2018), DOI: 10.7862/rz.2018.hss.76
CUSTOMER RELATIONS IN BUILDING VALUE FOR THE CUSTOMER IN COMMERCIAL ENTERPRISES
Grzegorz LEW
Submitted by: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2018.hss.76
Abstract
The customer plays a key role in every company. He is the main revenue provider. The profitability of the business activity of a particular company depends on appropriate customer relations. The task of management accounting in a company is to work out such a method of estimating the profitability of customers that it supports management decisions in shaping profitable, long-term relations with customers. Customer perceived value is a tool to help determine customer requirements. The aim of the paper is to present a concept of customer perceived value in commercial companies. A critical review of literature and a method of deduction and induction were used to develop the article. The article contains proposals of using various variables to determine the customer perceived value.
References
- Altkorn J., Kramer T., (red.), Leksykon marketingu, PWE, Warszawa 1998.
- Blocher E.J., Stout D.E., Cokins G., Cost Management. A Strategic Emphasis, 5th Edition, McGraw-Hill/Irwin, New York 2010.
- Bochenek M., Rachunek kosztów docelowych jako nowoczesne narzędzie rachunkowości zarządczej [w:] Rachunkowość instrumentem zarządzania jednostek gospodarczych i instytucji, red. G. Lew, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015.
- Chłodnicka H., Zimon G., Analiza kosztów w przedsiębiorstwach tworzących grupy zakupowe, „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” 2013, z. 765/61, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
- Dembińska-Cyran I., Hołub-Iwan J., Perenc J., Zarządzanie relacjami z klientami, Difin, Warszawa 2004.
- Dobiegała-Korona B., Wartość klienta [w:] Metody wyceny spółki. Perspektywa klienta i inwestora, red. M. Panfil, A. Szablewski, Poltex, Warszawa 2006.
- Donaldson T., Preston L. E., The Stakeholder theory of the Corporation. Concepts, Evidence and Implications, “Academy of Management Review” 1995, Vol. 20, No. 1 (January).
- Drabik L., Kubiak-Sokół A., Sobol E., Wiśniakowska L., (red.), Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 2009.
- Dyché J., CRM relacje z klientami, Helion, Gliwice 2002.
- Freeman R. E., Strategic Management. A Stakeholder Approach, Pitman, Boston1984.
- Geffroy E. K., Clienting. Jedyne, co przeszkadza to klient, Placet, Warszawa 1996.
- Hendriksen E.A., van Breda M.F., Teoria rachunkowości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
- Heskett J.L., Sasser W.E. Jr., Schlesinger L.A., The Service Profit Chain: How Leading Companies Link Profit and Growth to Loyalty, Satisfaction, and Value, The Free Press, New York 1997.
- Kevork E.K., Vrechopoulos A.P., CRM literature: conceptual and functional insights by keyword analysis, Marketing Intelligence & Planning 2009, Vol. 27.
- Klimas M., Podręczna encyklopedia rachunkowości, Poltext, Warszawa 2000.
- Kotler P., Keller K.L., Marketing, Rebis, Poznań 2012.
- Kotler P., Kotler o marketingu. Jak kreować i opanowywać rynki, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1999.
- Lew A., Zarządcze walory tradycyjnego rachunku kosztów [w:] Instrumenty zarządzania kosztami i dokonaniami, red. E. Nowak, M. Nieplowicz, Prace Naukowe UE we Wrocławiu nr 252, Wrocław 2012.
- Lew G., Ogólny model rachunku kosztów klienta, “Humanities and Social Sciences”, Quarterly, Vol. XXI, Research Journal 23 (April-June – 2/2016), Publishing House of Rzeszow University of Technology, Rzeszów 2016.
- Lew G., Rachunek kosztów klienta w zarzadzaniu przedsiębiorstwem handlowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015.
- Lisowski J., Wskaźnik satysfakcji klienta, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” 1999, nr 5.
- Miller J.A., współpraca K. Pniewski, M. Polakowski, Zarządzanie kosztami działań, WIG-Press, Warszawa 2000.
- Mintzberg H., Zarządzanie, Wolters Kluwer business, Warszawa 2012.
- Nita B., Analiza kosztów łańcucha wartości [w:] Strategiczne zarządzanie kosztami, red. E. Nowak, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
- O’Shaughnessy J., Dlaczego ludzie kupują, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1994.
- Otto J., Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie, C.H. Beck, Warszawa 2004.
- Payne A., Marketing usług, PWE, Warszawa 1996.
- Rai A.K., Customer Relationship Management. Concepts and Cases, PHI Learning Private Limited, New Delhi 2013.
- Reykowski J., Z zagadnień psychologii motywacji, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1970.
- Sedlak K., (red.), Strategie w biznesie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1993.
- Szczypa P., Rachunkowość zarządcza: klucz do sukcesu, CeDeWu, Warszawa 2008.
- Sztucki T., Encyklopedia marketingu, Placet, Warszawa 1998.
- Wereda W., Zarządzanie relacjami z klientem (CRM) a postępowanie nabywców na rynku usług, Difin, Warszawa 2009.
About this Article
TITLE:
CUSTOMER RELATIONS IN BUILDING VALUE FOR THE CUSTOMER IN COMMERCIAL ENTERPRISES
AUTHORS:
Grzegorz LEW
AUTHORS AFFILIATIONS:
Faculty of Management, Rzeszów University of Technology
SUBMITTED BY:
Paweł Perz
JOURNAL:
Humanities and Social Sciences
25 (4/2018)
KEY WORDS AND PHRASES:
client, customer perceived value, relationships
FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/443
DOI:
10.7862/rz.2018.hss.76
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2018.hss.76
COPYRIGHT:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów