Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
25 (3/2018), DOI: 10.7862/rz.2018.hss.42
WYZWANIA I PRZEMIANY W KREOWANIU MODELI BIZNESOWYCH PRZEZ POLSKICH PRZEDSIĘBIORCÓW A PROCESY WZROSTU MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW
Adriana KASZUBA- PERZ, Marta CZYŻEWSKA
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2018.hss.42
Streszczenie
Modele biznesowe są relatywnie nowym narzędziem intensywnie popularyzowanym zarówno w nauce jak i praktyce gospodarczej przedsiębiorstw. Doświadczenia pokazują, iż stosowanie ich w zarządzaniu firmami, wpływa na wzrost i pozycję konkurencyjną podmiotów. Model biznesowy może być traktowany również jako narzędzie służące do kreowania nowych metod prowadzenia działalności gospodarczej, a tym samym do reorganizacji wewnętrznych procesów, poszukiwania nowatorskich sposobów sprzedaży lub komunikacji z klientami. W przypadku najmniejszych przedsiębiorstw model biznesowy kształtuje się jako całościowy system w sposób niemalże naturalny, głównie dzięki zaangażowaniu, pomysłowości i doświadczeniu samego przedsiębiorcy. Modele biznesowe traktowane są zatem jako proste w zastosowaniu narzędzia, pozwalające osiągać wymierne korzyści zarówno małym jak i większym przedsiębiorstwom. Ułatwiają podejmowanie strategicznych decyzji i wspomagają bieżące zarządzanie firmą. Pozwalają odnajdywać nisze rynkowe i wzmacniać pozycję konkurencyjną firmy poprzez m.in. dywersyfikację działalności, wchodzenie na nowe rynki, znajdywanie nowych zastosowań dla posiadanych produktów, optymalizację zarządzania dostępnymi zasobami i procesami itp. Modelowanie biznesu obejmuje definiowanie obszarów działalności przedsiębiorstwa począwszy od procesów wewnętrznych, a skończywszy na wartości dla klienta.
W artykule przeanalizowano szczególne cechy modeli biznesowych odnosząc je do wybranych przedsiębiorstw zaliczanych do grupy mikro-, małych i średnich, działających w specyficznym otoczeniu oraz w tzw. niszowych branżach. Autorki zaprezentowały nietypowe rozwiązania modeli biznesowych wykorzystywane przez przedsiębiorców dla przetrwania i wzrostu firmy.
Literatura
- Afuah A., Tucci Ch.L., Biznes internetowy – strategie i modele, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
- Arend R., The business model: Present and future – beyond a skeumorph, "Strategic Organisation", 2013, 11(4), s. 390–402.
- Baden-Fuller Ch., Mangematin V, Business models: A challenging agenda, "Strategic Organisation", 2013, 11(4), s. 418–427.
- Bednarz P., Typowe modele biznesowe w nauce zarządzania, w: Modele biznesowe przedsiębiorstw tworzonych na bazie szkół wyższych, red. M. Bąk, P. Kulawczuk, A. Szcześniak, Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, Przez Naukę do Biznesu, Warszawa, 2011.
- Bytniewski A. (red.), Systemy informatyczne a rozwój społeczeństwa informacyjnego, e-book Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2015.
- Bytniewski A., Hernes M., Technologie informacyjne jako czynnik rozwoju nowych funkcjonalności zintegrowanych systemów zarządzania w ramach koncepcji big management, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach Nr 341/2017.
- Chesbrough H., Rosenbloom R.S., The role of the business model in capturing value from innovation: evidence from XEROX Corporation’s technology spin-off companies, "Industrial and Corporate Change", 2002, 11(3), s. 529–555.
- Demil B., Lecocq X. Business model evolution: In search of dynamic consistency, "Long Range Planning", 2010, vol. 43, s. 227–246.
- de Wit B., Meyer R., Synteza strategii, PWE, Warszawa 2007.
- Dobbs R., Manyika J., Woetzel J., No Ordinary Disruption: The Four Global Forces Breaking All the Trends, PublicAffairs, New York 2015, s. 38.
- Drucker, P.F., Zarządzanie w czasach burzliwych, „Nowoczesność Czytelnik”, Warszawa 1995.
- Hamel G., Leading the Revolution, Harvard Business School Press 2002, s. 73.
- Hedman J., Kalling T., The business model concept: theoretical underpinnings and empirical illustrations, "European Journal of Information Systems" 2010, vol. 12, 49–59.
- Johnson M.W., Seizing the white space: Business model innovation for growth and renewal, Harvard Business School Publishing, Boston 2010.
- Johnson M.W., Christensen C., Reinventing your business model, "Harvard Business Review", 2008, 86(12), 51–59.
- Kardas M., Pojęcia i typy modeli biznesu, w: Zarządzanie, organizacje i organizowanie - przegląd perspektyw teoretycznych, red. K. Klincewicz, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016, s. 298-319.
- Koźmiński A.K., Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
- Kraska M. (red.), Elektroniczna gospodarka w Polsce. Raport 2007, Biblioteka Logistyka, Poznań 2008.
- Kulawczuk P., Projektowanie modelu biznesowego małej firmy innowacyjnej na podstawie koncepcji Andrewsa 1971) - omówienie wzorca, w: Modele biznesowe przedsiębiorstw tworzonych na bazie szkół wyższych, red. M. Bąk, P. Kulawczuk, A. Szcześniak, Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, Przez Naukę do Biznesu, Warszawa 2011, http://www.arch.iped.pl/publikacje/Modele_Biznesowe_Przedsiebiorstw_Tworzonych_na_Bazie_Szkol_Wyzszych.pdf, s. 83-84.
- Lund D., MacGillivray C., Turner V., Morales M., Worldwide and Regional Internet of Things (IoT) 2014-2020. Forecast: A Virtuous Circle of Proven Value and Demand, IDC 2014, s. 4, http://branden.biz/wp-content/uploads/2017/06/IoT-worldwide_regional_2014-2020-forecast.pdf (dostęp: 23.09.2018 r.).
- Łuczka T., Rola Internetu w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, [w:] Mikrofirma 2008 - Uwarunkowania rynkowe rozwoju mikro i małych przedsiębiorstw, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2008, nr specjalny, s. 52.
- Malanowska I., Koliński A., Wykorzystanie narzędzi gospodarki elektronicznej w działalności przedsiębiorstw z sektora MSP, E-MENTOR nr 2(29)/2009.
- Magretta J., Why business models matter?, "Harvard Business Review", 2002, 80(5), s. 86–92.
- Mettler A., Williams A. D., The Rise of the MicrO-Multinational: How Freelancers and Technology -Savyy Startu-Ups Are Driving Growth, Jobs and Innovation, Lisbon: Lisbon Council Policy Brief, http://www.lisboncouncil.net/publication/publication/67-the-rise-of-the-micro-multinational-how-freelancers-and-technology-savvy-start-ups-are-driving-growth-jobs-and-innovation.html (dostęp: 23.09.2018 r.).
- Michniewska K., Rola ekonomii współdzielonej w dochodzeniu do celów środowiskowych Unii Europejskiej – nowe modele biznesowe w domykaniu pętli łańcucha dostaw (SSC/CLSC)”, Logistyka Odzysku NR 3/2016 (20).
- Morris M., Schindehutte M., Allen J., The entrepreneur’s business model: toward a unified perspective, "Journal of Business Research" 2005, vol. 58, s. 726–735.
- Obłój K., Tworzywa skutecznych strategii, PWE, Warszawa, 2002.
- Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.
- Penc J., Menedżer w działaniu. Tom 2. Podejmowanie najlepszych decyzji, CH Beck, Warszawa 2003.
- Porter M., What is Strategy?, „Harvard Business Review” November-December 1996.
- Porter M. , Strategy and the Internet, “Harvard Business Review” March 2001.
- Raport o stanie małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, PARP, Warszawa 2017.
- Sagan M., Modele biznesu w epoce Network Economy, "Roczniki Ekonomii i Zarządzania" tom 5(41)/2013, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lublin 2013, s. 293
- Schumpeter J., Kapitalizm, socjalizm, demokracja, PWN Warszawa, 1995, s. 104.
- Shafer S.M., Smith H.J., Linder J.C., The power of research models, "Business Horizons" 2005, vol. 48, s. 199–207.
- Shaughnessy H., Harnessing platform-based business models to power disruptive innovation, Strategy & Leadership, 44(5) 2016, s. 6-14.
- Slywotzky A.J., Morisson D.J., Andelman B., Strefa zysku. Strategiczne modele działalności, PWE, Warszawa 2000.
- Skirski P., Nowe modele biznesu wkrótce zmienią sposób walki o klientów, Rzeczpospolita, 23.03.2016, http://www.rp.pl/Opinie/303239821-Nowe-modele-biznesu-wkrotce-zmienia-sposob-walki-o-klientow.html, (dostęp: 23.09.2018 r.).
- Szpringer W., Innowacyjne modele e-biznesu. Aspekty instytucjonalne, Difin Warszawa 2012, s. 107-108; M. Sobinska, Innowacyjne modele biznesu dla IT - wyzwania i perspektywy rozwoju, Informatyka ekonomiczna, 1(31) 2014, s. 126-137.
- Świderek T., Blockchain zmienia biznes, 19.12.2017, https://www.obserwatorfinansowy.pl/tematyka/makroekonomia/blockchain-zmienia-biznes/ (dostęp: 23.09.2018 r.).
- Teece D.J., Business model, business strategy and innovation, "Long Range Planning" 2010, vol. 43, s. 172–194.
- Timmers R., Business models for electronic markets, "Electronic Markets" 1998, 8(2), s. 3–8.
- Walczyk A., Koncepcja modelu biznesu przedsiębiorstwa działającego w branży odlewniczej, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” nr 475/2017.
- Waszczuk P., Chmura motorem zmian biznesowych i nowych rodzajów usług, 13.12.2017, https://itwiz.pl/chmura-motorem-zmian-biznesowych-nowych-rodzajow-uslug/ (dostęp: 23.09.2018 r.).
- Wielki J., Internet rzeczy i jego wpływ na modele biznesowe współczesnych organizacji gospodarczych, Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 281, 2016, s. 208-1019.
- Wojnicka – Sycz E., Narzędzia ICT wspierające proces innowacyjny, „Prace Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Zarządzanie i Finanse” 2013/4/1, s. 403-417.
- Wójcik D., Gospodarka współdzielenia a gospodarka doznań w sektorze turystycznym, w: Organizacja w sieci relacji, red. S. Lachiewicz, A. Zakrzewska - Bielawska, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2017.
- Wixom B., Watson H., The BI – based organization, “International Journal of Business Intelligence Research” 2010, no.1.
- Zott Ch., Amit R., The business model: A theoretically anchored robust construct for strategic analysis, "Strategic Organisation" 2013, vol. 4, s. 403-411.
- Zott Ch., Amit R., Massa L., The business model: Recent developments and future research, "Journal of Management", 2011, vol.37, s.1019-1042.
Podsumowanie
TYTUŁ:
WYZWANIA I PRZEMIANY W KREOWANIU MODELI BIZNESOWYCH PRZEZ POLSKICH PRZEDSIĘBIORCÓW A PROCESY WZROSTU MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW
AUTORZY:
Adriana KASZUBA- PERZ (1)
Marta CZYŻEWSKA (2)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Zakład Finansów, Bankowości i Rachunkowości, Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska im. I. Łukasiewicza
(2) Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej, Instytut Prawa, Administracji i Ekonomii, Wydział Politologii, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
25 (3/2018)
SŁOWA KLUCZOWE:
małe i średnie przedsiębiorstwa, przedsiębiorczość, modele biznesowe, kreowanie wzrostu firmy
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/409
DOI:
10.7862/rz.2018.hss.42
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2018.hss.42
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów