Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
25 (1/2018), DOI: 10.7862/rz.2018.hss.15
ZDOLNOŚCI ADAPTACYJNE PRZEDSIĘBIORSTW W SIECI JAKO ZASÓB NIEMATERIALNY W PROCESIE KONKUROWANIA
Bogdan WIERZBIŃSKI
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2018.hss.15
Streszczenie
Artykuł jest próbą charakterystyki istotnych czynników mających znaczenie w procesie konkurowania przedsiębiorstwa na rynku. Z całego wachlarza niematerialnych zasobów organizacji gospodarczej, zdolności adaptacyjne należą do dynamicznych zdolności przedsiębiorstwa dynamic capabilities. Badania nad tą teorią zostały zapoczątkowane i rozwijane głównie przez Teeceg’o. Zdolności te pozostają w kanonie paradygmatu zasobowego i są kluczowym czynnikiem sukcesu na współczesnym rynku, w warunkach bardzo agresywnej walki o klienta. Są one determinowane ciągłymi zmianami otoczenia biznesowego i zdolnością dostosowania się do pojawiających nowych uwarunkowań. Zdolność adaptacyjna przedsiębiorstwa jest szczególnie widoczna chociażby w kontekście budowy i dostosowania się do istniejących powiązań międzyorganizacyjnych (sieci), gdzie kluczową korzyścią jest m. in. ograniczenie ryzyka czy dotarcie do wiedzy innych organizacji w strukturze, umożliwiając budowę przewagi konkurencyjnej. Należy podkreślić, iż teraźniejsze środowisko gospodarcze oraz szybkie zmiany dokonujące się w nim dają szansę jedynie na tworzenie krótkotrwałych przewag konkurencyjnych co związane jest głównie ze zjawiskiem emulacji zasobów niematerialnych organizacji będących impulsem do pojawiania się tego typu zachowań
Literatura
- Allen T., Communication network in R&D laboratories, "R&D Management" 1970, (1), p. 14–21.
- Bass B.M., Leadership and performance beyond expectations, New York , London 1985.
- Berger C.R. & Calabres, R.J., Some explorations in initial interaction and beyond: toward a developmental theory of interpersonal communication, "Human Communication Research" 1975, 1(2), p. 99–112, https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.1975.tb00258.x
- Blau P.M., Exchange and power in social life, New York 1964.
- Brass D.J., A social network perspective on human resources management, "Research in Personnel and Human Management" 1995, (13), p. 39–79.
- Brass D.J., Butterfield, K.D., & Skaggs B.C., Relationships and Unethical Behavior: A Social Network Perspective, "The Academy of Management Review" 1998, 23(1), p. 14–31, https://doi.org/10.2307/259097.
- Carley K., A Theory of Group Stability, "American Sociological Review" 1991, 56(3), p. 331–354, https://doi.org/10.2307/2096108.
- Coase R., The nature of the firm, 1937, p. 386–405.
- Conger J.A., & Kanungo R.N., Charismatic leadership the elusive factor in organizational effectiveness. San Francisco 1988, pobrano z http://books.google.com/books?id=wFK3AAAAIAAJ.
- Contractor N.S. & Eisenberg E.M., Communication networks and new media in organizations [w:] J. Fulk & C. W. Steinfield (red.), Organizations and Communication Technology, Newbury Park, CA: Sage 1990, p. 143–172.
- Cook K.S., Cheshire C. & Gerbasi A., Power, dependence and social exchange [w:] P.J. Burke (red.), Contemporary social psychological theories, Stanford 2006.
- Emerson R.M., Power-Dependence Relations, "American Sociological Review" 1962, 27(1), p. 31–41.
- Fajfer P., Pawlak R. & Swoboda B., Procesowe zarządzanie z wykorzystaniem zintegrowanych systemów informatycznych na przykładzie systemu iScala, t. 2, Poznań 2009.
- Festinger L., A Theory of Social Comparison Processes, "Human Relations" 1954, 7(2), p. 117–140, https://doi.org/10.1177/001872675400700202
- Festinger L., Informal social communication, "Psychological Review" 1950, 57(5), p. 271–282, https://doi.org/http://dx.doi.org.libaccess.hud.ac.uk/10.1037/h0056932
- Festinger L., A Theory of Cognitive Dissonance, Stanford University Press 1962.
- Frishammar J., Organizational Environment Revisited, "International Studies of Management & Organization" 2006, 36(3), p. 22–49.
- Fuller R.L. & Russ-Eft D. F., Organizational responsiveness of Russian and American growth-oriented small and medium enterprises (SMEs), "Human Resource Development International" 2010, 13(3), p. 317–339, https://doi.org/10.1080/13678868.2010.483820.
- Granovetter M.S., The Strength of Weak Ties, "American Journal of Sociology" 1973, 78(6), p. 1360–1380.
- Han J., Han J. & Brass D.J., Human capital diversity in the creation of social capital for team creativity, "Journal of Organizational Behavior" 2014, 35(1), p. 54–71, https://doi.org/10.1002/job.1853.
- Heath A. (red.), Rational choice & social exchange: a critique of exchange theory, Cambridge 1976.
- Jablin F.M. & Putnam L. (red.), The new handbook of organizational communication: advances in theory, research, and methods, Thousand Oaks, Calif: Sage Publications 2001.
- Kaufman G.G., Bank Contagion: A Review of the Theory and Evidence, "Journal of Financial Services Research" 1994, 8(2), p. 123–150.
- Khan N.R., Taha S.M., Ghouri A.M., Khan M.R. & Chee K. Yong, The Impact of Hrm Practices on Supply Chain Management Success in Sme, Einfluss von Hrm-Praktiken (Human Resources Management) auf den Erfolg im Management von Lieferketten in Klein- und Mittelgroßen Unternehmen, 2013, 9(3), p. 177–189.
- Lakey B. & Cohen S., Social support theory and selecting measures of social support [w:] S. Cohen, B.H. Gordon & B.H. Gottlieb (red.), Social support measurement and intervention: a guide for health and social scientists, Oxford; New York: Oxford University Press 2000, p. 29–52.
- Levine S. & White P.E., Exchange as a Conceptual Framework for the Study of Interorganizational Relationships, "Administrative Science Quarterly" 1961, 5(4), 583, https://doi.org/10.2307/2390622.
- Lipowski A., Model rywalizacji firm o wydatki nabywców, "Ekonomista" 2008, nr 3, s. 293–327.
- Marwell G. & Oliver P., The critical mass in collective action: a micro-social theory, Cambridge, New York 1993.
- Mitręga M., Marketing relacji. Teoria i praktyka, wyd. 2, Warszawa 2008.
- Meindl J.R., On leadership: An altemative to the conventional wisdom [w:] B.M. Staw & L.L. Cummings (red.), "Research in Organvational Behavior" 1990, Vol. 12, p. 159–203. Greenwich.
- Molm, L.D., The social Exchange framework [w:] P.J. Burke (red.), Contemporary social psychological theories, Stanford, Calif: Stanford Social Sciences 2006.
- Montgomery C.A., Resource-Based and Evolutionary Theories of the Firm: Towards a Synthesis, Boston 1995, pobrano z http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4615-2201-0.
- Noga A., Teorie przedsiębiorstw, Warszawa 2010, pobrano z http://www.pwe.com.pl/zarzadzanie/teorie_przedsiebiorstw,p1944923605.
- Oliver P.E. & Marwell G., The Paradox of Group Size in Collective Action: A Theory of the Critical Mass. II, "American Sociological Review" 1988, 53(1), 1–8, https://doi.org/10.2307/2095728.
- Olson M., Logic of collective actions, Harvard University Press 1965.
- Pastor J.-C. & Mayo M.C., An empirical test of the social contagion theory of charismatic leadership, "Academy of Management Proceedings", 1994(1), p. 259–263, https://doi.org/10.5465/AMBPP.1994.10344763.
- Penrose E.T., The theory of the growth of the firm, New York 1959.
- Rogers E.M., Diffusion of innovations (3rd ed), New York, London 1983.
- Schachter S., The psychology of affiliation: experimental studies of the sources of gregariousness. Stanford 1959.
- Schachter S. & Singer J., Cognitive, social, and physiological determinants of emotional state, "Psychological Review" 1962, 69(5), p. 379–399, https://doi.org/http://dx.doi.org.libaccess.hud.ac.uk/10.1037/h0046234.
- Scherer C.W. & Cho H., A Social Network Contagion Theory of Risk Perception, "Risk Analysis" 2003, 23(2), p. 261–267, https://doi.org/10.1111/1539-6924.00306
- Sohail M.S. & Alashban A.A., An Analysis of Product-Market Strategy and Export Performance: Evidence from Sme’s in Saudi Arabia, "International Journal of Entrepreneurship" 2009, 13, p. 49–65.
- Steiner F., Formation and early growth of business webs: modular product systems in network markets. Heidelberg ; New York 2005.
- Tajfel H., Social categorization, social identity and social comparison [w:] H. Tajfel (red.), Differentiation between social groups: studies in the social psychology of intergroup relations. London 1978.
- Tuck R., Free riding. Cambridge, Mass: Harvard University Press 2008.
- Williamson O.E., Markets and Hierarchies: Some Elementary Considerations, "The American Economic Review" 1973, 63(2), p. 316–325.
- Williamson O.E., The Economics of Internal Organization: Exit and Voice in Relation to Markets and Hierarchies, "The American Economic Review" 1976, 66(2), p. 369–377.
- Williamson O.E., Hierarchies, Markets and Power in the Economy: An Economic Perspective, "Industrial and Corporate Change" 1995, 4(1), p. 21–49, https://doi.org/10.1093/icc/4.1.21.
- Williamson O.E., Strategy research: governance and competence perspectives, 1999, 20(12), p. 1087–1108, https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(199912)20:12<1087::AID-SMJ71>3.3.CO;2-Q.
Podsumowanie
TYTUŁ:
ZDOLNOŚCI ADAPTACYJNE PRZEDSIĘBIORSTW W SIECI JAKO ZASÓB NIEMATERIALNY W PROCESIE KONKUROWANIA
AUTORZY:
Bogdan WIERZBIŃSKI
AFILIACJE AUTORÓW:
Wydział Ekonomii, Uniwersytet Rzeszowski
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
25 (1/2018)
SŁOWA KLUCZOWE:
zdolności adaptacyjne, proces konkurowania przedsiebiorstw
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/383
DOI:
10.7862/rz.2018.hss.15
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2018.hss.15
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów