Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Humanities and Social Sciences (dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)

Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
25 (1/2018), DOI: 10.7862/rz.2018.hss.10

OCENA WYBRANYCH SKŁADOWYCH WPŁYWAJĄCYCH NA KOMFORT PRZEBYWANIA KLIENTÓW W WIELKOPOWIERZCHNIOWYCH OBIEKTACH HANDLOWYCH

Hanna SOMMER, Hubert SOMMER, Grzegorz ZAKRZEWSKI
Dodany przez: Paweł Perz

DOI: 10.7862/rz.2018.hss.10

Streszczenie

Artykuł jest próbą znalezienia wspólnego mianownika dla trzech oddzielnych dziedzin nauki: ekologii, ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy, które przenikają się wzajemnie i tworzą nowe nieznane rozwiązania, można by rzec in statu nascendi[1] w pewien sposób obrazujący stan i poziom badań w przestrzeni wielkopowierzchniowego obiektu handlowego. W obecnej dobie dominują dwa kierunki dociekań naukowych. Pierwszy za cel postawił sobie wyodrębnianie nowych gałęzi nauki z podstawowego źródła. Doskonałym przykładem tego kierunku jest medycyna, która wyodrębniła z podstawowego pnia nauki specjalności takie jak: kardiologia, neurologia, urologia i inne. Można by kolejne nauki przedstawiać spoglądając na człowieka jako źródło ich (nauk) zainteresowań. Motorem postępu jak zawsze są wiedza i postęp technologiczny. Te dwa nierozłączne elementy oddziałując na siebie inspirują się wzajemnie prowadząc do coraz nowszych odkryć. Nauka prawdopodobnie wymusi już w niedalekiej przyszłości na neurologii jej podział na specjalistę prawej i lewej półkuli mózgowej. Dla specjalistów taki proces wydaje się oczywisty. Drugi kierunek, to współdziałanie nauk w interdyscyplinarnej niszy, w której jak w soczewce skupiają się samodzielne dziedziny nauki, by jak najlepiej opisać badane zagadnienie. Na przykład zagadnienia bezpieczeństwa w komunikacji obejmują między innymi: projektowanie infrastruktury drogowej, technologię produkcji i eksploatacji pojazdów, zagadnienia prawne, ubezpieczeniowe zdrowotne oraz inne. Nie wymieniono tutaj wszystkich podmiotów, ale zagadnienie w sposób opisowy na zasadzie porównania, na potrzeby niniejszego artykułu zostało zdefiniowane.

Wracając do pierwotnych zamiarów podjęto próbę opisania wybranych zagadnień z ekologii, ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy, próbując spojrzeć na to interdyscyplinarne zagadnienie przez pryzmat dociekań ekonomii. Autorzy sami nie określą, jaki kierunek jest im bliższy przyjmując zasadę, że to co dla jednych badaczy jest oczywiste, dla drugich stanowi pole do polemiki. Przedstawione zostaną wyniki sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety.

 

[1] https://sjp.pl/in+statu+nascendi (dostęp: 3 listopada 2017 r.).

Pełny tekst (pdf)

Literatura

Borsuk S. (red.), Ochrona i kształtowanie środowiska, Toruń–Bydgoszcz 1994.

http://biznes.gazetaprawna.pl/galerie/779498,duze-zdjecie,8,najwieksze-centra-handlowe-w-polsce.html ,poz.10 http://www.urbanity.pl/podkarpackie/rzeszow/galeria-rzeszow,b3308

http://ergonomia-polska.com/07_03_ergonomia.htm

https://pl.wikipedia.org/wiki/Ekologia

https://pl.wikipedia.org/wiki/Arthur_Tansley

https://sjp.pl/in+statu+nascendi

https://urodaizdrowie.pl/ranking-najlepszych-galerii-handlowych-w-polsce

https://www.retailmap.pl/pl/statystyki/miasta

Akty prawne

Ustawa z dnia 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. z 2007 r., nr 127, poz. 880).

Ustawa z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1713).

Podsumowanie

TYTUŁ:
OCENA WYBRANYCH SKŁADOWYCH WPŁYWAJĄCYCH NA KOMFORT PRZEBYWANIA KLIENTÓW W WIELKOPOWIERZCHNIOWYCH OBIEKTACH HANDLOWYCH

AUTORZY:
Hanna SOMMER (1)
Hubert SOMMER (2)
Grzegorz ZAKRZEWSKI (3)

AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Katedra Historii i Teorii Wychowania, Wydział Pedagogiczny, Uniwersytet Rzeszowski
(2) Katedra Historii i Teorii Wychowania, Wydział Pedagogiczny, Uniwersytet Rzeszowski
(3) Akademia Pomorska w Słupsku Wydział Nauk o Zarządzaniu i Bezpieczeństwie Instytut Bezpieczeństwa Narodowego

DODANY PRZEZ:
Paweł Perz

WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
25 (1/2018)

SŁOWA KLUCZOWE:
wielkopowierzchniowe obiekty handlowe, ekologia, ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy, ekonomia

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/378

DOI:
10.7862/rz.2018.hss.10

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2018.hss.10

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności