Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Humanities and Social Sciences (dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)

Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
25 (1/2018), DOI: 10.7862/rz.2018.hss.4

Brytyjskie lotnictwo w rejonie Dardaneli w 1915 roku

Paweł Korzeniowski
Dodany przez: Paweł Perz

DOI: 10.7862/rz.2018.hss.4

Streszczenie

Walki w rejonie Dardaneli i na Półwyspem Gallipoli toczyły się niemal przez cały rok 1915. Operacja, planowana początkowo jako samodzielne przedsięwzięcie floty, miało zakończyć się szybkim wyeliminowaniem Imperium Osmańskiego z wojny. Jednakże działania sił nawodnych okazały się nieskuteczne, a atak przeprowadzony w dniu 18 marca 1915 roku kosztował Aliantów utratę trzech okrętów liniowych. Niechęć do przyznania się do porażki spowodowała podjęci decyzji o rozpoczęciu operacji lądowej i wysadzenie desantu na Półwyspie Gallipoli. Była to pierwsza w nowoczesnej wojnie operacja desantowa na wybrzeże bronione przez nieprzyjaciela. Lądowanie przeprowadzone w dniu 25 kwietnia 1915 roku zakończyło się zdobyciem przyczółków, ale nie zdołano opanować kluczowych punktów na półwyspie. Także podejmowane w kolejnych miesiącach operacje zakończyły się niepowodzeniem, a zbliżająca się zima zmusiła wycofanie sił alianckich na przełomie 1915/1916 roku.

W walkach w rejonie Dardaneli, zarówno marynarka wojenna, jak i wojska lądowe wspierane były przez lotnictwo. Jednostki lotnicze obejmowały dwa okręty-bazy wodnosamolotów – HMS Ark Royal oraz HMS Ben-my-Chree, oraz dwie eskadry Royal Naval Air Service  – 2. oraz 3. Ponadto na korzyść kontyngensu francuskiego działała 98. Eskadra Lotnicza (l’Escadrille MF 98 T). 

W czasie analizowanych miesięcy, lotnictwo alianckie bardzo mocno angażowało się w prowadzone działania, zarówno morskie jak i lądowe. Niestety, z powodu niewystarczającej liczby maszyn latających, ich słabych parametrów taktyczno-technicznych oraz zbyt ubogiego zaplecza technicznego efektywność tych działań była bardzo daleko niewystarczająca.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

  1. Aspinal-Oglander C.F. , Official History of The Great War. Military Operations. Gallipoli. Vol. 2. May 1915 to the Evacuation, London 1931.
  2. Churchill W., The World Crisis, Vol. II. 1915, London 2015.
  3. Gołowin M.M. , Armia rosyjska w wielkiej wojnie, Oświęcim 2013.
  4. Hall Ch.D. , British Strategy in the Napoleonic War 1803–1815, Manchester 2003; R. Muir, Britain and the Defeat of Napoleon, 1807–1815, Yale 1996.
  5. Hart P., Gallipoli, Oxford 2011.
  6. Isaacs K., Wings Over Gallipoli, „Journal of the Australian Professions of Arms”, 1990, No. 81 (March/April).
  7. Korzeniowski P., Charakterystyka alianckich sił lądowych biorących udział w desancie na Półwyspie Gallipoli 25 kwietnia 1915 roku [w:] O powinnościach żołnierskich, t. III, pod red. A. Drzewieckiego, Oświęcim 2016.
  8. Korzeniowski P., Operacje lotnicze HMS Ark Royal w rejonie Dardaneli (luty-maj 1915) [w:] Od Gorlic po Kaukaz, Lewant Alpy i Adriatyk – czyli lotnictwo na Froncie Wschodnim, nad Bałkanami i na Bliskim Wschodzie 1914–1918, pod red. P. Korzeniowskiego, A. Olejko, G. Artla, Rzeszów 2017.
  9. Méchin D., Historique de l’escadrille 524, http://albindenis.free.fr/Site_escadrille/escadrille524.htm (dostęp 1 marca 2017 r.).
  10. Rawson A., The British Army 1914–1918, Stroud 2014.
  11. Rogan E., The Fall of The Ottomans. The Great War on Middle East 1914–1920, London 2015.
  12. Thetford O., British Naval Aircraft Since 1912, Boston 1978.

Podsumowanie

TYTUŁ:
Brytyjskie lotnictwo w rejonie Dardaneli w 1915 roku

AUTORZY:
Paweł Korzeniowski

AFILIACJE AUTORÓW:
Instytut Historii, Uniwersytet Rzeszowski

DODANY PRZEZ:
Paweł Perz

WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
25 (1/2018)

SŁOWA KLUCZOWE:
Dardanele, Gallipoli, Armia Brytyjska, I wojna światowa, lotnictwo brytyjskie, Royal Naval Air Service

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/372

DOI:
10.7862/rz.2018.hss.4

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2018.hss.4

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności