Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
24 (3/2017), DOI: 10.7862/rz.2017.hss.58
ZAŁOŻENIA DLA EDUKACJI EKOLOGICZNEJ CZY BEZPIECZEŃSTWA EKOLOGICZNEGO
Hanna SOMMER, Grzegorz ZAKRZEWSKI
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2017.hss.58
Streszczenie
Artykuł zawiera krótki rys historyczny nauki zwanej ekologią, przedstawia podstawowe definicje oraz uczonych, którzy wprowadzili nową terminologię do słownika ekologicznego.
W dalszej części autorzy wskazują na zależności między szeroko rozumianą świadomością ekologiczną a edukacją ekologiczną. Przytoczone przez autorów informacje wskazują na rangę, jaką dla współczesnego społeczeństwa jest edukacja ekologiczna.
Edukacja ekologiczna pełni bardzo ważną rolę we współczesnym świecie, w którym obserwuje się szybkie tempo wpływania na środowisko przyrodnicze. Jest ona procesem psychologiczno-pedagogicznym, który ma wpływ na kształtowanie świadomości ekologicznej. Stanowi istotny element naszego przystosowania do środowiska, w którym funkcjonujemy. Główne jej zadania najczęściej sprowadzają się do wskazywania zagrożeń środowiska przyrodniczego, przekazywania wiedzy teoretycznej, którą należy wcielać w praktyczne działania.
Celem edukacji ekologicznej powinno być kształtowanie sfery emocji, która wpłynie na zwiększenie efektywności postrzegania, myślenia i działania. Aby spełniała ona swoje zadania powinna obejmować wszystkie poziomy edukacji formalnej oraz nieformalnej. Przede wszystkim trzeba edukować młode pokolenia i w ten sposób kształtować mentalność społeczeństwa.
Troska o miejsce, w którym żyjemy, pracujemy oraz odpoczywamy powinna prowadzić do wzmożonych działań na rzecz promocji edukacji ekologicznej jednocześnie teoretyków i praktyków. Troska ta powinna wynikać z występujących zagrożeń ekologicznych i środowiskowych, które są niebezpieczne dla zdrowia oraz życia współczesnego człowieka.
Autorzy zastanawiają się, czy uprawnione staje się ewolucyjne „przejście” pojęć typowych i przypisywanych ekologii do bezpieczeństwa ekologicznego.
Literatura
[1] Bieszczad St., Sobota J. (red.), Zagrożenie, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, Wrocław 1993.
[2] Borgosz J., Globalna edukacja ekologiczna-prakseologia, „Wojsko i wychowanie” 1992/12.
[3] Borsuk S., red., Ochrona i kształtowanie środowiska, Toruń–Bydgoszcz 1994.
[4] Borsuk S., Ekologia bez granic. Materiały pokonferencyjne, Bydgoszcz 1994/95.
[5] cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/.../PRM_2011-1-2_04_Kozlowski.pdf.
[6] Cichy D., Filipowicz H., Edukacja ekologiczna wobec współczesności i wyzwań przyszłości, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1993.
[9] Śladkowski S., Edukacja ekologiczna. Wybrane problemy kształtowania postaw proekologicznych. Materiały II Sympozjum Naukowego AMW, Gdynia 14 listopada 2002.
[10] Śladkowski S., Bezpieczeństwo ekologiczne Rzeczypospolitej Polskiej, AON, Warszawa 2004, http://www.rocznikbezpieczenstwa.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/RBM/RBM_artykuly/2013_10.pdf
[11] Zakrzewski G., Koncepcja edukacji środowiskowej w MW RP, „Przegląd Morski” 1995/3.
[12] Żmudziński L. (red.), Morskie Obszary Chronione w polskiej strefie brzegowej-zakres, forma i sposoby ochrony, Materiały z sympozjum Centrum Biologii Morza PAN, Gdynia, 26 lutego 1998.
Podsumowanie
TYTUŁ:
ZAŁOŻENIA DLA EDUKACJI EKOLOGICZNEJ CZY BEZPIECZEŃSTWA EKOLOGICZNEGO
AUTORZY:
Hanna SOMMER (1)
Grzegorz ZAKRZEWSKI (2)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Katedra Nauk Humanistycznych, Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska, Al. Powstańców Warszawy 8, 35-959 Rzeszów
(2) Wydział Finansów i Zarządzania, Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
24 (3/2017)
SŁOWA KLUCZOWE:
ekologia, ekologiczna: świadomość, edukacja, wyobraźnia, bezpieczeństwo ekologiczne
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/344
DOI:
10.7862/rz.2017.hss.58
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.hss.58
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów