Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Humanities and Social Sciences (dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)

Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
24 (2/2017), DOI: 10.7862/rz.2017.hss.35

Different approaches to fans and sports arenas

Krzysztof PRENDECKI, Krzysztof REJMAN, Włodymyr DEMCZENKO, Kamil KARDIS, BEÁTA BALOGOVÁ
Submitted by: Paweł Perz

DOI: 10.7862/rz.2017.hss.35

Abstract

Fans have self-worths and cells, an awareness of the separatness and an unofficial internals. They constitute the group based on the direct and personal contact, to a large extent are becoming involved emotionally and are identifying with the group. Fans are an interesting research topic. They are hatching for transformations, they are developing and are transforming. They are worrying and colourful, are shocking and fascinate, are arousing anxiety and embarrassment. Probably each of us heard about excesses of fans. Through their proceedings many persons suffered harm because of the health and the life, a personal property was destroyed and public, a public life underwent the destabilization and sports. However fans of the volleyball are completely different, constitute the phenomenon of exemplary supporting undoubtedly. They cause, that the court is changing into the stage performance, but fans, rather than competitors are becoming actors playing main parts. In the present article these colourful elements of supporting will be portrayed, with particular reference to one from best at Europe, of Resovii fans Rzeszów. It seems extremely important, introducing to the complexity of issues the sports consumer which is transforming from the industrial fan into the fan of sports impressions. Of unusually difficult consumer, due to the fact that ambulant fans are among a clientele to matches in case of successes. An issue of perceiving changes which are taking place in the business sphere and the sponsorship, seems very interesting where market rules are obscuring the traditional, fanatical form of supporting, making the buyer of services from the fan, best in the character of passes for the consecutive season of the volleyball.  

Full text (pdf)

References

  1. Banach A., O kiczu, Kraków 1968.
  2. Bryant J., Przyjemność widza a przemoc w telewizyjnych transmisjach sportowych [w:] A. Gwóźdź, Media – eros – przemoc. Sport w czasach popkultury, Kraków 2003.
  3. Burszta J., Sekuła E.A., Smacznego [w:] Kiczosfery współczesności, red. J. Burszta, E.A. Sekuła, Warszawa 2008.
  4. Froń M., Rasistowski skandal na meczu Resovii, „Nowiny” z 20.03.2008 r.
  5. http://eurosport.onet.pl/siatkowka/plus-liga/plusliga-zaksa-sprowadzila-asseco-resovie-na-ziemie-walka-o-tytul-trwa/qn9wj.
  6. http://forum.kibice.net/viewtopic.php?f=1&t=68&start=2200.
  7. http://szwarcman.blog.polityka.pl/2007/11/18/czas-na-nauke-dopingu/.
  8. http://www.arc.com.pl/image/www/2012_02_02_Oblicza_polskiego_sportu_Sponsoring_Monitor_2012_2013.pdf.
  9. http://www.petycjeonline.com/apel_w_sprawie_zachowania_nazwy_asseco_resovia_rzeszow.
  10. http://www.plusliga.pl/news/id/7115/title/ZAKSA-prowadzi-w-walce-o zloto/csort/creationDate/corder/desc/cpage/59.
  11. http://www.sport.pl/celebrities/1,87133,7464325,Mariusz_Wlazly_o_kibicach_Resovii__Takich_rzeczy_sie.html.
  12. http://www.sportfan.pl/artykul/sport-na-drugim-planie-fani-kochaja-kicz-a-ty-komentarz-1889#.
  13. http://wyborcza.pl/1,76842,12284482,Olbrychski__Haniebne_zachowanie_polskich_kibicow__list_.html#ixzz2v09xv7BU.
  14. Kowalczuk P., Viagra dla kibiców, „Rzeczpospolita” z 22.09.2013 r.
  15. Kowalski R., Potomkowie Hooligana. Szalikowcy. Społeczno-kulturowe źródła agresji widowni sportowych, Toruń 2000.
  16. Łapicki A., Nic się nie stało, Warszawa 2010.
  17. Osęka A., Mitologie artysty, Warszawa 1975.
  18. Ostrowski A., Telewizyjna transmisja sportowa, czyli największy teatr świata, Wrocław 2007.
  19. Piotrowski P., Szalikowcy. O zachowaniach dewiacyjnych kibiców sportowych, Toruń 2000.
  20. Porzęcka M., O złej sztuce, Warszawa 1998.
  21. Sahaj T., Fani futbolowi. Historyczno-społeczne studium zjawiska kibicowania, Poznań 2007.
  22. Stomma L., Futbol dla milionów [w] J. Ciechowicz, W. Moska, Futbol w świecie sztuki, Gdańsk 2012.
  23. Szwarcman D. (wywiad z K. Dębskim), Wolniej panowie wolniej, „Polityka” z 03.09.2005 r.
  24. ttp://siatkowka-subiektywna.blogspot.com/2009/08/zaskakujaca-decyzja-doroty-swieniewicz.html.
  25. „To My Kibice” 2003, nr 12.
  26. Welsch W., Sport – przez pryzmat estetyki, a nawet widziany jako sztuka? [w:] Media – eros – przemoc. Sport w czasach popkultury, red. A. Gwóźdź, Kraków 2003, s. 326.
  27. www.blogi/paulaxj/2011/10/jak_chamstwo_kibicow_moze_zepsuc_piekne_widowisko_jakim_jest_mecz_siatkowki_?v=1&obxx=218134&order=najfajniejsze&page=2.
  28. Zawadzki P. (wywiad z J. Miodkiem), Kibice na Śląskim nie zrobili wiochy, „Gazeta Wyborcza” z 01.06.2006, s. 34.

About this Article

TITLE:
Different approaches to fans and sports arenas

AUTHORS:
Krzysztof PRENDECKI (1)
Krzysztof REJMAN (2)
Włodymyr DEMCZENKO (3)
Kamil KARDIS (4)
BEÁTA BALOGOVÁ (5)

AUTHORS AFFILIATIONS:
(1) Politechnika Rzeszowska
(2) PWSTE Jarosław
(3) Instytut Badań Regionalnych Ukraińskiej Akademii Nauk, Ukraina
(4) Uniwersytet Preszowski, Słowacja
(5) Uniwersytet Preszowski, Słowacja

SUBMITTED BY:
Paweł Perz

JOURNAL:
Humanities and Social Sciences
24 (2/2017)

KEY WORDS AND PHRASES:
Fans, sports arenas, volleyball

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/324

DOI:
10.7862/rz.2017.hss.35

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.hss.35

COPYRIGHT:
Publishing House of Rzeszow University of Technology Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszow

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu: