Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
24 (2/2017), DOI: 10.7862/rz.2017.hss.34
NIEPEWNOŚĆ, POSTMODERNIZM I WZROST GOSPODARCZY
Lesław PIETREWICZ
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2017.hss.34
Streszczenie
Istnienie wzajemnego wpływu gospodarki i kultury nie budzi dziś wątpliwości. Panuje też szeroka zgoda odnośnie do zakończenia ery industrialnej w gospodarce i modernizmu w kulturze. Natomiast kwestie definicji i kluczowych cech wyróżniających obecnej kondycji ludzkości są przedmiotem nieustających sporów. Jednym z dominujących określeń współczesnej kultury jest postmodernizm. Pozostawiając na boku dyskusje dotyczące prawidłowości przyjętej nazwy, przedmiotem niniejszego artykułu są relacje wyróżniających cech współczesnej kultury i wzrostu gospodarczego. Celem artykułu jest poszerzenie naszej wiedzy o styku gospodarki i kultury poprzez zbadanie zależności kontynuacji wzrostu gospodarczego na obecnym etapie rozwoju kapitalizmu od wykształcenia w kulturze cech postmodernizmu. Główna teza pracy mówi, że zasadnicze cechy kulturowe, współdecydujące o nastaniu epoki postmodernizmu, są obecnie warunkiem koniecznym dalszego wzrostu popytu, a tym samym wzrostu gospodarczego.
W artykule pokazano, w jaki sposób ponowoczesna kultura pełni swoją kluczową funkcję, polegającą na pobudzaniu popytu i zapewnianiu, by nigdy nie został w pełni zaspokojony. Popyt, wbrew temu, co zakłada się w ekonomii głównego nurtu, nie może wraz ze wzrostem dochodów samoistnie rosnąć w nieskończoność. Wraz ze wzrostem dochodu, dalszy wzrost konsumpcji jest coraz bardziej utrudniony. Wzrost popytu staje się coraz bardziej zależny od zmiany samego podejścia do konsumpcji i jej rozumienia – od wykształcenia się cech postmodernizmu. Dopełnieniem analizy jest powiązanie z rozwojem postmodernizmu koncepcji tzw. zwrotu kulturowego w gospodarce.
Literatura
- Alloway T., Mackenzie M., Boom-era credit deals poised for comeback, “Financial Times” z 3 grudnia 2013 r., http://www.ft.com/intl/cms/s/0/1d2d33d8-5ba5-11e3-848e-00144feabdc0.html#axzz41TqBSHtR (dostęp: 19.01.2014 r.).
- Bandelj N., Wherry F.F., The Cultural Wealth of Nations, Stanford University Press, Stanford 2011.
- Barton D., Capitalism for the long term, “Harvard Business Review” 89/3 (2011).
- Bauman Z., Life in Fragments. Essays in Postmodern Morality, Basil Blackwell, Cambridge 1995.
- Bauman Z., Liquid Modernity, Polity Press, Cambridge 2000.
- Bauman Z., Excess: An Obituary, “parallax” 7 /1 (2001).
- Bauman Z., Kultura w płynnej nowoczesności, Agora, Warszawa 2011.
- Bowles S., Endogenous Preferences: The Cultural Consequences of Markets and Other Economic Institutions, “Journal of Economic Literature” 36/1 (1998).
- Carruthers B., Babb S., Economy/Society: Markets, Meanings, and Social Structure. 2nd ed. Sage, London 2012.
- Coffee J.C., The folklore of investor capitalism, “Michigan Law Review” 95/6 (1997).
- Dobbs R., Manyika J., Woetzel J., No Ordinary Distuption: The Four Forces Breaking All the Trends, PublicAffairs, 2015.
- Gay Du P. (red.), Production of culture/Cultures of production, Sage Publications 1997.
- Fox J., What We’ve Learned from the Financial Crisis, “Harvard Business Review” 91/11 (2013).
- Halal W., The New Capitalism, John Wiley & Sons, New York 1986.
- Harvey D., The Condition of Postmodernity, Basil Blackwell, Cambridge 1989.
- Heifetz R., Grashow A., Linsky M., Leadership in a (Permanent) Crisis, “Harvard Business Review” 87/7-8 (2009).
- Jameson F., Postmodernism: Or the Cultural Logic of Late Capitalism, Verso Books, London i New York 1991.
- Jameson F., A Singular Modernity: Essay on the Ontology of the Present, Verso Books, London i New York 2002.
- Kleer J., Kryzys w ekonomii: jaki jest jego charakter [w:] Rewolucja informacyjna a kryzys intelektualny, red. J. Auleytner, J. Kleer, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa 2015.
- Lash S., Urry J., Economies of Signs and Space, Sage Publications, London 1994.
- Madej Z., Postindustrialne kryzysy w ekonomii [w:] Rewolucja informacyjna a kryzys intelektualny, red. J. Auleytner, J. Kleer, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa 2015.
- McCracken G., Culture and Consumption: New Approaches to the Symbolic Character of Consumer Goods and Activities, Indiana University Press, Bloomington 1990.
- Miles S., Consumerism – as a Way of Life, Sage Publications, London 1998.
- Munro R., The waiting of mass: endless displacement and the death of community [w:] The Consumption of Mass, red. N. Lee, R. Munro, Blackwell Publishers, Oxford i Melden 2001.
- Ray L., Sayer A., Culture and Economy: After the Cultural Turn, Sage, London 1999.
- Sharp A.M., Register C.A., Grimes P.W., Economics of Social Issues, Irwin/McGraw-Hill (13th Ed.) 1998.
- Slater D., Tonkiss F., Market Society, Polity Press, Cambridge 2001.
- Strange S., Casino Capitalism, Basil Blackwell, Nowy Jork 1986.
- Syrett M., Devine M., Managing Uncertainty: Strategies for surviving and thriving in turbulent times, John Wiley & Sons, Hoboken 2012.
- Thompson C., Synthetic CDO volumes double amid hunt for yield, “Financial Times” z 25 stycznia 2015 r., http://www.ft.com/intl/cms/s/0/cb8d80d8-a323-11e4-9c06-00144feab7de.html#axzz41TqBSHtR (dostęp: 20.02.2016 r.).
- Useem M., Investor Capitalism: How Money Managers Are Changing the Face of Corporate America, BasicBooks, New York 1996.
- Witt U., Learning to consume – A theory of wants and the growth of demand, “Journal of Evolutionary Economics” 2001/11.
Podsumowanie
TYTUŁ:
NIEPEWNOŚĆ, POSTMODERNIZM I WZROST GOSPODARCZY
AUTORZY:
Lesław PIETREWICZ
AFILIACJE AUTORÓW:
Instytut Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
24 (2/2017)
SŁOWA KLUCZOWE:
postmodernizm, kultura, wzrost gospodarczy, kryzys, niepewność
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/323
DOI:
10.7862/rz.2017.hss.34
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.hss.34
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów