Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
24 (1/2017), DOI: 10.7862/rz.2017.hss.14
KOHERENCJA I SWOISTOŚĆ WARTOŚCI SEKTORÓW PUBLICZNEGO I PRYWATNEGO
Dorota TENETA-SKWIERCZ
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2017.hss.14
Streszczenie
Badania nad funkcjonowaniem sektora publicznego i prywatnego skłaniają do wniosku, że mamy do czynienia ze stopniową konwergencją obu sektorów. Coraz częściej sektor publiczny odwołuje się do wartości rynkowych, z kolei sektor prywatny – do wartości właściwych sektorowi publicznemu. Dzieje się tak na skutek rosnących oczekiwań społecznych wobec organizacji biznesowych i publicznych. Od przedsiębiorstw społeczeństwo oczekuje prowadzenia działalności z poszanowaniem środowiska społecznego i naturalnego oraz partycypacji w realizacji funkcji socjalnych państwa. Z kolei od organizacji publicznych wymaga decentralizacji ośrodków decyzyjnych, inkluzji grup społecznych w sferę spraw publicznych czy wreszcie, kierowania się, w procesie tworzenia i dystrybucji dóbr publicznych, zasadami skuteczności i efektywności. Urzeczywistnienie tych dwóch zasad w praktyce, oznacza dbałość o terminową realizację zadań, uzyskiwanie najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalny dobór metod i środków służących osiągnięciu założonych celów[1]. Celem głównym artykułu jest określenie wybranych wartości wspólnych oraz różnicujących sektor publiczny i prywatny. Cele szczegółowe, podporządkowane realizacji tak sformułowanego celu głównego, to: Określenie istoty, rodzajów i znaczenia wartości. Charakterystyka głównych cech i funkcji pełnionych przez sektor publiczny i prywatny. Analiza porównawcza wartości organizacyjnych sektora publicznego i prywatnego w kontekście ewoluowania paradygmatów zarządzania. Artykuł ma charakter przeglądowy. Zastosowana metoda badawcza to analiza i krytyka piśmiennictwa.
[1] Por. art.44 ustawy o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 r. (Dz.U. nr 157, poz. 1240 ze zm.).
Literatura
- Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa 2011.
- Boć J., Administracja publiczna, Kolonia Limited, Wrocław 2004.
- Corruption Perceptions Index 2015, http://www.transparency.org (dostęp: 20.03.2016 r).
- Dictionary of Economics Fourth edition, Penguin Books, London 1987.
- Dolan S., Altman Y., Managing by Values: The Leadership Spirituality Connection, “People & Strategy” 2012, 35 (4), p. 21.
- Gerhart B., Cross-cultural Management Research: Assumptions, Evidence, and Suggested Directions, “International Journal of Cross-Cultural Management” 2008, 8 (3), p. 259–274.
- Hausner J., Zarządzanie publiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008.
- Henderson M., Thomson D., Values at work: the invisible threads between people, performance and profit, Harper Collins Publishers, Auckland 2003.
- http://stat.gov.pl/ (dostęp: 29.04.2016 r.).
- Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie między upadkiem i rozkwitem, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2005.
- Koncepcja good governance – refleksje do dyskusji, 2008, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej, Warszawa.
- Kulesza M., Niziołek M., Etyka służby publicznej, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010.
- Ochnio M., Nowe zarządzanie publiczne, podstawowe cechy modelu. Jego zastosowanie w Polsce, „Working Paper” 2012, 1, s. 5.
- Paarlberg Laurie E., Perry J., Values Management Aligning Employee Values and Organization Goals, “The American Review of Public Administration” 2007, 37 (4), p. 389.
- Petersen V.C., Beyond rules in society and business, Northampton 2002.
- Popławski Ł., Głuch M., Efektywność finansowania zadań sektora publicznego, „Dylematy” 2014, 3, s. 67.
- Rokeach M., The Nature of Human Values, Free Press, New York 1973.
- Stiglitz J., Ekonomia sektora publicznego, PWN, Warszawa 2004.
- Supernat J., Administracja publiczna w świetle koncepcji New Public Management, Administracja Publiczna. Studia Krajowe i Międzynarodowe, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Białymstoku, 2003, nr 2, s. 28–43.
- Teneta-Skwiercz D., Uwarunkowania realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwach polskich na tle doświadczeń Wielkiej Brytanii i Niemiec, Wydawnictwo UE, Wrocław 2013.
- Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240 ze zm.).
- Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 223, poz. 1458 ze zm.).
- Van der Wal Z., de Graaf G., Lasthuizen K., What’s Valued Most? Similarities and Differences between the Organizational Values of the Public and Private Sector, “Public Administration” 2008, 86(2).
- Zalewski A. (red.), Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2005.
Podsumowanie
TYTUŁ:
KOHERENCJA I SWOISTOŚĆ WARTOŚCI SEKTORÓW PUBLICZNEGO I PRYWATNEGO
AUTORZY:
Dorota TENETA-SKWIERCZ
AFILIACJE AUTORÓW:
Katedra Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstwa, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
24 (1/2017)
SŁOWA KLUCZOWE:
wartości, nowe zarządzanie publiczne, zarządzanie publiczne, dobre rządy, odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw.
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/303
DOI:
10.7862/rz.2017.hss.14
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.hss.14
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów