Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Humanities and Social Sciences (dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)

Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
24 (1/2017), DOI: 10.7862/rz.2017.hss.10

CROWDSOURCING W SEKTORZE PUBLICZNYM – WYZWANIE BADAWCZE

Regina LENART-GANSINIEC
Dodany przez: Paweł Perz

DOI: 10.7862/rz.2017.hss.10

Streszczenie

Crowdsourcing w ujęciu ogólnym oznacza proces pozyskiwania wiedzy, pomysłów, inspiracji z tłumu. Narzędziem pomocniczym i swoistym medium jest tutaj Internet. W praktyce gospodarczej stał się mega trendem, który napędza innowacje, współpracę w dziedzinie badań naukowych, biznesu czy społeczeństwa. Sięga po niego coraz więcej organizacji, chociażby
z uwagi na potencjalną wartość biznesową. Dostrzega się powiązanie crowdsourcingu
z budowaniem przewagi konkurencyjnej, doskonaleniem procesów biznesowych, optymalizacją kosztów działalności organizacji czy modeli biznesowych. Pojęcia to wzbudza coraz większe zainteresowanie wśród badaczy. Jednakże, zgodnie z opinią wielu autorów, większość publikacji zorientowanych jest na jego wykorzystanie w organizacjach komercyjnych. W sposób niewystarczający zjawisko toanalizowane jest z punktu widzenia organizacji publicznych. Podkreśla się przy tym, że crowdsourcing w organizacjach publicznych jest aktualnym kierunkiem badań. Bowiem crowdsourcing postrzegany jest jako połączenie współpracy, agregacji, pracy zespołowej, konsensusu oraz kreatywności. Co ważne, organizacje publiczne zaczynają sięgać po tego typu rozwiązania. W artykule przybliżono ideę crowdsourcingu, dalej – przedstawiono przegląd dotychczasowych badań dotyczących crowdsourcinguw organizacjach publicznych oraz nakreślono możliwe kierunki dalszychbadań. Głównym celem niniejszego artykułu jest przedstawienie dotychczasowegodorobku teoretycznego oraz empirycznego nad crowdsourcingiem w organizacjach publicznych ze wskazaniem aktualnych wyzwań badawczych w tymobszarze. Dla realizacji tak skonstruowanego celu wykorzystano metodykę systematycznego przeglądu literatury. Na tej podstawie zaproponowano następujące wyzwania badawcze: ujednolicenie i uszczegółowienie konceptualizacji pojęcia, prowadzenie badań wielowymiarowych i holistycznych z uwzględnieniem roli pracownika i tłumu, wypracowanie sposobów pomiaru oraz ram koncepcyjnych warunków organizacyjnych.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

  1. Agapie E., Teevan J., Monroy-Hernández A., Crowdsourcing in the Field:
    A Case Study Using Local Crowds for Event Reporting
    , Human Computation (HCOMP), AAAI – Association for the Advancement of Artificial Intelligence: August 2015.
  2. Agrawal A.,Catalini Ch., Goldfarb A., The Simple Economics of Crowdfunding, Innovation Policy and the Economy, University Press, Chicago 2013.
  3. Aitamurto T., LandemoreH., Democratic participation and deliberation in crowdsourced legislative processes: The case of the law on offroad traffic in Finland, C&T’13, Workshop: Large-scale idea management and deliberation systems, 2013.
  4. Albors J., Ramos J.C., Hervas J.L., New learning network paradigms: Communities of objectives, crowdsourcing, wikis and open source, International Journal of Information Management” 2008, 28.
  5. Albury D., Fostering innovation in public services, “Public Money and Management” 2005, 25.
  6. Alford J., Engaging public sector clients: from service delivery to co-production, Palgrave Macmillan, Basingstoke 2009.
  7. Alonso O., Lease M., Crowdsourcing for information retrieval: Principles, methods, and applications, Tutorial at the 34th annual ACM SIGIR conference, 2011.
  8. AsgarkhaniM.,The effectiveness of e–Service in the Public Sector: A Local Government Perspective, Proceedings of the European Conference on Electronic Government, 2005.
  9. Basto D., Flavin T., Patino C., Crowdsourcing Public Policy Innovation, Working Paper, Heinz College Carnegie Mellon University 2010.
  10. Bayus B.L., Crowdsourcing New Product Ideas Over Time: An Analysis of Dell's Ideastorm Community, UNC Kenan-Flagler Research Paper 2012, 5.
  11. Borins S., The Challenge of Innovating in Government, PricewaterhouseCoopers Endowment for the Business of Government, Arlington: VA 2001.
  12. Bott M., Young G., The Role of Crowdsourcing for Better Governance in International Development, Praxis: the Fletcher Journal of Human Security 2012, 27.
  13. Bowler S., Donovan T.A., Demanding Choices: Opinion, Voting, and Direct Democracy, AnnArbor: University of Michigan Press 2000.
  14. Brabham D.C., Crowdsourcing as a Model for Problem Solving: An Introduction and Cases’, Convergence, “The International Journal of Research into New Media Technologies” 2008, 14(1).
  15. Brabham D.C., Crowdsourcing the Public Participation Process for Planning Projects, “Planning Theory”2009, 8(3).
  16. <>[16]Brabham D.C., Ribisl, K.M., Kirchner, T.R., Bernhardt, J. M., Crowdsourcing Applications for Public Health, “American Journal of Preventive Medicine”2014, 46(2).
  17. Brabham D.C., Sanchez T.W., Bartholomew K., Crowdsourcing public participation in transit planning: preliminary results from the next stop design case,TRB 89th Annual Meeting Compendium, 2010.
  18. Budhathoki N. R., Haythornthwaite C., Motivation for Open Collaboration: Crowd and Community Models and the Case of OpenStreetMap, “American Behavioral Scientist“ 2012, 57(5).
  19. Buecheler T., Sieg J.H., Füchslin R.M., Pfeifer R., Crowdsourcing, Open Innovation and Collective Intelligence in the Scientific Method: A Research Agenda and Operational Framework”. Proceedings of the Twelfth International Conference on the Synthesis and Simulation of Living Systems, Mass: MIT Press, Cambridge2010.
  20. Burger-Helmchen T., Pénin J., The limits of crowdsourcing inventive activities: What do transaction cost theory and the evolutionary theories of the firm teach us?,Workshop on Open Source Innovation, Strasbourg, France 2010.
  21. Byren E., Internal crowdsourcing for innovation development: How multi-national companies can obtain the advantages of crowdsourcing utilising internal resources
  22. Http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/181969/181969.pdf
  23. Chen K., The Power of Citizens’ Voices in Democracy-Examining the impact of civic input on crowdsourced policymaking,http://programme.exordo.com/ irspm2016/delegates/presentation/269/.
  24. Chanal V., Caron-FasanM. L., How to invent a new business model based on crowdsourcing: The crowdspirit R case, EURAM Conference, 2008.
  25. Chesbrough H.W., Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Boston: Harvard Business School Press, Boston 2003.
  26. Chesbrough H.W., Business model innovation: opportunities and barriers, “Long Range Planning” 2010, 43.
  27. Chesbrough H.W., Crowther A.K., Beyond high tech: early adopters of open innovation in other industries, “R & D Management” 2006, 36(3).
  28. Cullina E., Conboy K., Morgan L., Measuring the Crowd – A Preliminary Taxonomy of Crowdsourcing Metrics, Proceedings of the 11th International Symposium on Open Collaboration, 2015.
  29. Czakon W., Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2007.
  30. Czakon W., Metodyka systematycznego przeglądu literatury, „Przegląd Organizacji” 2011, 3.
  31. DiPalantino D., Vojnović M., Crowdsourcing and all-pay auctions, Proceedings of the 10th ACM conference on Electronic commerce 2009.
  32. Dunleavy P., Hood Ch., From old public administration to new public management, “Public Money & Management” 1994, 14(3).
  33. <>[34][35][36][37]Esterman B., OpenGLAM in Practice – How Heritage Institutions Appropriate the Notion of Openness 2016,
  34. Http://programme.exordo.com/irspm2016/delegates/presentation/47/.
  35. Feller J., Finnegan P., Hayes J., O’Reilly P. 2012, “Orchestrating” sustainable crowdsourcing: A characterisation of solver brokerages,“Journal of Strategic Information Systems” 2012, 21(3).
  36. Ford J.K., Smith E. M., Weissbein D. A., Gully S. M., Salas E.,Relationships of goal orientation, metacognitive activity, and practice strategies with learning outcomes and transfer, “Journal of Applied Psychology”1998, 83(2).
  37. Fraternali P., Castelletti A., Soncini-Sessa R., Ruiz V.C., Rizzoli A.E., Putting humans in the loop: Social computing for Water Resources Mana-gement,“Environmental Modelling & Software”2012, 37.
  38. Green A.E., Implications of technological change and austerity for employability in urban labour markets, “Urban Studies February”2016, 23.
  39. Harrison R., Crowdfunding and the revitalisation of the early stage risk capital market: catalyst or chimera, “Venture Capital”2013 15(4).
  40. Heer J., Bostok M., Crowdsourcing graphical perception: using mechanical turk to assess visualization design, Proceedings of the 28th international conference on Human factors in computing systems, 2010
  41. Heymann P., Garcia-Molina H.,Turkalytics: analytics for human computation, Proceedings of the 20th international conference on World wide web, 2011
  42. Hickley M., The Grounds for Citizen Engagement and the Roles of Planners, Saarbruecken: VDM, 2008.
  43. Hilgers D., Ihl Ch., Citizensourcing – Applying the Concept of Open Innovation to the Public Sector, “International Journal of Public Participation” 2010, 4(1).
  44. Hiltunen E., Crowdsourcing the future: The foresight process at finpro,
    “Journal of Futures Studies” 2011, 16(1).
  45. Hirth M., Hoßfeld T., Tran-Gia P., Anatomy of a crowdsourcing platform-using the example of microworkers.com, Innovative Mobile and Internet Services in Ubiquitous Computing (IMIS), Fifth International Conference on, 2011.
  46. Holzer M., Kloby K., Public performance measurement. An assessment of the state ofthe-art and models for citizen participation, “International Journal of Productivity and Performance Management” 2005, 54(7).
  47. Howe J., The rise of crowdsourcing, “Wired Magazine” 2006, 14(6).
  48. Howe J., Crowdsourcing: Why the Power of the Crowd Is Driving the Future of Business, Crown Publishing Group, New York 2008.
  49. Hudson-Smith A., Batty M., Crooks A., Milton R., Mapping for the masses accessing Web 2.0 through crowdsourcing, “Social Science Computer Review” 2008, 27 (4).
  50. Huston L., Sakkab N., Connect and Develop. Inside Procter & Gamble's new model for innovation, “Harvard Business Review”2006, march.
  51. Gassmann O., Crowdsourcing - Innovationsmanagement mit Schwar-mintelligenz, Hanser-Verlag,München 2012.
  52. Gioacchino La V., Cisternino A., Collaborative Workforce, Business Process Crowdsourcing as an Alternative ofBPO, Current Trends in Web Engineering. 10th International Conference on Web Engineering, Springer-Verlag, Berlin Heidelberg 2010.
  53. Grier D.A., Error identification and correction in human computation: Lessons from the WPA, AAAI Workshop Human Computation Workshop HCOMP, 2011.
  54. Grundström Ch., Öberg Ch., ÖhrwallRönnbäck A.,View and management of innovativeness upon succession in family-owned SMEs, “International Journal of InnovationManagement” 2011, 15(3).
  55. Jenkins H., Purushotma R., Clinton K., Weigel M., Robison A. J., Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century, The MacArthur Foundation, Chicago 2006,
  56. Jeppesen L.B., Lakhani K. R.,Marginality and Problem Solving Effectiveness in Broadcast Search, “Organization Science” 2010, 21(5).
  57. Kittur A., Chi E.H., Suh B., Crowdsourcing for Usability: Using Micro-Task Markets for Rapid, Remote, and Low-cost User Measurements, Proceedings of CHI, 2008.
  58. Kittur A., Nickerson J.V., Bernstein M.S., Gerber E., Shaw A.D., Zimmerman J., Lease M., Horton J., The future of crowd work, A. Bruckman, S. Counts, C. Lampe, L.G. Terveen (eds.), Proceedings of the 2013 conference on Computer supported cooperative work, 2013.
  59. Kazai G., In search of quality in crowdsourcing for search engine evaluation, “Advances in Information Retrieval” 2011, 6611.
  60. Kleemann F., Günter Voß G., Rieder K., Un(der)paid Innovators: The Commercial Utilization of Consumer Work through Crowdsourcing, “Science, Technology& Innovation Studies” 2008, 4 (1).
  61. La Vecchia G., Cisternino A., Collaborative Workforce, Business Process Crowdsourcing as an Alternative ofBPO. [In:] Current Trends in Web Engineering, 10th International Conference on Web Engineering, F. Daniel, F.M. Facca (eds.), Springer-Verlag, Berlin Heidelberg 2010.
  62. Leimeister J.M., Collective intelligence, “Business and Information Systems Engineering” 2010, 4(2).
  63. Leimeister J.M., Zogaj S., Neue Arbeitsorganisation durch Crowdsourcing: Eine Literaturstudie, Hans Böckler Stiftung, Düsseldorf 2013.
  64. Levy Y., Ellis T.J., A systems approach to conduct an effective literaturereview in support of information systems research, “Informing Science:International Journal of an Emerging Transdiscipline” 2006, 9.
  65. Ling P., An Empirical Study of Social Capital in Participation in Online crowdsourcing, “Computer” 2010, 7(9).
  66. Lister R., Citizen in Action: Citizenship and community development in Northern Ireland Context, “Community Development Journal” 1998, 33(3).
  67. Lisiński M., Analiza metodologii nauk o zarządzaniu,  (w:) Rozwój koncepcji i metod zarządzania, J. Czekaj, M. Lisiński (red.), Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2011.
  68. Liu E., Porter T.,Culture and KM in China, „VINE” 2010, 40(3/4).
  69. Lodge M., Wegrich K., Crowdsourcing and Regulatory Reviews: A New Way of Challenging Red Tape in British Government?, “Regulation&Governance” 2015, 9(1).
  70. Lӧnn C.M., Uppstrӧm E., The Promise of a Crowd, Proceedings of the Nineteenth Americas Conference on Information Systems, Chicago, Illinois, 2013.
  71. Louis C.A., Organizational perspectives of open innovation in government, iConference  Proceedings, 2013.
  72. Majchrzak A., Malhotra A., Towards an information systems perspective and research agenda for open innovation crowdsourcing, Journal of Strategic Information Systems” 2013, 22.
  73. Mazzola D., Distefano A., Crowdsourcing and the participacion process for problem solving: the case of BP, VII Conference of the Italian Chapter of AIS, Information technology and Innovation trend in Organization, 2010.
  74. McGuire M., Collaborative Public Management: Assessing What We Know and How We Know It,“Public Administration Review” 2006, 66(1).
  75. Mergel I., Opening Government: Designing Open Innovation Processes to Collaborate With External Problem Solvers, “Social Science Computer Review” 2015, 33(5).
  76. Mikuła B., Organizacje oparte na wiedzy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2006.
  77. Minner J., Holleran M., Roberts A., Conrad J., Capturing volunteered historical information: Lessons from development of a local government crowdsourcing tool, “International Journal of E-Planning” 2015, 4(1).
  78. Noveck B.S., Wiki Government: How Technology Can Make Government Better, Democracy Stronger, and Citizens More Powerful, Brookings Institution Press, Washington, D.C 2009.
  79. OECD. Promise and Problems of E-Democracy: Challenges of Online Citizen Engagement, OECD Publications, Paris 2004.
  80. OECD. Open government legislation, OECD Publishing, Paris 2009.
  81. Oliveira F., Ramos I., Santos L., Definition of a crowdsourcing Innovation Service for the European SMEs, [In:] F. Daniel, F. M., Facca, Current Trends in Web Engineering, Springer, Berlin/Heidelberg 2010.
  82. Oomen J., Aroyo L., Crowdsourcing in the Cultural Heritage Domain: Opportunities and Challenges, Proceedings C&T 11, 2011. http://www.iisi.de/fileadmin/IISI/upload/2011/p138_oomen.pdf.
  83. Pedersen J., Kocsis D., Tripathi A., Tarrell A., Weerakoon A., Tahmasbi N., Xiong J., Deng W., Oh O.,  De Vreede G. J., Conceptual Foundations of Crowdsourcing: A Review of IS Research, 46th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), 2013.
  84. Pelzer C., Crowdsourcing Terminologie, 2011.
  85. Http://www.Crowdsourcingblog.de.
  86. Prpić J., Shukla P., The Theory of Crowd Capital, Proceedings of the Hawaii International Conference on System Sciences #46, 2012.
  87. Prpić J., Shukla P., Kietzmann J. H., McCarthy I. P., How to Work a Crowd: Developing Crowd Capital through Crowdsourcing, “Business Horizons” 2015, 8(1).
  88. Poetz M.K., Schreier M., The Value of Crowdsourcing: Can Users Really Compete with Professionals in Generating New Product Ideas?,Druid Summer Conference, 2009, http://www2.druid.dk/conferences/viewpaper.php?id=5682&cf=32.
  89. Pollitt Ch., Bouckaert G., Public Management Reform: A Comparative Analysis,Oxford University Press, Oxford 2004.
  90. Porta M., House B., Buckley L., Blitz A., Value 2.0: eight new rules for creating and capturing value from innovative technologies, “Strategy&Leadership” 2008, 36(4).
  91. Powell W., Koput K., Smith-Doerr L., Interorganizational Collaboration and the Locus of Innovation: Networks of Learning in Biotechnology, “Administrative Science Quarterly”1996, 41 (1).
  92. Quinn A. J., Bederson B.B., Human computation: a survey and taxonomy of a growing field, Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2011.
  93. Reichwald R., Piller F., Interaktive Wertschöpfung. Open Innovation, Individualisierung und neue Formen der Arbeitsteilung, Wiesbaden, Gabler 2006.
  94. Ribiere V.M., Tuggle F.D., Fostering innovation with KM 2.0, “VINE” 2010, 40(1).
  95. Rouse A.C., A preliminary taxonomy of crowdsourcing, 21st Australasian Conference on Information Systems, 2010.
  96. Rowley J., Slack F., Conducting a literature review, “Management Research News” 2004, 27(6).
  97. Schenk E., Guittard C., Crowdsourcing: What can be Outsourced to the Crowd, and Why?, “HAL: Sciences de l'Homme et de la Société” 2009.
  98. Schwarz J.A., Public Service Broadcasting and Data-Driven Personalization: A View from Sweden, “Television&New Media”2016, 17(2).
  99. Shah S., Motivation, Governance, and the Viability of Hybrid Forms in Open Source Software Development, “Management Science” 2006, 52(7).
  100. Shepherd H., Crowdsourcing, “Contexts” 2012,11(10).
  101. Seltzer E., Mahmoudi D., Citizen Participation, Open Innovation, and Crowdsourcing: Challenges and Opportunities for Planning, “Journal of Planning Literature” 2012, 28(1).
  102. Sloane P., A Guide to Open Innovation and Crowdsourcing: Advice from Leading Experts, Kogan Page Publishers,UK 2011.
  103. Sinha R., The silent innovators, “One India, One People” 2008, 15-17.
  104. SolemonB., Ariffin I., Din M. M., Anwar M. R., A review of the uses of crowdsourcing in higher education”, International Journal of Asian Social Science” 2013, 3(9).
  105. Stabryła A., Wawak S. (red.), Problemy zarządzania organizacjami w społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo Mfiles.pl, Kraków 2014.
  106. Stacey R. D., Strategic Management and Organizational Dynamics,Pitman,London 1993.
  107. Stiver A., Barroca L., Petre M., Richards M., Roberts D., Civic crowdfunding: how do offline communities engage online?,British HCI Proceedings of the 2015 British HCI Conference, 2015.
  108. Suciu Ch. M., Suciu N., Co-creation and innovation-driven business model: linked Open innovation & crowd sourcing, “International Business Information Management Association” 2012, 1-4.
  109. Surowiecki J., The Wisdom of Crowds: Why the Many Are Smarter Than the Few and How Collective Wisdom Shapes Business, Economies, Societies, and Nations, Doubleday,New York 2004.
  110. Toubia O., Idea Generation, Creativity, Incentives, “Marketing Science” 2006, 25(5).
  111. Unterberg B., Crowdsourcing, [In:] Social Media Handbuch: Theorien, Methoden, Modelle, D. Michelis, T. Schildhauer, Nomos Verlag, Baden-Baden 2010.
  112. Wexler M.N., Reconfiguring the sociology of the crowd: exploring crowdsourcing, “International Journal of Sociology and Social Policy” 2011, 31(1/2).
  113. Wheatley M., Leadership and the New Science: Discovering Order in a Chaotic World, Berrett-Koehler Publishers1994.
  114. Whitla P., Crowdsourcing and its Application in Marketing Activities, “Contemporary Management Research” 2009, 5(1).
  115. Vukovic M., Crowdsourcing for enterprises, Proceedings of the 2009 Congress on Services – I, IEEE Computer Society, 2009.
  116. Von Hippel E., Democratizing Innovation, MIT Press Cambridge,Massachusetts 2005.
  117. Yang Y., Chen Pei-Tu, Pavlou P., Open Innovation: An Empirical Study of Online Contest, Proceedings of Thirteenth International Conference on Information Systems, Phoenix, 2009.

Podsumowanie

TYTUŁ:
CROWDSOURCING W SEKTORZE PUBLICZNYM – WYZWANIE BADAWCZE

AUTORZY:
Regina LENART-GANSINIEC

AFILIACJE AUTORÓW:
Instytut Spraw Publicznych, Uniwersytet Jagielloński

DODANY PRZEZ:
Paweł Perz

WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
24 (1/2017)

SŁOWA KLUCZOWE:
crowdsourcing, organizacje publiczne, sektor publiczny, systematyczny przegląd literatury, konceptualizacja

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/299

DOI:
10.7862/rz.2017.hss.10

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.hss.10

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności