Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Humanities and Social Sciences (dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)

Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
24 (1/2017), DOI: 10.7862/rz.2017.hss.1

ENTREPRENEURSHIP OF STUDENTS

Artur BARTOSIK
Submitted by: Paweł Perz

DOI: 10.7862/rz.2017.hss.1

Abstract

Labour market of young people in the European community is becoming more and more competitive. This requires changes in university priorities in order to build a system enhancing entrepreneurial attitudes among students. Knowledge, skills and competencies are the main three pillars of educational process at the university. However, all of them require creating a system, which allows students to participate in research activities and in real daily duties of enterprises in order to make teaching more practical. The main purpose of the paper is to present a methodology and results of the support system oriented to students’ invention, which was developed under nationwide pilot project entitled the Support System for Students Invention in period from 2012 to 2013. The major components of the developed methodology include the National Stock Exchange, Brokerage Event, proper training, and promotion of their achievements on national and international level. The outcomes of the project Support System for Students Invention indicate that there are many talented students who have property rights to own inventions and who expect support in further development of their own products, or their commercialization, or promotion of their achievements on national or international level. The statistical data gathered confirmed an influence of the pilot project on the engagement of Polish students in developing patents, utility models, or industrial designs. In conclusion, it is stated that the results of the presented pilot project correspond withthe expectations of the scientific community, students and even potential investors.

Full text (pdf)

References

  1. Annual Report of Patent Office of the Republic of Poland, Patent Office of the Republic of Poland, Warsaw 2013.
  2. Bartosik A., Perspektywy rozwoju przedsiebiorczosci akademickiej w regionie swietokrzyskim, [w:] „Dobre Praktyki Przedsiębiorczosci Akademickiej. Teoria i Praktyka w Regionalnym Kontekście Społeczno-Kulturowym”, editor: E. Grzegorzewska-Ramocka, Wyd.Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa, Kielce 2010.
  3. Bartosik A., Dobre praktyki wspolpracy nauki z biznesem i samorządem, [w:] „Możliwości Współpracy Między Nauką, Biznesem i Samorządem”, editor: E. Grzegorzewska-Ramocka, Wyd. Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa, Kielce 2011.
  4. Bartosik A., Katalog Wynalazków Studenckich – Oferty Technologiczne, Wyd.Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2012.
  5. Bartosik A., Katalog Wynalazków Studenckich – Oferty Technologiczne, Wyd.Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2013.
  6. Bartosik A., Gierulski W., Dobre praktyki studenckiej wynalazczości, Wyd.Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2013.
  7. Cantillon R., Essai sur la nature du commerce engenerale, Royal Economic Society, London 1759.
  8. Chabbel R., Characteristics of Innovation: Policies, Namely for SMEs, “Science, Technology, Industry”, 1995, No. 16.
  9. Chesbrough H. W., Open Innovation. The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business School Press, Boston 2003.
  10. Drucker P. F., Innovation and Entrepreneurship, Butterworth-Heinemann, 1985.
  11. Etzkowitz H., The Norms of Entrepreneurial Science: Cognitive Effects of the New University-Industry, “Linkages, Research Policy”, 1998, No. 27.
  12. Europe 2020, Flagship Initiative - Innovation Union,Communication from the Commission to the European Parliament, The Council, The European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, European Commission, Brussels, 6.10.2010. 
  13. Florida R., Environmental Psychology. Creative Class, Basic Books, Random House 2008.
  14. Hubert A., Empowering People, Driving Change: Social Innovation in the European Union, BEPA-Bureau of European Policy Advisors, European Union, 2010.
  15. Innovation Union Scoreboard, European Commission, 2014.
  16. Pomietlorz M., Ozdoba J., Bartosik A., Analiza postaw przedsiębiorczych wśród studentów Wydziału Zarządzania i Modelowania Komputerowego Politechniki Świętokrzyskiej. Politechnika Świętokrzyska, Kielce 2014.
  17. Schumpeter J.A., The Theory of Economic Development. An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest, and the Business Cycle, Oxford University Press, New York 1934.
  18. Santarek K., Transfer technologii z uczelni do biznesu - Tworzenie mechanizmów transferu technologii”, Wyd. PARP, Warszawa 2008.
  19. Walczyk A., Wplyw struktury klastrowej Stowarzyszenie Producentów Komponentów Odlewniczych COM-KAST na rozwoj Polski Wschodniej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, „Ekonomiczne Problemy Usług”, Nr 98, Szczecin 2012.

About this Article

TITLE:
ENTREPRENEURSHIP OF STUDENTS

AUTHORS:
Artur BARTOSIK

AUTHORS AFFILIATIONS:
DSc, PhD,Eng., Associate Professor, Faculty of Management and Computer Modelling, Kielce University of Technology

SUBMITTED BY:
Paweł Perz

JOURNAL:
Humanities and Social Sciences
24 (1/2017)

KEY WORDS AND PHRASES:
entrepreneurship, students’ inventions, development of innovation policy

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/290

DOI:
10.7862/rz.2017.hss.1

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.hss.1

COPYRIGHT:
Publishing House of Rzeszow University of Technology Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszow

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu: