Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
19 (4/2012), DOI: 10.7862/rz.2012.einh.12
Czy potrzebne jest nam sacrum? Diagnoza kultury w ujęciu Leszka Kołakowskiego
Justyna Stecko
DOI: 10.7862/rz.2012.einh.12
Streszczenie
W artykule podjęto problematykę sekularyzacji i desakralizacji współczesnego życia społecznego. Krótko opisuje się w nim przyczyny podziału rzeczywistości na sacrum i profanum, odnosząc się w analizie do tekstów Leszka Kołakowskiego. Opracowanie jest próbą podsumowania konsekwencji, do jakich prowadzi zacieranie się różnic między tym, co stanowi sferę sacrum, a tym, co wskazuje na profanum.
Literatura
[1] Audinet J., Religia, miejsce pojawienia się odmienności, [w:] Encyklopedia religii świata, Warszawa 2002.
[2] Bartoś T., Fakty i mity, „Znak” 2011/678.
[3] Bell D., Powrót sacrum Tezy na temat przyszłości religii, Znak” 1983/9.
[4] Białe plamy, czarne dziury, Polskie tabu, czyli o czym nie mówimy otwarcie, „Polityka” 2003/25.
[5] Freud Z., Kultura jako źródło cierpień, Warszawa 1995.
[6] Freud Z., Totem i tabu, Warszawa 1997.
[7] Girard R., Kozioł ofiarny, Łódź 1987.
[8] Girard R., Sacrum i przemoc, Poznań 1994.
[9] Heidrich Ch., Leszek Kolakowski, Zwischen Skepsis und Mystik, Verlag Neue Kritik Heidrich, Frankfurt am Mein 1995.
[10] Jonas H., Etyka dla cywilizacji technologii, tłum. M. Klimowicz, Kraków 1996.
[11] Kłoczowski J. A., Więcej niż mit, Leszka Kołakowskiego spory o religię, Kraków 1994.
[12] Kołakowski L., Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, Londyn 1982.
[13] Kołakowski L., Cywilizacja na ławie oskarżonych, Warszawa 1989.
[14] Kołakowski L., Jeśli Boga nie ma ... O Bogu, Diable, Grzechu i innych zmartwieniach tak zwanej filozofii religii, Kraków 1988.
[15] Kołakowski L., Mini wykłady o maxi sprawach, t. III, Kraków 2000.
[16] Kołakowski L., Moje słuszne poglądy na wszystko, Kraków 1999.
[17] Kołakowski L., Obecność mitu, Wrocław 1994. [18] Kołakowski L., W salonie profesora Dudka, „Odra” 2003/6.
[19] Markowski M. P., Bez ostatecznej syntezy, „Tygodnik Powszechny”, „Apokryf” 43/18 (2002).
[20] Nowak P., Na początku był Kołakowski, „Tygodnik Powszechny” 2008/7.
[21] Rothenbuhler E. W., Komunikacja rytualna: od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, Kraków 2003 [
22] Sieradzan J., Sacrum i profanum czy sacrofanum? Przemiany w rozumieniu sacrum we współczesnym świecie, „Polskie Towarzystwo Ludoznawcze” 2006/90, s. 13–36.
[23] Stecko J., Bioetyka końca życia, [w:] Filozofia wobec XXI wieku, red. Gawor L., Lublin 2004.
[24] http://stacjakultura.pl/1,4,4946,Kosciol_na_sprzedaz_oblicza_desakralizacji_cz_I,1,artykul.html (dostęp: 10 III 2012).
Podsumowanie
TYTUŁ:
Czy potrzebne jest nam sacrum? Diagnoza kultury w ujęciu Leszka Kołakowskiego
AUTORZY:
Justyna Stecko
AFILIACJE AUTORÓW:
Zakład Nauk Humanistycznych, Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska.
WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
19 (4/2012)
SŁOWA KLUCZOWE:
Sacrum, profanum, Leszek Kołakowski, kultura
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/27
DOI:
10.7862/rz.2012.einh.12
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2012.einh.12
PRAWA AUTORSKIE:
Poltechnika Rzeszowska