Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Humanities and Social Sciences (dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)

Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
23 (3/2016), DOI: 10.7862/rz.2016.hss.48

QUALITY ASSESSMENT OF SERVICES PROVIDED BY WATER COMPANY

Katarzyna PIETRUCHA-URBANIK, AnnaTROJNAR
Submitted by: Paweł Perz

DOI: 10.7862/rz.2016.hss.48

Abstract

The analyses of the opinions are one of the most important elements causing the improvement of the safety and dependability of the water supply system. In the thesis the result of research about satisfaction from operation of public water-supply systems by consumers using their services was presented. The research was performed by 225 respondents from the Podkarpacievoivodoship. In the research opinions on price and quality of water, inconveniences caused by lack of water supply and satisfaction from services were included. The respondents had no objections to the functioning of Customer Service Office, complaining only about slow or unkind services. The results of the survey show that the respondents positively evaluated the way of ensuring adequate pressure in the network. Most of the recipients had objections to the method of reading water meter, some of them would prefer more frequent meter readings, because so far they benefit from the settlement sums, also some respondents would like to change the readings for the telemetry. Suggestions of the respondents about the improvement of the technical condition of water supply system concern the introduction of testing water in household installations and establishing clear rules of water supply system functioning. Water supply company should regularly improve its services, so that undecided or dissatisfied people in a subsequent study will be satisfied with the quality of services.

Full text (pdf)

References

  1. Goodyear M., Qualitative research, ESOMAR, London 1998;
  2. Hague P.,Badania marketingowe. Planowanie, metodologia i ocena wyników (Marketing research. Planning, methodology and evaluation of results). HELION, Gliwice 2006;
  3. Itoh S., Shiro S., Hirayama N., Echigo S., Ohkouchi Y., Psychosocial considerations  on  strategies  for  improving  customers’  satisfaction  with  tap water   based   on   casual   modelling,„Journal   of   Japan   Water   WorksAssociation”, 2007, No 4, pp. 25-37;
  4. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Metody i techniki (Marketing research. Methods and techniques). PWE, Warszawa 2003;
  5. Kaden R. J., Badania marketingowe (Marketing research). PWE, Warszawa 2008;
  6. Kwietniewski M., Rak J., Niezawodność infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej w Polsce (Reliability of water and sewerageinfrastructure in Poland). PAN, Warszawa 2010;
  7. Papciak D., Kaleta J., Puszkarewicz A., Procesy korozyjne w instalacjach miedzianych a jakość wody (Corrosionprocesses in copperinstallations and waterquality), „Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej Budownictwo i Inżynieria Środowiska”, 2007, No 1, pp. 73-86;
  8. Rak J., Analiza opinii konsumentów wody do spożycia korzystających z wodociągu publicznego miasta Rzeszowa (Analysis of consumerreviews of drinkingwaterusing the public water network of Rzeszowcity),  „Technologia Wody”, 2012, No 1, pp. 30-34;
  9. Rak J., Pietrucha-Urbanik K., Badanie sondażowe związane z brakiem dostawy wody wodociągowej w sytuacjach kryzysowych (Surveyrelated to lack of watersupplywater in crisissituations), „Instal”, 2016, No 2, pp. 54-58;
  10. Rak J., Pietrucha-Urbanik K., New directions for the protection and evolution of water supply systems - smart water supply. „CzasopismoInżynieriiLądowej, ŚrodowiskaiArchitektury - Journal of Civil Engineering, Environment And Architecture, JCEEA”, 2015, No 3/I, pp. 365-373. DOI: 10.7862/rb.2015.121;
  11. Rak J., Tułacz E., Analiza opinii konsumentów wody do spożycia korzystających z wodociągu publicznego na terenie województwa podkarpackiego (Analysis of consumerreviews of drinkingwaterusingwater form network in Podkarpacie). „Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej Budownictwo i Inżynieria Środowiska”, 2007, No 3, pp. 123-136;
  12. Shinde V.R., Hirayama N., Itoh S., Development of evaluation model for consumers’ satisfaction of water supply service. „WIT Transactions on Ecology and The Environment”, 2014, Vol 178, pp. 215-223, doi:10.2495/13WS130181;
  13. Studziński A., Pietrucha-Urbanik K., Preventive maintenance and reliability of water supply system elements. „CzasopismoInżynieriiLądowej, ŚrodowiskaiArchitektury - Journal of Civil Engineering, Environment And Architecture, JCEEA”, 2015, No 3/I, pp. 429-436. DOI: 10.7862/rb.2015.126;

About this Article

TITLE:
QUALITY ASSESSMENT OF SERVICES PROVIDED BY WATER COMPANY

AUTHORS:
Katarzyna PIETRUCHA-URBANIK (1)
AnnaTROJNAR (2)

AUTHORS AFFILIATIONS:
(1) Politechnika Rzeszowska, Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury
(2) Politechnika Rzeszowska, Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury

SUBMITTED BY:
Paweł Perz

JOURNAL:
Humanities and Social Sciences
23 (3/2016)

KEY WORDS AND PHRASES:
consumer survey, water supply, operation of water network.

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/258

DOI:
10.7862/rz.2016.hss.48

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2016.hss.48

COPYRIGHT:
Publishing House of Rzeszow University of Technology Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszow

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu: