Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
23 (2/2016), DOI: 10.7862/rz.2016.hss.23
OGÓLNY MODEL RACHUNKU KOSZTÓW KLIENTA
Grzegorz LEW
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2016.hss.23
Streszczenie
Przedsiębiorstwo w relacjach z klientami można w sposób bardzo uproszczony przedstawić jako miejsce generowania kosztów a klienta jako źródło dostarczania przychodów. Uproszczenie to znajduje uzasadnienie w roli jaką pełni klient w stosunku do przedsiębiorstwa, bowiem to dzięki klientowi przedsiębiorstwo generuje niezbędne zyski do prowadzenia i kontynuowania działalności oraz swojego rozwoju. Rodzi to konieczność nawiązywania i utrzymywania optymalnych, pod względem ekonomicznym relacji z klientami. W dużej mierze związane jest to stricte z procesem sprzedaży klientom produktów i/lub towarów, które oferuje lub zamierza oferować przedsiębiorstwo. Podstawowym ryzykiem prowadzenia działalności gospodarczej jest ryzyko związane z opłacalną sprzedażą efektów działalności danego przedsiębiorstwa. Ryzyko to związane jest z jednej strony z faktem możliwości dokonania sprzedaży. A z drugiej strony z możliwością sprzedaży z zyskiem.
Rentowność relacji z klientami jest kluczowa dla prowadzenia i kontynuowania działalności gospodarczej. Przychody uzyskiwane dzięki relacjom z klientami są łatwe do identyfikacji oraz wyceny. System rachunkowości finansowej w pełni spełnia swoja rolę w tym obszarze. Jednak określenie wszystkich kosztów relacji z danym klientem nie jest sprawą prostą. Rachunkowość finansowa nie jest w stanie w pełni zaspokoić tych potrzeb. Z tego powodu przedsiębiorstwa potrzebują dedykowanego rachunku kosztów, który umożliwi zarządzającym tym przedsiębiorstwami na określenie rzeczywistych kosztów relacji z poszczególnymi klientami.
Celem artykułu jest przedstawienie definicji oraz ogólnego modelu rachunku kosztów klienta sprzyjającego nawiązywaniu i utrzymywaniu rentownych relacji z klientami.
Literatura
- Ackoff R.L., Decyzje optymalne w badaniach stosowanych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1969.
- Flejterski S., Metodologia finansów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
- Gomółka Z., Cybernetyka w zarządzaniu. Modelowanie cybernetyczne. Sterowanie systemami, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2000.
- Jaruga A. A., Rola rachunkowości zarządczej, [w:] Jaruga A. A., Nowak W.A., Szychta A., Rachunkowość zarządcza. Koncepcje i zastosowania. WSPiZ, Łódź 2001.
- Jarugowa A., Malc W., Sawicki K., Rachunek kosztów, PWE, Warszawa 1990.
- Kowalak R., Benchmarking jako metoda zarządzania wspomagająca controlling przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2009.
- Lew G., Rachunek kosztów klienta w zarządzaniu przedsiębiorstwem handlowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015.
- Levit T., Marketing myopia, Harvard Business Review, July/August 1960.
- Matuszewicz J., Rachunek kosztów, Finans – Servis, Warszawa 1994.
- Nita B., Rola rachunkowości zarządczej we wspomaganiu zarządzania dokonaniami przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2009.
- Nowak W.A., O konceptualnej podstawie sprawozdawczości finansowej. Perspektywa angloamerykańska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007.
- Rachunek kosztów. Elementy rachunkowości zarządczej, red. D. Sołtys, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1999.
- Smith M., Research Methods in Accouting, 3th edition, Sage Publications, London 2014.
Podsumowanie
TYTUŁ:
OGÓLNY MODEL RACHUNKU KOSZTÓW KLIENTA
AUTORZY:
Grzegorz LEW
AFILIACJE AUTORÓW:
Zakład Finansów, Bankowości i Rachunkowości, Wydział Zarządzania Politechnika Rzeszowska
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
23 (2/2016)
SŁOWA KLUCZOWE:
rachunek kosztów, klient, rentowność, rachunkowość
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/234
DOI:
10.7862/rz.2016.hss.23
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2016.hss.23
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów