Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Humanities and Social Sciences (dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)

Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
22 (2/2015), DOI: 10.7862/rz.2015.hss.26

VALUE CATEGORIES AND THE CHOICE OF YOUTHS IN CONTEMPORARY TIMES

Justyna STECKO
Submitted by: Justyna Stecko

DOI: 10.7862/rz.2015.hss.26

Abstract

The XXI century is marked by the dynamicity of social, political and economic changes. The period is characterized not only by variability, consumerism, but also by technological advancements. The level of technological maturity, ways of use of the internet, choice of means of communication, including ways of spending time online do have significant impacts on the quality of life of modern man. The glut of technological advancements and the overbearing dominance of online communication rather than true inter-personal relations may result in varied consequences. The on-going transformation of social life in complex societies derives from the fact that virtual relationships are overtaking local community lives. The world we live in is undergoing changes and we thus participate in this change. Although it does seem that the ability to adapt to changing environments is an elementary skill of man, the question of what changes this brings in areas of values does arise.  

Values are such a multi-faceted phenomenon that descriptions of its varied aspects is possible. This can be attended to from view-points of philosophy, psychology, etnography, cultural antroplogy, sociology and economics. The article takes a closer look at the axiological level and issues of values from the philosophical perspective, not excluding elements of moral psychological. It presents short descriptions of varied concepts relating to values as well as their hierarchisation by Max Scheler. The characteristics and analysis of issues in the axiological sphere form the background to discussions on contemporary values. The summary of findings of analyses conducted among randomly selected adult students residing in Podkarpacie is provided. The objective of the study was an attempt to provide answers to questions concerning contemporary values. The interview method, based on a research questionnaire was applied for the study.  

Full text (pdf)

References

  1. Gołaszewska M., Fascynacja złem, Warszawa-Kraków 1994.
  2. Heidegger M., List o humanizmie, Warszawa 1977.
  3. Heidegger M., Wprowadzenie do metafizyki, Warszawa 2000.
  4. Karney J.E., Psychopedagogika pracy, Warszawa 2007.
  5. Mellibruda J.,  Wewnętrzny proces wartościowania: http://www.psychologia.edu.pl/dziupla-jurka/teksty/1368-wewnetrzny-proces-wartosciowania.html
  6. Stecko J., Młodzi wobec aksjologicznych wyzwań swoich czasów, [w:]  Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia, pod red. A. Czajkowska, W. Otwinowski, Poznań 2009, s. 348–357
  7. Scheler M., Problemy socjologii wiedzy, Warszwa 1990.
  8. Scheler M., Istota i formy sympatii, Warszawa 1986.
  9. Scheler M., Cierpienie, smierć, dalsze życie, Warszawa 1994.
  10. Scheler M., Resentyment a moralność, Warzawa 1977.

About this Article

TITLE:
VALUE CATEGORIES AND THE CHOICE OF YOUTHS IN CONTEMPORARY TIMES

AUTHORS:
Justyna STECKO

AUTHORS AFFILIATIONS:
... Department of Humanities, Faculty of Management, Rzeszów University of Technology

SUBMITTED BY:
Justyna Stecko

JOURNAL:
Humanities and Social Sciences
22 (2/2015)

KEY WORDS AND PHRASES:
axiology, values, Max Scheler, goodness, youth

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/181

DOI:
10.7862/rz.2015.hss.26

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2015.hss.26

COPYRIGHT:
Publishing House of Rzeszow University of Technology Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszow

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu: