Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
21 (3/2014), DOI: 10.7862/rz.2014.hss.49
IDEA KATOLICKIEGO MODERNIZMU W FILOZOFICZNYCH POSZUKIWANIACH MARIANA ZDZIECHOWSKIEGO
Justyna STECKO
Dodany przez: Justyna Stecko
DOI: 10.7862/rz.2014.hss.49
Streszczenie
Artykuł ten jest już kolejnym z cyklu tekstów podejmujących problematykę zagadnień etycznych, które pojawiają się w filozofii polskiej. Również po raz kolejny inspiracją jest koncepcja Mariana Zdziechowskiego, tym razem jednak przedstawione zostanie zagadnienie rzadko podejmowane w analizach i opracowaniach – problematyka inspiracji modernizmem katolickim w filozofii wileńskiego myśliciela. Marian Zdziechowski jest rodzajem pomostu między dwoma stuleciami, między romantyzmem i pozytywizmem, między racjonalizmem i idealizmem, między ideami wschodu i zachodu, między logicznym pojmowaniem świata i ujęciem metafizycznym, między pascalowską wiarą i rozumem. W swych rozważaniach jednak podążał indywidualną drogą, nie pasował do żadnych mód filozoficznych, konsekwentnie trwając przy własnych pryncypiach światopoglądowych.
Marian Zdziechowski próbował uzasadnić możliwość i konieczność wiary w Boga w obliczu wszechogarniającego zła świata. Podejmując polemikę ze świętym Augustynem i ulegając kolejnym fascynacjom myślicieli, takich jak Schopenhauer, Sołowjow czy Schopenhauer, próbował odnależć odpowiedź na – chyba dla mysliciela najważniejsze – pytania dotyczące przyczyn i możliwości przezwyciężenia zła. Budując swój filozoficzny światopogląd w książce Pesymizm, romantyzm i podstawy chrześcijaństwa, Zdziechowski włączał także idee modernizmu katolickiego do swoich intelektualnych poszukiwań. Zadawał podstawowe pytania o modernizm jako wyzwania dla współczesnej wiary oraz o możliwość dialogu z nowymi trendami.
Poszukując odpowiedzi na różnych płaszczyznach, także takich, które służyły pogłębionej refleksji religijnej, przyjmował postawę intelektualisty zaangażowanego w myśl chrzescijańską, jednak wolną od uprzedzeń i lęków przed kreatywnym poszukiwaniem. Celem opracowania jest próba przybliżenia idei modernizmu katolickiego w ujęciu Mariana Zdziechowskiego, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki zła i związanego z nią pesymizmu.
Literatura
- Jedynak S., Etyka polska w latach 1863–1918, Warszawa 1977.
- Kłoczowski P., Liberalizm kardynała Newmana, „Znak” 1983/8.
- Kołakowski L., Uwaga o modernizmie, „Znak” 2002/7.
- Kracik J., Antymodernistyczna kampania, „Znak” 2002/7, http://www.znak.com.pl/ znak/kracik566.html.
- Krasicki J., Eschatologia i mesjanizm. Studium światopoglądu Mariana Zdziechowskiego, Kraków 1994.
- Padoł R., Filozofia religii polskiego modernizmu, Wydawnictwo Literackie Kraków 1982.
- Skoczyński J., Pesymizm filozoficzny Mariana Zdziechowskiego, Kraków 1983.
- Skoczyński J., Sympatyk modernizmu religijnego, „Znak” 1983/8.
- Skoczyński J., Wartość pesymizmu, Kraków 1994.
- Stecko J., Próba współczesnej interpretacji koncepcji diabła jako metafory zła na przykładzie myśli Leszka Kołakowskiego, [w:] Etyka a zło, red. D. Probucka, Kraków 2013.
- Stomma S., Oczyma świadka, [w:] J. Skoczyński, Wartość pesymizmu, Kraków 1994.
- Wesołowska E.N., Działać przed katastrofą, Warszawa 1994.
- Zdziechowski M., Pesymizm, romantyzm a podstawy chrześcijaństwa, t. II, Warszawa 1993.
- Zdziechowski M., Szkice literackie, Warszawa 1900.
Podsumowanie
TYTUŁ:
IDEA KATOLICKIEGO MODERNIZMU W FILOZOFICZNYCH POSZUKIWANIACH MARIANA ZDZIECHOWSKIEGO
AUTORZY:
Justyna STECKO
AFILIACJE AUTORÓW:
Dr Justyna Stecko, Zakład Nauk Humanistycznych, Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska,
DODANY PRZEZ:
Justyna Stecko
WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
21 (3/2014)
SŁOWA KLUCZOWE:
modernizm katolicki, chrześcijaństwo, zło, Zdziechowski
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/124
DOI:
10.7862/rz.2014.hss.49
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2014.hss.49
DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2014-06-01
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów