Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Budownictwo i Inżynieria Środowiska

Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.238, DOI: 10.7862/rb.2017.238

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA POPULARNOŚĆ LEŚNYCH TEATRÓW PLENEROWYCH OBRĘBU DAWNYCH ZIEM CESARSTWA NIEMIECKIEGO

Agnieszka Faustyna SZUTA
Dodany przez: Artur Szalacha

DOI: 10.7862/rb.2017.238

Streszczenie

Niniejszy artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki wpłynęły na popularność i sukces teatrów plenerowych zlokalizowanych w obszarach leśnych, na terenie dawnych ziem cesarstwa niemieckiego. Głównym przedmiotem rozważań są dwa teatry: Teatr Leśny w Gdańsku Wrzeszczu oraz Opera Leśna w Sopocie. Obiekty te zostają skonfrontowane z teatrem pod gołym niebem Freilichtbühne w Mülheim an der Ruhr, sceną leśną Waldbühne w Berlinie oraz teatrem ludowym Le Théâtre du Peuple w Bussang. Artykuł przedstawia sytuację polityczną panującą w okresie powstania ww. teatrów plenerowych oraz jej wpływ na rozwój tych obiektów. Ukazany zostaje związek czasu wdrożenia nowości technicznych do omawianych teatrów z ich popularnością. Przedstawia się także wpływ dostępności transportu zbiorowego do wybranych teatrów oraz dodatkowych funkcji pełnionych przez miasta/wsie, w których obiekty te zostały zlokalizowane. Za pomocą metody analizy porównawczej i logicznej argumentacji określono czynniki odpowiedzialne stan i funkcjonowanie leśnych teatrów plenerowych w czasach obecnych.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

[1]  Anselm H.: Theatre in Europe Under German Occupation, Routledge, 2017.

[2]  Błażejewski M.: Śpiewacy sopockiej Waldoper w nagraniach płytowych, s. 106-112, nr XIX, Rocznik Sopocki, 2006.

[3]  Bożyk E.: Historia Architektury Budynku Teatralnego i techniki sceny w teatrze europejskim, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Kraków 1956.

[4]  Braun K.: Przestrzeń teatralna. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982.

[5]  Byrski M. K.: Teatr najantyczniejszy, Tom 18, s. 11-47, nr 1-2 (69-70) „Pamiętnik Teatralny: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce teatru, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 1969.

[6]  Jacobeit W.: Concerning the Traditiona Understanding of "Folk Culture” in the German Democratic Republic. A Scholarly - Historical Retrospective. no. 1 (1991): 67-94, Asian Folklore Studies 50, 1999.

[7]  Kot T.: Kurier Sopocki, Copyright Kuryer Sopocki, 2013.

http://www.dawnysopot.pl/Kuryer_Sopocki_Sopot_1939_1945.pdf [dostęp: 03.03.2017].

[8]  Kozień – Woźniak M.: Teatry interferencji. Współczesna architektura teatralna a nieformalna przestrzeń teatru, Wydawnictwo PK Kraków 2015.

[9]  Kruger L.: The national stage: Theatre and cultural legitimation in England, France, and America, The University of Chicago Press, USA 1992.

[10]  Leveratto J.-M. LE THÉÂTRE DU PEUPLE DE BUSSANG Histoire et sociologie d'une innovation, s. 5-19 Vingtième Siècle. Revue d'histoire, Presses de Sciences Po (P.F.N.S.P.) 2004/3 no 83.

[11]  Levin H.: Anti-Semitism in German ‘Volk’ Culture: Propaganda through the Pen and Screen, Earlham Historical Journal, Fall 2014 Edition.

[12]  London J.: Theatre Under the Nazise, Manchester University Press 2000.

[13]  Mamuszka F.: Bedeker Sopocki. Wydawnictwo Morskie Gdańsk, Gdańsk 1981.

[14]  Rolland R.: Le théâtre du peuple préface de Chantal Meyer-Plantureux, Bruksela, 2003.

[15]  Sas-Bojarska A.: Park w metropolii – perspektywy i paradoksy. s. 175-192 Biuletyn KPZK, PAN, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, No 259/2015.

[16]  Sobiecka A.: Ujarzmienie pejzażu, czyli o możliwościach teatru plenerowego. Tom 9, s. 251-261 Świat Tekstów. Rocznik Słupski, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku, 2011.

[17]  Szerszeń J.: Śródmieście jako obszar kultury. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa - Łódź 1987.

[18]  Tarkowska A.: Sopot między wojnami. Opowieść o życiu miasta 1918-1939, Księżny Młyn Dom Wydawniczy, Łódź 2011.

[19]  Werner E.: Theatergebäude. 1. Geschichtliche Entwicklung, Tom 1, VEB Verlag Technik Berlin, 1954.

[20]  Van Maanen H., Wilmer S.E.: Theatre Worlds in Motion, Structures, Politics and Developments in the Countries of Western Europe. Amsterdam -Atlanta, GA, 1998.

[21]  http://freilichtbuehne-mh.de/?page_id=37 [dostęp: 03.03.2017].

[22]  http://www.gedanopedia.pl/ [dostęp: 03.03.2017].

[23]  https://www.muelheim-ruhr.de [dostęp: 03.03.2017].

[24]  http://www.muratorplus.pl/inwestycje/inwestycje-publiczne/opera-lesna-w-sopocie-jest-juz-po-remoncie_78207.html [dostęp: 03.03.2017].

[25]  http://www.teatrlesny.pl/ [dostęp: 03.03.2017].

[26]  http://www.theatredupeuple.com [dostęp: 03.03.2017].

[27]  http://operalesna.sopot.pl/historia-opery-lesnej-w-sopocie [dostęp: 03.03.2017].

[28]  http://sopot.naszemiasto.pl/artykul/otwarcie-opery-lesnej-po-remoncie-zobacz-juz-teraz,1489825,artgal,t,id,tm.html [dostęp: 03.03.2017].

[29]  http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/flagship-project-activities/memory-of-the-world/register/full-list-of-registered-heritage/registered-heritage-page-7/rigveda/ [dostęp: 03.03.2017].

[30]  http://www.waldbuehne-berlin.de/location.html [dostęp: 03.03.2017].

[31]  https://www.verkehr.nrw/ [dostęp: 03.03.2017].

[32]  https://www.google.pl/maps.

[33]   http://www.massif-des-vosges.com/carte-interactive.htm.

[34]  www.jakdojade.pl.

Podsumowanie

TYTUŁ:
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA POPULARNOŚĆ LEŚNYCH TEATRÓW PLENEROWYCH OBRĘBU DAWNYCH ZIEM CESARSTWA NIEMIECKIEGO

AUTORZY:
Agnieszka Faustyna SZUTA

AFILIACJE AUTORÓW:
Politechnika Gdańska

DODANY PRZEZ:
Artur Szalacha

WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.238

SŁOWA KLUCZOWE:
teatry plenerowe, teatry leśne, ziemie niemieckie, Opera Leśna Sopot, Teatr Leśny Wrzeszcz, Teatr ludowy Bussang, amfiteatr Waldbühne Berlin

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/981

DOI:
10.7862/rb.2017.238

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2017.238

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności