Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Budownictwo i Inżynieria Środowiska

Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.233, DOI: 10.7862/rb.2017.233

POMIAR STRZAŁEK W TORZE ZWROTNYM ROZJAZDU PRZYKŁADNICĄ MAGNETYCZNO-POMIAROWĄ

Arkadiusz KAMPCZYK
Dodany przez: Artur Szalacha

DOI: 10.7862/rb.2017.233

Streszczenie

W artykule zawarto wyniki badań możliwości użycia autorskiej przykładnicy magnetyczno-pomiarowej w pomiarach strzałek na stałej cięciwie 14.0 m. Pomiar wykonano w torze zwrotnym rozjazdu zwyczajnego typu S60 – 1:9 – 300, kierunku lewego o promieniu Rp=300 m w trybie z linką pomiarową oraz z dalmierzem laserowym. Dokonano konfrontacji z wynikami pomiarów uzyskanych za pomocą przyrządu drutowego – strzałkomierza stosowanego przez Zespoły Diagnostyczne Nawierzchni i Podtorza Kolejowego oraz Geodezji Kolejowej w tego typu pomiarach. Badania przeprowadzono w odniesieniu do pomiarów strzałek montażowych i eksploatacyjnych. Pomiar strzałek na stałej cięciwie umożliwił sprawdzenie stanu krzywizny toru zwrotnego rozjazdu. Badania wykazały praktyczność i uniwersalność zastosowania przykładnicy, prowadzącego do poprawy jakości prac montażowych i eksploatacyjnych oraz aktualizowania dokumentacji technicznej. Wyniki pomiarów strzałek są elementem składowym badań technicznych rozjazdów, rejestrowanych w arkuszach uzupełniających pomiaru strzałek na stałej cięciwie. Pomiary wykazały, że dla strzałki teoretycznej krzywizna toru zwrotnego równa 82 mm w środkowej części łuku posiada strzałkę praktyczną 96 mm. Przekroczona jest ona w środkowej części łuku o 14 mm, co odpowiada promieniowi istniejącemu w eksploatacji Ri=255 m (teoretyczna wartość promienia wynosi Rp=300 m). Przykładnica zapewnia prowadzenie pomiarów 14 mm poniżej górnej powierzchni tocznej szyny, jak również do dolnej krawędzi główki szyny dla pomiarów wartości strzałek. W artykule przedstawiono autorskie spostrzeżenia i wnioski. Praca niniejsza została wykonana w ramach badań statutowych AGH nr 11.11.150.005.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

[1] Bałuch J.: System oceny nierówności poziomych w rozjazdach kolejowych, Problemy Kolejnictwa, z. 142, 2006.

[2] Bałuch H., Czubaczyński J., Pelc S.: Montaż i wymiana rozjazdów, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 1975.

[3] Gocał J.: Geodezja inżynieryjno-przemysłowa. Część II, Wydawnictwo AGH, Kraków 2005.

[4] Kampczyk A.: Przykładnica magnetyczno-pomiarowa i jej zastosowanie. Zgłoszenie patentowe P.420214.

[5] Kampczyk A.: Geodezyjno-analityczne opracowanie projektów połączeń torowych. Cz. 1. Geodetic-and-analytical design of track connections. Part 1, Przegląd Geodezyjny, ISSN 0033-2127, R. 82, nr 4, 2010, s. 3-8.

[6] Kampczyk A.: Punkty charakterystyczne rozjazdów i skrzyżowań kolejowych. Characteristic points of switches and train intersections, TTS. Technika Transportu Szynowego, ISSN 1232-3829, R. 20, nr 10, 2013, s. 33-40.

[7] Kędra Z.: Technologia Robót Torowych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2015.

[8] Id-4 (D-6) Instrukcja o oględzinach, badaniach technicznych i utrzymaniu rozjazdów, PKP PLK S.A., Warszawa 2015.

[9] D-19 Instrukcja o organizacji i wykonywaniu pomiarów w geodezji kolejowej. Załącznik do Zarządzenia Nr 144 Zarządu PKP z dnia 23 październik 2000 r.

[10] GK-1 Standard techniczny „O organizacji i wykonywaniu pomiarów w geodezji kolejowej”. Uchwała Nr 8 Zarządu PKP S.A. z dnia 12 stycznia 2016 r. w sprawie przyjęcia Standardu technicznego „O organizacji i wykonywaniu pomiarów w geodezji kolejowej” GK-1, Warszawa 2015.

[11] Id-14 (D-75) Instrukcja o dokonywaniu pomiarów, badań i oceny stanu torów, PKP PLK S.A., Warszawa 2005 (z późn. zm.).

[12] Id-1 (D-1) Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych, PKP PLK S.A., Warszawa 2005 (z późn. zm.).

Podsumowanie

TYTUŁ:
POMIAR STRZAŁEK W TORZE ZWROTNYM ROZJAZDU PRZYKŁADNICĄ MAGNETYCZNO-POMIAROWĄ

AUTORZY:
Arkadiusz KAMPCZYK

AFILIACJE AUTORÓW:
AGH Akademia Górniczo-Hutnicza

DODANY PRZEZ:
Artur Szalacha

WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.233

SŁOWA KLUCZOWE:
strzałkomierz, krzywizna w rozjazdach, strzałki łuku toru, rozjazd zwyczajny, przykładnica magnetyczno-pomiarowa, MMS, dalmierz laserowy

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/975

DOI:
10.7862/rb.2017.233

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2017.233

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu: