Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Budownictwo i Inżynieria Środowiska

Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.174, DOI: 10.7862/rb.2017.174

EXPERIMENTAL RESEARCH OF WOODENARCHES

Yaroslav SHYDLOVSKYI, Bogdan DEMCHYNA, Mykhaylo SURMAY

DOI: 10.7862/rb.2017.174

Abstract

This paper presents the findings of the pilot studies of two-hinged wooden arches. The prototype models of wooden arches with the span of 6m and the rise of 1m were designed. The models had a rectangular cross-section of 180x40mm and
a T-section of 180x40mm with a plywood plate with the thickness of 6 mm and the width of 500mm. The main objective of the T-section was to ensure the stability of the arch. Each arch was composed of six segments – boards joined by clamping plates. The bowstring truss including two inclined tie bars enables carrying asymmetric loads and provides in-plane stability of the arch. A methodology for laboratory testing of the prototype models of wooden arches subjected to different types of loads was developed. Two prototypes of wooden arches were tested with rectangular cross-sections and two T-section ones subjected to the loading across the span, and two prototypes subjected to the half-span loading. In total, eight arches were tested. Deflections of arches, cross-section deformations and arch thrust force were recorded. The arches were tested until failure. The results of testing revealed insufficient stability of the arches with rectangular cross-section in the horizontal plane. For the arches with T-section the whole arch rib was damaged, the in-plane stability was ensured by the T-section.  The collapsing force of the T-section arch was about 1.3times greater than the collapsing force of the rectangular section arches.

Full text (pdf)

References

[1] Stroitelnaya mekhanika. Isbranye trudy, Shukhov V.G. M: Nauka, 1977.-193.

[2] Metodyka eksperementalnykh doslidzhen mitsnosti ta deformatyvnosti derevyanoi vanty, armovanoi stalnym trosom, A.P. Kravz, B.H. Demchyna, I.I. Lukach ta in. Teoria i praktyka budivnytstva. Vydavnytstvo Lvivskoi Pilitekhniky, 2012, 4s.

[3] Rekomendatsii po proektirovaniu i izhotovleniu doshchatykh konstrukstyi na MZP, TSNIISK im. Kucherenko. 1983. - 39.

About this Article

TITLE:
EXPERIMENTAL RESEARCH OF WOODENARCHES

AUTHORS:
Yaroslav SHYDLOVSKYI (1)
Bogdan DEMCHYNA (2)
Mykhaylo SURMAY (3)

AUTHORS AFFILIATIONS:
(1) Lviv Polytechnic National University
(2) Lviv Polytechnic National University
(3) Lviv Polytechnic National University

JOURNAL:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.174

KEY WORDS AND PHRASES:
clamping plate, board, methodology, pilot study

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/916

DOI:
10.7862/rb.2017.174

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2017.174

COPYRIGHT:
Publishing House of Rzeszow University of Technology Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszow

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności