Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.169, DOI: 10.7862/rb.2017.169
IDEA WIRTUALNEJ REKONSTRUKCJI IN SITU UTRACONYCH FRAGMENTÓW HISTORYCZNEJ PRZESTRZENI URBANISTYCZNEJ RZESZOWA
Maciej PIEKARSKI
DOI: 10.7862/rb.2017.169
Streszczenie
W referacie została przedstawiona koncepcja wirtualnej rekonstrukcji oraz prezentacji w technologii rzeczywistości rozszerzonej fragmentów nieistniejącej zabudowy historycznego centrum Rzeszowa, bezpośrednio w miejscach pierwotnej lokalizacji. Celem proponowanego przedsięwzięcia jest upowszechnienie wśród mieszkańców i osób odwiedzających miasto, wiedzy o dawnym układzie urbanistycznym tam, gdzie uległ on na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat istotnym przeobrażeniom. Realizacja projektu przyczyni się do wzmocnienia tożsamości wytypowanych miejsc, poprzez wzbogacenie ich krajobrazu kulturowego o warstwy przynależne do poprzednich epok, bez fizycznej ingerencji w warstwę aktualną. W referacie określono miejsca potencjalnie najbardziej odpowiednie do zrealizowania projektu, dokonując wyboru tych, które znajdują się wzdłuż uczęszczanych ciągów pieszych, przestrzeń po istniejących wcześniej budynkach pozostaje niezabudowana, zakres przeobrażeń urbanistycznych jest znaczący oraz istnieje zachowana dokumentacja rysunkowa i fotograficzna stanu pierwotnego. Dopuszcza się, że wizualizacja nieistniejącej zabudowy może zostać zrealizowana za pomocą urządzeń optycznych lub elektronicznych. Zdaniem autora, w każdym przypadku, największą korzyść przyniosą urządzenia stacjonarne. Umiejscowienie ich w przestrzeni miejskiej zapewni równy do nich dostęp, będzie prowokować do korzystania, zaś w przypadku wykonania w postaci atrakcyjnych wzorniczo obiektów małej architektury, wzbogaci krajobraz miasta. Wybór Rzeszowa, jako miejsca realizacji projektu, jest szczególnie trafny ze względu na skalę przemian urbanistycznych, skutkujących zniknięciem wielu kameralnych miejsc, których małomiasteczkowy koloryt był daleko odległy od krajobrazu współczesnego.
Literatura
[1] Kotula F.: Z dziejów Rzeszowa 1939-1944. Losy rzeszowskich zabytków i pamiątek, MITEL, Rzeszów 1998.
[2] Encyklopedia Rzeszowa (red. J. Draus), RS DRUK, Rzeszów 2004.
[3] Caudell T., Mizell D.: Augmented Reality: An Application of Heads-up Display Technology to Manual Manufacturing Processes. Proceedings of the Twenty-Fifth Hawaii International Conference on System Sciences,1992, str. 659-669.
[4] Propaganda i rzeczywistość. Album wystawy „Wczorajsze dzisiaj. Rzeszów z lat okupacji 1939-1945. Ze zbiorów Bogusława Kotuli”, IPN, Rzeszów, 2008.
[5] Rzeszów: pejzaż dawnego miasta: Rzeszów 1905-1918 w obiektywie Andrzeja Bujniaka. Studio Kolor, Rzeszów 2002.
Podsumowanie
TYTUŁ:
IDEA WIRTUALNEJ REKONSTRUKCJI IN SITU UTRACONYCH FRAGMENTÓW HISTORYCZNEJ PRZESTRZENI URBANISTYCZNEJ RZESZOWA
AUTORZY:
Maciej PIEKARSKI
AFILIACJE AUTORÓW:
Politechnika Rzeszowska
WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.169
SŁOWA KLUCZOWE:
Rzeszów, układ urbanistyczny, rzeczywistość rozszerzona, rekonstrukcja wirtualna
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/911
DOI:
10.7862/rb.2017.169
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2017.169
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów