Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.144, DOI: 10.7862/rb.2017.144
SYMULACJE NUMERYCZNE STALOWEJ BARIERY OCHRONNEJ NA ŁUKU DROGI
Krzysztof WILDE, Kazimierz JAMROZ, Marcin BUDZYŃSKI, Dawid BRUSKI, Stanisław BURZYŃSKI, Jacek CHRÓŚCIELEWSKI, Łukasz PACHOCKI, Wojciech WITKOWSKI
DOI: 10.7862/rb.2017.144
Streszczenie
W pracy wymieniono pewne czynniki związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego, wskazując łuki poziome dróg jako miejsca, gdzie występuje istotna liczba groźnych w skutkach wypadków. W części pracy obejmującej symulacje numeryczne, zrealizowano serię badań spełniających warunki testu zderzeniowego TB11 ze zmiennym promieniem bariery. Oszacowano wpływ zróżnicowania geometrii na parametry bezpieczeństwa.
Literatura
[1] Bella F. Coordination of horizontal and sag vertical curves on two-lane rural roads: Driving simulator study. IATSS Research, 39(1):51-57, 2015.
[2] Charlton S. G. The role of attention in horizontal curves: A comparison of advance warning, delineation, and road marking treatments. Accident Analysis & Prevention, 39(5):873-885, 2007.
[3] Elvik R.. International transferability of accident modification functions for horizontal curves. Accident Analysis & Prevention, 59:487-496, 2013.
[4] Mondal S., Lucet Y., Hare W.. Optimizing horizontal alignment of roads in a specified corridor. Computers & Operations Research, 64:130-138, 2015.
[5] NCHRP Report 500 Volume 7: A guide for reducing collisions on horizontal curves.
[6] Low costs treatments of horizontal curve safety. Federal Highway Administration. 2006.
[7] Khan G., Bill A. R., Chiturri M. and Noyce D. A. Horizontal Curves, Signs, and Safety. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board.
[8] Zegeer C. V., Stewart R. J., Council F. M., and Reinfurt D. W. Cost-Effective Geometric Improvements for Safety Upgrading of Horizontal Curves. Report FHWA-RD-90-021. FHWA, Washington, D.C., 1991.
[9] Kempa J. Charakterystyki ruchu swobodnego na krzywoliniowych odcinkach dróg w planie. Wydawnictwa Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego Bydgoszcz 2008.
[10] Jamieson NJ., Waibl G., Davies, R. Use of roadside barriers versus clean zones. NZ Transport Agency. Research Report, New Zeland.
[11] Budzyński M., Jamroz K., Jeliński Ł., Antoniuk M..: Why are trees still such a major hazard to drivers in Poland?, W: 6th Transport Research Arena (TRA), 2016, ELSEVIER SCIENCE BV.
[12] Klasztorny M., Zielonka K., Nycz D.B., Posuniak P., Romanowski R.: Eksperymentalne i symulacyjne testy zderzeniowe bariery SP-05/2 w łuku poziomym wklęsłym, XIV Konferencja Naukowo-Techniczna Techniki Komputerowe w Inżynierii 2016.
[13] Nasution R.P., Siregar R.A., Fuad K., Adom A.H.: The Effect of ASI (Acceleration Severity Index) to Different Crash Velocities, Proceedings of International Conference on Applications and Design in Mechanical Engineering (ICADME) 11–13 October 2009, Batu Ferringhi, Penang, Malaysia.
[14] Borkowski W., Hryciów Z., Rybak P., Wysocki J.: Analiza skuteczności betonowych barier ochronnych na łuku drogi. Przegląd Mechaniczny LXXI (7-8), 2012, s. 21-24.
[15] Nycz D.: Modelowanie i badania numeryczne testów zderzeniowych bariery klasy N2-W4-A na łukach dróg. 2015, Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa.
[16] Guidance for the Selection, Use, and Maintenance of Cable Barrier Systems, NCHRP REPORT 711, 2012.
[17] PE-EN 1317-1/8, Systemy ograniczające drogę - Część 1-8. Polska Norma (części przygotowane i w trakcie przygotowania).
[18] Livermore Software Technology Corporation, 7374 Las Positas Road, Livermore, CA 94551, www.lstc.com.
Podsumowanie
TYTUŁ:
SYMULACJE NUMERYCZNE STALOWEJ BARIERY OCHRONNEJ NA ŁUKU DROGI
AUTORZY:
Krzysztof WILDE (1)
Kazimierz JAMROZ (2)
Marcin BUDZYŃSKI (3)
Dawid BRUSKI (4)
Stanisław BURZYŃSKI (5)
Jacek CHRÓŚCIELEWSKI (6)
Łukasz PACHOCKI (7)
Wojciech WITKOWSKI (8)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Politechnika Gdańska
(2) Politechnika Gdańska
(3) Politechnika Gdańska
(4) Politechnika Gdańska
(5) Politechnika Gdańska
(6) Politechnika Gdańska
(7) Politechnika Gdańska
(8) Politechnika Gdańska
WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.144
SŁOWA KLUCZOWE:
urządzenia BRD, ruch drogowy, bezpieczeństwo ruchu drogowego, badania numeryczne, zderzenia pojazdów, łuki poziome drogi, metoda elementów skończonych
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/886
DOI:
10.7862/rb.2017.144
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2017.144
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów