Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Budownictwo i Inżynieria Środowiska

Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.70, DOI: 10.7862/rb.2017.70

BADANIA DYNAMICZNE ODBIERAKA PRĄDU LEKKIEGO POJAZDU SZYNOWEGO

Artur BOROWIEC, Leonard ZIEMIAŃSKI

DOI: 10.7862/rb.2017.70

Streszczenie

Badania dynamiczne odbieraka prądu pojazdu szynowego przeprowadzono w celu określenia parametrów modalnych projektowanego rozwiązania. Przedmiotem badań był odbierak prądu dedykowany do lekkich pojazdów szynowych (tramwaj, kolej miejska, metro) o oznaczeniu 120ECI. W celu weryfikacji modelu modalnego podczas badań porównano wyniki analiz modalnych dla różnych sposobów wymuszania drgań (losowo, impulsowo). Przeprowadzono pomiary dla pięciu położeń ślizgacza pantografu w zakresie jego pracy.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

[1]  Ambrósio J., Pombo J., Pereira M., Antunes P., Mósca A.: A Computational Procedure for the Dynamic Analysis of the Catenary-Pantograph Interaction in High-Speed Trains, Journal of Theoretical and Applied Mechanics, 50, 3, pp. 681-699, 2012.

[2]  Lopez-Garcia O., Carnicero A., Marono J. L.: Influence of stiffness and contact modelling on catenary-pantograph system dynamics, Journal of Sound and Vibration, 299, 2007, pp. 806-821.

[3]  Bautista A, Montesinos J, Pintado P.: Dynamic interaction between pantograph and rigid overhead lines using a coupled FEM – multibody procedure, Mechanism and Machine Theory 97, 2016, pp. 100-111.

[4]  PN-EN 61373 (2011) – Zastosowania kolejowe – Wyposażenie taboru kolejowego – Badania odporności na udary mechaniczne i wibracje.

[5]  PN-EN 50206-2:2010 - Zastosowania kolejowe - Tabor - Pantografy: Charakterystyki i badania - Część 2: Pantografy metra i lekkich pojazdów szynowych.

[6]  Ewins D.J.: Modal Testing: Theory and Practice, Research Studies Press, Baldock, 2000.

[7]  Peetersa B, Van der Auweraera H, Guillaumeb P., Leuridana J, The PolyMAX frequency-domain method: a new standard for modal parameter estimation?, Shock and Vibration 11, 2004, pp. 395-409.

[8]  Allemang R. J., Brown D. L., A Correlation Coefficient for Modal Vector Analysis, Proc. of the 1st IMAC, 1982, pp. 110-l16.

[9]  Dokumentacja tech.-rozruchowa odbieraka prądu 120ECI, EC-Engenering, 2017.

Podsumowanie

TYTUŁ:
BADANIA DYNAMICZNE ODBIERAKA PRĄDU LEKKIEGO POJAZDU SZYNOWEGO

AUTORZY:
Artur BOROWIEC (1)
Leonard ZIEMIAŃSKI (2)

AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Politechnika Rzeszowska
(2) Politechnika Rzeszowska

WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.70

SŁOWA KLUCZOWE:
analiza modalna, lekki pojazd szynowy, odbierak prądu

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/835

DOI:
10.7862/rb.2017.70

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2017.70

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu: