Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.67, DOI: 10.7862/rb.2017.67
CHARAKTERYSTYKA DYNAMICZNA MOSTU DROGOWEGO WYKONANEGO Z POLIMEROWYCH KOMPOZYTÓW WŁÓKNISTYCH FRP
Tomasz SIWOWSKI, Mateusz RAJCHEL, Damian KALETA
DOI: 10.7862/rb.2017.67
Streszczenie
Przęsło kompozytowe mostu drogowego ma zazwyczaj wysoki stosunek obciążeń ruchomych do stałych (ciężaru własnego), co czyni je znacznie bardziej wrażliwym na oddziaływanie poruszających się pojazdów niż mosty konwencjonalne ze stali i betonu. To m.in. powoduje, że charakterystyka dynamiczna przęseł mostów kompozytowych jest obecnie jednym z najważniejszych aspektów, koniecznych do analizy w procesie projektowania, budowy i eksploatacji mostów kompozytowych. W badaniach dynamicznych obiektu mostowego jego charakterystykę otrzymuje się zazwyczaj z bezpośredniego pomiaru przyśpieszeń, odkształceń lub przemieszczeń określonych punktów konstrukcji, wymuszonych w czasie rzeczywistym przez poruszające się po nim z różną prędkością pojazdy. Ta metoda została zastosowana również w badaniach pierwszego polskiego mostu drogowego, którego zarówno dźwigary główne jak i płytę pomostu wykonano z kompozytów FRP. Na podstawie pomiarów przemieszczeń wybranych punktów przęsła pod wpływem obciążenia przejeżdżającymi pojazdami wyznaczono podstawowe charakterystyki dynamiczne mostu: współczynniki dynamiczne, częstości drgań własnych oraz współczynnik tłumienia. Otrzymane wartości potwierdziły właściwe parametry dynamiczne mostu kompozytowego w świetle wymagań stawianych drogowym obiektom mostowym w Polsce.
Literatura
[1] Aluri S., Jinka C., GangaRao H.V.S.: Dynamic response of three fibre reinforced polymer composite bridges, Journal of Bridge Engineering, vol. 10, no. 6, 2005, pp. 722-730.
[2] Robinson M.J., Kosmatka J.B.: Dynamic response of a light-weight composite bridge, Proceedings of the 8th International Conference on Structural Dynamics (EURODYN’11), Leuven, Belgium, 2011, pp. 1430-1437.
[3] Alampalli S.: Field performance of an FRP slab bridge, Composite Structures, vol. 72, no. 4, 2006, pp. 494-502.
[4] Aref A.J., Alampalli S.: Vibration characteristics of a fibre-reinforced polymer bridge superstructure, Composite Structures, vol. 52, no. 3-4, 2001, pp. 467-474.
[5] Burgueño R., Karbhari V.M., Seible F., Kolozs R.T. Experimental dynamic characterization of an FRP composite bridge superstructure assembly, Composite Structures, vol. 54, no. 4, 2001, pp. 427-444.
[6] PN-S-10030:1985. Obiekty mostowe. Obciążenia.
[7] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie. Dz.U. 2000 nr 63 poz. 735.
Podsumowanie
TYTUŁ:
CHARAKTERYSTYKA DYNAMICZNA MOSTU DROGOWEGO WYKONANEGO Z POLIMEROWYCH KOMPOZYTÓW WŁÓKNISTYCH FRP
AUTORZY:
Tomasz SIWOWSKI (1)
Mateusz RAJCHEL (2)
Damian KALETA (3)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Politechnika Rzeszowska
(2) Politechnika Rzeszowska
(3) Promost Consulting Sp. z o.o. Sp.k. Rzeszów
WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.67
SŁOWA KLUCZOWE:
współczynnik dynamiczny, częstość drgań własnych, współczynnik tłumienia, przęsło mostu, kompozyt FRP, badania mostu
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/832
DOI:
10.7862/rb.2017.67
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2017.67
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów