Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.37, DOI: 10.7862/rb.2017.37
ANALIZA NUMERYCZNA I BADANIA POD OBCIĄŻENIEM MOSTU DROGOWEGO Z KOMPOZYTÓW FRP
Mateusz RAJCHEL, Tomasz SIWOWSKI
DOI: 10.7862/rb.2017.37
Streszczenie
W pracy przedstawiono analizę numeryczną MES oraz wyniki badań statycznych i dynamicznych pierwszego polskiego mostu drogowego z kompozytów FRP. Analitycznie i doświadczalnie oceniono sztywność przęsła mostu i wytężenie jego głównych elementów, a także rozkład obciążenia ruchomego na poszczególne dźwigary oraz zachowanie konstrukcji pod obciążeniem dynamicznym. W obliczeniach MES zastosowano powłokowo – bryłowy model numeryczny przęsła mostu. W badaniach mostu mierzono przemieszczenia, odkształcenia i przyspieszenia wybranych elementów mostu pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym. Przeprowadzone badania wykazały odpowiednią nośność i sztywność przęsła mostu oraz potwierdziły jego właściwą charakterystykę dynamiczną. Główne wyniki badań mostu były zgodne z wynikami analizy numerycznej MES, co potwierdza poprawność modelu obliczeniowego, przyjętego na etapie projektowania mostu.
Literatura
[1] Chen Y., P. H. Ziehl, K. W. Harrison. 2009. Experimental characterization and optimization of hybrid FRP/RC bridge superstructure system. Journal of Bridge Engineering 14: 45-54.
[2] Design Manual for Roads and Bridges (DMRB). Volume 1, Section 3, Part 17: DB 9/05 – Design of FRP Bridges and Highways Agency, Scottish Executive, Welsh Assembly Government, The Department for Regional Development Northern Ireland, May 2005.
[3] JRC Science for Policy Report. Prospect for new guidance in the design on FRP. Support to the implementation, harmonization and failure development of the Eurocodes. 2016.
[4] Kitane Y., A. Aref. 2004. Static and fatigue testing of hybrid fiber-reinforced polymer – concrete bridge superstructure. Journal of Composites for Construction 8: 182-190.
[5] Machelski Cz. 2014. Parameters of load transverse distribution across bridge. Road and Bridges 13: 131-143.
[6] Machelski Cz. 2016. Sztywność obiektu mostowego jako parametru użytkowego konstrukcji inżynierskich. Przegląd Komunikacyjny 2: 37-32.
[7] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 63/00, poz. 735).
[8] Siwowski T., Rajchel M., Kaleta D., Własak L. 2016. Pierwszy polski most drogowy z kompozytów FRP. Mosty 2: 62-66.
[9] Zoghi M. 2014. The international Handbook of FRP Composites in Civil Engineering. Boca Raton. CRC Press, Taylor & Francis Group LLC.
Podsumowanie
TYTUŁ:
ANALIZA NUMERYCZNA I BADANIA POD OBCIĄŻENIEM MOSTU DROGOWEGO Z KOMPOZYTÓW FRP
AUTORZY:
Mateusz RAJCHEL (1)
Tomasz SIWOWSKI (2)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Politechnika Rzeszowska
(2) Politechnika Rzeszowska
WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.37
SŁOWA KLUCZOWE:
kompozyt FRP, most drogowy, analiza MES, badania mostu, walidacja modelu numerycznego
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/779
DOI:
10.7862/rb.2017.37
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2017.37
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów