Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2016.101, DOI: 10.7862/rb.2016.101
AWARIE KABLI SPRĘŻAJĄCYCH W TRAKCIE REALIZACJI BETONOWYCH OBIEKTÓW MOSTOWYCH
Mirosław BISKUP, Juliusz CIEŚLA, Marian SKAWIŃSKI, Łukasz TOPCZEWSKI
DOI: 10.7862/rb.2016.101
Streszczenie
W artykule przedstawiono dwa typowe przypadki awarii kabli sprężających podczas budowy kablobetonowych obiektów mostowych w Polsce. W obu przypadkach awaria wystąpiła w czasie naciągu kabli. W jej wyniku następował nagły spadek siły naciągu i uszkodzenie betonu w strefie krzywoliniowego przebiegu kabli. Na podstawie analizy dokumentacji, a zwłaszcza rysunków zbrojenia w miejscach uszkodzenia betonu można stwierdzić, że w konstrukcjach nie zastosowano specjalnych prętów zbrojeniowych do przejmowania sił wewnętrznych, wywoływanych przez naciski kabli na odcinkach krzywoliniowych. W miejscach tych, siły nacisku kabla były przenoszone tylko przez beton. Przyjęte rozwiązania były sprzeczne z podstawową zasadą zbrojonego betonu, w którym siły rozciągające powinny być przejmowane przez zbrojenie, a siły ściskające przez beton.
Literatura
[1] J. Cieśla, K. Fordoński: Awaria kabla sprężającego i projekt naprawy estakady w węźle Ostrobramska w Warszawie; Drogownictwo nr 12/2007.
[2] PN EN 1992-1-1 Eurokod 2 – Projektowanie konstrukcji z betonu. Część 1-1: Reguły ogólne dla budynków.
[3] PN EN 1992-2 Eurokod 2 – Projektowanie konstrukcji z betonu. Część 2: Mosty betonowe. Projektowanie i szczegółowe zasady.
[4] Xin Ruan, Xuefei Shi, Xiaoxiang Li, Failure analysis of tendon on bottom slab of a pre-stressed concrete box gird bridge during construction; Engineering Failure Analysis 25 (2012) 291-303.
[5] J. Biliszczuk, Most MA 532 w ciągu autostrady A1 w Mszanie. Historia budowy; Wrocławskie Dni Mostowe, Wrocław, 21-22 listopada 2013.
[6] PN-85 / S-10030 Obiekty mostowe. Obciążenia.
[7] PN-91/S-10042 Obiekty mostowe. Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone. Projektowanie.
Podsumowanie
TYTUŁ:
AWARIE KABLI SPRĘŻAJĄCYCH W TRAKCIE REALIZACJI BETONOWYCH OBIEKTÓW MOSTOWYCH
AUTORZY:
Mirosław BISKUP (1)
Juliusz CIEŚLA (2)
Marian SKAWIŃSKI (3)
Łukasz TOPCZEWSKI (4)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie
(2) Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie
(3) Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie
(4) Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie
WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2016.101
SŁOWA KLUCZOWE:
kable sprężające, awarie, mosty betonowe, realizacja
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/538
DOI:
10.7862/rb.2016.101
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2016.101
DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2016-07-06
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów