Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Budownictwo i Inżynieria Środowiska

Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2016.101, DOI: 10.7862/rb.2016.101

AWARIE KABLI SPRĘŻAJĄCYCH W TRAKCIE REALIZACJI BETONOWYCH OBIEKTÓW MOSTOWYCH

Mirosław BISKUP, Juliusz CIEŚLA, Marian SKAWIŃSKI, Łukasz TOPCZEWSKI

DOI: 10.7862/rb.2016.101

Streszczenie

W artykule przedstawiono dwa typowe przypadki awarii kabli sprężających podczas budowy kablobetonowych obiektów mostowych w Polsce. W obu przypadkach awaria wystąpiła w czasie naciągu kabli. W jej wyniku następował nagły spadek siły naciągu i uszkodzenie betonu w strefie krzywoliniowego przebiegu kabli. Na podstawie analizy dokumentacji, a zwłaszcza rysunków zbrojenia w miejscach uszkodzenia betonu można stwierdzić, że w konstrukcjach nie zastosowano specjalnych prętów zbrojeniowych do przejmowania sił wewnętrznych, wywoływanych przez naciski kabli na odcinkach krzywoliniowych. W miejscach tych, siły nacisku kabla były przenoszone tylko przez beton. Przyjęte rozwiązania były sprzeczne z podstawową zasadą zbrojonego betonu, w którym siły rozciągające powinny być przejmowane przez zbrojenie, a siły ściskające przez beton.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

[1]  J. Cieśla, K. Fordoński: Awaria kabla sprężającego i projekt naprawy estakady w węźle Ostrobramska w Warszawie; Drogownictwo nr 12/2007.

[2]  PN EN 1992-1-1 Eurokod 2 – Projektowanie konstrukcji z betonu. Część 1-1: Reguły ogólne dla budynków.

[3]  PN EN 1992-2 Eurokod 2 – Projektowanie konstrukcji z betonu. Część 2: Mosty betonowe. Projektowanie i szczegółowe zasady.

[4]  Xin Ruan, Xuefei Shi, Xiaoxiang Li, Failure analysis of tendon on bottom slab of a pre-stressed concrete box gird bridge during construction; Engineering Failure Analysis 25 (2012) 291-303.

[5]  J. Biliszczuk, Most MA 532 w ciągu autostrady A1 w Mszanie. Historia budowy; Wrocławskie Dni Mostowe, Wrocław, 21-22 listopada 2013.

[6]  PN-85 / S-10030 Obiekty mostowe. Obciążenia.

[7]  PN-91/S-10042 Obiekty mostowe. Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone. Projektowanie.

Podsumowanie

TYTUŁ:
AWARIE KABLI SPRĘŻAJĄCYCH W TRAKCIE REALIZACJI BETONOWYCH OBIEKTÓW MOSTOWYCH

AUTORZY:
Mirosław BISKUP (1)
Juliusz CIEŚLA (2)
Marian SKAWIŃSKI (3)
Łukasz TOPCZEWSKI (4)

AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie
(2) Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie
(3) Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie
(4) Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie

WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2016.101

SŁOWA KLUCZOWE:
kable sprężające, awarie, mosty betonowe, realizacja

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/538

DOI:
10.7862/rb.2016.101

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2016.101

DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2016-07-06

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu: