Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Budownictwo i Inżynieria Środowiska

Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2016.100, DOI: 10.7862/rb.2016.100

BADANIE MIESZANEK MINERALNO-ASFALTOWYCH W WARUNKACH ŚCINANIA PRZY KONTROLOWANEJ SZTYWNOŚCI WZDŁUŻNEJ

Adam ZOFKA, Maciej MALISZEWSKI, Dominika MALISZEWSKA

DOI: 10.7862/rb.2016.100

Streszczenie

W artykule przedstawiono koncepcję nowej metody badania próbek z mieszanki mineralno-asfaltowej w warunkach ścinania z ciśnieniem bocznym. Dotychczas stosowane metody badawcze ścinania z obciążeniem bocznym opierają się na ocenie właściwości mieszanki mineralno-asfaltowej przy ścinaniu w warunkach stałej siły wzdłużnej lub stałej objętości badanej próbki. Nowa metoda badawcza pozwala na badanie ścinania przy stałej sztywności wzdłużnej. Aby możliwe było badanie według tej metody, zaprojektowano i wykonano specjalną przystawkę o nazwie AST (ang. Advanced Shear Tester). W artykule przedstawiono zarówno opis procesu twórczego podczas projektowania przystawki, jak wykonane urządzenie. Zaprezentowano pierwsze wyniki badań walidacyjnych uzyskanych przy użyciu przystawki na próbkach UHMW-PE oraz z mieszanki mineralno-asfaltowej.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

[1] S. F. Brown and J. M. Brunton, “The influence of bonding between bituminous layers,” J. Inst. Highw. Transp., vol. 31, pp. 16–17, 1984.

[2] P. JASKUŁA, “Wpływ braku sczepności międzywarstwowej na wartość modułów warstw asfaltowych obliczanych na podstawie ugięć,” Drogownictwo, pp. 13–17, 2010.

[3] R. Leutner, “Untersuchungen des Schichtenverbunds beim bituminösen Oberbau [Investigation of the Adhesion of Bituminius Pavements],” Bitumen, vol. 3,
pp. 84–91, 1979.

[4] C. Raab and M. N. Partl, “Methoden zur beurteilung des schichtenverbunds von asphaltbelägen,” 1999.

[5] J. Sousa, M. Solaimanian, and S. Weissman, “Development and Use of the Repeated Shear Test (Constant Height): An Optional Superpave Mix Design Test,” 1994.

[6] R. V Siddharthan, J. Yao, and P. E. Sebaaly, “Pavement strain from moving dynamic 3D load distribution,” J. Transp. Eng., vol. 124, no. 6, pp. 557–566, 1998.

[7] A. Zofka, M. Maliszewski, A. Bernier, R. Josen, A. Vaitkus, and R. Kleizienė, “Advanced shear tester for evaluation of asphalt concrete under constant normal stiffness conditions,” Road Mater. Pavement Des., vol. 16, no. sup1, pp. 187–210, May 2015.

[8] M. Diakhaté, C. Petit, A. Millien, B. Phelipot-Mardelé, A. Pouteau, and H. Goacolou, “Comparison of direct shear and torque tests for determining viscoelastic shear behavior of tack coats,” in Proceeding of the international conference on advanced characterization of pavement and soil engineering materials, 2007, pp. 281–90.

[9] S. Hakimzadeh, W. G. Buttlar, and R. Santarromana, “Shear- and Tension-Type Tests to Evaluate Bonding of Hot-Mix Asphalt Layers with Different Tack Coat Application Rates,” Transp. Res. Rec. J. Transp. Res. Board, vol. 2295, no. -1, pp. 54–62, Dec. 2012.

[10] H. N. Linsbauer and E. K. Tschegg, “Fracture energy determination of concrete with cube shaped specimens,” Zement und Bet., no. 31, pp. 38–40, 1986.

[11] M. P. Divakar and A. Fafiti, “Micromechanics-Based Constitutive Model for Interface Shear,” J. Eng. Mech., vol. 118, no. 7, pp. 1317–1337, 1986.

[12] A. Zofka, A. Bernier, R. Josen, and M. Maliszewski, “Advanced Shear Tester for Solid and Layered Samples,” in Proceedings of 12th International Society for Asphalt Pavements Conference, 2014.

Podsumowanie

TYTUŁ:
BADANIE MIESZANEK MINERALNO-ASFALTOWYCH W WARUNKACH ŚCINANIA PRZY KONTROLOWANEJ SZTYWNOŚCI WZDŁUŻNEJ

AUTORZY:
Adam ZOFKA (1)
Maciej MALISZEWSKI (2)
Dominika MALISZEWSKA (3)

AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa
(2) Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa
(3) Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa

WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2016.100

SŁOWA KLUCZOWE:
właściwości mechaniczne, reologia, nowe metody

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/537

DOI:
10.7862/rb.2016.100

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2016.100

DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2016-07-06

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności