Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2016.100, DOI: 10.7862/rb.2016.100
BADANIE MIESZANEK MINERALNO-ASFALTOWYCH W WARUNKACH ŚCINANIA PRZY KONTROLOWANEJ SZTYWNOŚCI WZDŁUŻNEJ
Adam ZOFKA, Maciej MALISZEWSKI, Dominika MALISZEWSKA
DOI: 10.7862/rb.2016.100
Streszczenie
W artykule przedstawiono koncepcję nowej metody badania próbek z mieszanki mineralno-asfaltowej w warunkach ścinania z ciśnieniem bocznym. Dotychczas stosowane metody badawcze ścinania z obciążeniem bocznym opierają się na ocenie właściwości mieszanki mineralno-asfaltowej przy ścinaniu w warunkach stałej siły wzdłużnej lub stałej objętości badanej próbki. Nowa metoda badawcza pozwala na badanie ścinania przy stałej sztywności wzdłużnej. Aby możliwe było badanie według tej metody, zaprojektowano i wykonano specjalną przystawkę o nazwie AST (ang. Advanced Shear Tester). W artykule przedstawiono zarówno opis procesu twórczego podczas projektowania przystawki, jak wykonane urządzenie. Zaprezentowano pierwsze wyniki badań walidacyjnych uzyskanych przy użyciu przystawki na próbkach UHMW-PE oraz z mieszanki mineralno-asfaltowej.
Literatura
[1] S. F. Brown and J. M. Brunton, “The influence of bonding between bituminous layers,” J. Inst. Highw. Transp., vol. 31, pp. 16–17, 1984.
[2] P. JASKUŁA, “Wpływ braku sczepności międzywarstwowej na wartość modułów warstw asfaltowych obliczanych na podstawie ugięć,” Drogownictwo, pp. 13–17, 2010.
[3] R. Leutner, “Untersuchungen des Schichtenverbunds beim bituminösen Oberbau [Investigation of the Adhesion of Bituminius Pavements],” Bitumen, vol. 3,
pp. 84–91, 1979.
[4] C. Raab and M. N. Partl, “Methoden zur beurteilung des schichtenverbunds von asphaltbelägen,” 1999.
[5] J. Sousa, M. Solaimanian, and S. Weissman, “Development and Use of the Repeated Shear Test (Constant Height): An Optional Superpave Mix Design Test,” 1994.
[6] R. V Siddharthan, J. Yao, and P. E. Sebaaly, “Pavement strain from moving dynamic 3D load distribution,” J. Transp. Eng., vol. 124, no. 6, pp. 557–566, 1998.
[7] A. Zofka, M. Maliszewski, A. Bernier, R. Josen, A. Vaitkus, and R. Kleizienė, “Advanced shear tester for evaluation of asphalt concrete under constant normal stiffness conditions,” Road Mater. Pavement Des., vol. 16, no. sup1, pp. 187–210, May 2015.
[8] M. Diakhaté, C. Petit, A. Millien, B. Phelipot-Mardelé, A. Pouteau, and H. Goacolou, “Comparison of direct shear and torque tests for determining viscoelastic shear behavior of tack coats,” in Proceeding of the international conference on advanced characterization of pavement and soil engineering materials, 2007, pp. 281–90.
[9] S. Hakimzadeh, W. G. Buttlar, and R. Santarromana, “Shear- and Tension-Type Tests to Evaluate Bonding of Hot-Mix Asphalt Layers with Different Tack Coat Application Rates,” Transp. Res. Rec. J. Transp. Res. Board, vol. 2295, no. -1, pp. 54–62, Dec. 2012.
[10] H. N. Linsbauer and E. K. Tschegg, “Fracture energy determination of concrete with cube shaped specimens,” Zement und Bet., no. 31, pp. 38–40, 1986.
[11] M. P. Divakar and A. Fafiti, “Micromechanics-Based Constitutive Model for Interface Shear,” J. Eng. Mech., vol. 118, no. 7, pp. 1317–1337, 1986.
[12] A. Zofka, A. Bernier, R. Josen, and M. Maliszewski, “Advanced Shear Tester for Solid and Layered Samples,” in Proceedings of 12th International Society for Asphalt Pavements Conference, 2014.
Podsumowanie
TYTUŁ:
BADANIE MIESZANEK MINERALNO-ASFALTOWYCH W WARUNKACH ŚCINANIA PRZY KONTROLOWANEJ SZTYWNOŚCI WZDŁUŻNEJ
AUTORZY:
Adam ZOFKA (1)
Maciej MALISZEWSKI (2)
Dominika MALISZEWSKA (3)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa
(2) Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa
(3) Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa
WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2016.100
SŁOWA KLUCZOWE:
właściwości mechaniczne, reologia, nowe metody
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/537
DOI:
10.7862/rb.2016.100
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2016.100
DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2016-07-06
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów