Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2016.97, DOI: 10.7862/rb.2016.97
OCENA WŁAŚCIWOŚCI PRZECIWPOŚLIZGOWYCH NAWIERZCHNI DROGOWYCH PRZY WYKORZYSTANIU URZĄDZEŃ TWO, CTM I DFT
Marta WASILEWSKA, Władysław GARDZIEJCZYK, Paweł GIERASIMIUK, Marek MOTYLEWICZ
DOI: 10.7862/rb.2016.97
Streszczenie
Kompleksowa ocena właściwości przeciwpoślizgowych powinna być wykonywana w oparciu o ciągły pomiar współczynnika tarcia oraz parametrów dotyczących tekstury nawierzchni drogowych. W artykule przedstawiono ocenę właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych przeprowadzoną na podstawie pomiarów wykonanych zestawem pomiarowym TWO (Traction Watcher One) oraz urządzeniami CTM (Circular Track Meter) i DFT (Dynamic Friction Tester). Do badań wytypowano 11 odcinków testowych, których warstwy ścieralne były zróżnicowane pod względem technologii wykonania, okresu użytkowania i obciążenia ruchem samochodowym. Przy pomocy urządzenia CTM dokonano oceny makrotekstury (parametr MPD), a przy wykorzystaniu urządzenia DFT oceniano w sposób pośredni mikroteksturę powierzchni (współczynnik tarcia DFT20). Urządzenie TWO umożliwiło ciągły pomiar współczynnika tarcia z ustalonym poślizgiem 17,8% koła pomiarowego przy trzech prędkościach 30, 60, 90 km/h. W artykule ustalono zależności funkcyjne pomiędzy współczynnikiem tarcia µ z pomiarów TWO, a współczynnikiem DFT20 i parametrem MPD. Wykazano, że na wartość µ przy prędkości 30 km/h istotny wpływ ma jedynie mikrotekstura nawierzchni, a przy prędkości 60 i 90 km/h zarówno mikrotekstura i makrotekstura.
Literatura
[1] Hall, J. W., Smith, K. L., Titus-Glover, L., Wambold, J. C., Yager, T. J., Rado Z.: Guide for pavement friction. NCHRP. Web-only document 108. Contractor’s Final Report NCHRP Project 01-43. Transportation Research Board of the National Academes, 2009.
[2] Roe, P. G., Parry, A. R., Viner, H. E.: High and low speed skidding resistance: the influence of texture depth, TRL Report 367, 1998.
[3] Wasilewska M., Gardziejczyk W., Gierasimiuk P., Motylewicz M.: Analiza porównawcza parametrów opisujących właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni drogowych, ustalonych w oparciu o wyniki pomiarów współczynnika tarcia i makrotekstury przy wykorzystaniu zestawów pomiarowych: SRT-3 (Skid Resistance Tester), TWO (Traction Watcher One), DFT (Dynamic Friction Tester) oraz CTM (Circular Track Meter)”, Raport z pracy realizowanej na zlecenie GDDKiA, 2014.
[4] Wasilewska M., Gardziejczyk W., Gierasimiuk P.: Evaluation of skid resistance by using CTM, DFT and SRT-3 devices, 6th European Transport Research Conference ‘Moving Forward’: Innovative Solutions for Tomorrow’s Mobility, Warsaw, 2016.
Podsumowanie
TYTUŁ:
OCENA WŁAŚCIWOŚCI PRZECIWPOŚLIZGOWYCH NAWIERZCHNI DROGOWYCH PRZY WYKORZYSTANIU URZĄDZEŃ TWO, CTM I DFT
AUTORZY:
Marta WASILEWSKA (1)
Władysław GARDZIEJCZYK (2)
Paweł GIERASIMIUK (3)
Marek MOTYLEWICZ (4)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Politechnika Białostocka
(2) Politechnika Białostocka
(3) Politechnika Białostocka
(4) Politechnika Białostocka
WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2016.97
SŁOWA KLUCZOWE:
właściwości przeciwpoślizgowe, makrotekstura, mikrotekstura, współczynnik tarcia, warstwa ścieralna, nawierzchnia drogowa
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/534
DOI:
10.7862/rb.2016.97
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2016.97
DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2016-07-06
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów