Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2016.92, DOI: 10.7862/rb.2016.92
OCENA BEZPIECZEŃSTWA NA PRZEJŚCIACH DLA PIESZYCH PRZY POMOCY ANALIZY OBRAZU WIDEO
Piotr SZAGAŁA, Witold CZAJEWSKI, Paweł DĄBKOWSKI, Piotr OLSZEWSKI
DOI: 10.7862/rb.2016.92
Streszczenie
Pomimo ogólnej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, liczba wypadków na przejściach dla pieszych nie zmniejszyła się w ciągu ostatnich czterech lat. W niniejszym artykule przedstawiono rezultaty projektu badawczego MOBIS, którego celem było opracowanie zastępczych miar bezpieczeństwa, opartych na wykrywaniu konfliktów pomiędzy pieszymi i pojazdami z wykorzystaniem analizy obrazu wideo. W okresie ponad 40 dni zarejestrowano ruch pieszych i pojazdów na dwóch przejściach dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej w Warszawie i we Wrocławiu. Przy wykorzystaniu przetwarzania obrazu określono trajektorie ruchu pojazdów i pieszych. Uzyskano od 600 do 1000 sytuacji spotkań pieszy-pojazd dziennie. Obliczono parametry opisujące interakcje pieszych i pojazdów – profile prędkości, minimalną odległość między uczestnikami, przyspieszenia itp. Klasyfikacja sytuacji została oparta na interakcjach pieszych i pojazdów.. Na podstawie czasu po opuszczeniu strefy konfliktu (PET) oraz prędkości pojazdu zidentyfikowano sytuacje niebezpieczne. Jako zastępczą miarę bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych zaproponowano Wskaźnik Zagrożenia Pieszych (WZP), który określa promil sytuacji niebezpiecznych występujących na danym przejściu.
Literatura
[1] Jamroz K., Wachnicka J.: Ochrona pieszych i rowerzystów na drogach krajowych. Drogownictwo, nr 4-5, 2009.
[2] Olszewski P., Zielińska A.: Badania i modelowanie bezpieczeństwa pieszych w ruchu drogowym. Transport Miejski i Regionalny, 2012, str. 23-27.
[3] Olszewski P., Szagała P., Wolański M., Zielińska A.: Pedestrian fatality risk in accidents at unsignalized zebra crosswalks in Poland. Accident Analysis & Prevention, 84, 2015. str. 83-91.
[4] Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Warszawa, 2013.
[5] Czajewski W., Mrówka P., Olszewski P.: Video Processing for Detection and Tracking of Pedestrians and Vehicles at Zebra Crossings, w: J. Mikulski (ed), Tools of Transport Telematics, Springer, 2015.
[6] Kieć M.: Zastosowanie techniki konfliktów ruchowych jako miary pośredniej w ocenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Logistyka 6/2014, str. 5395-5404.
[7] Davis G., Saunier N., Sayed T., Tarko A., Washington S.: White Paper, Surrogate Measures of Safety, https://wiki.umn.edu/pub/TRB_ANB203/WebHome/ Surrogate_Measures_of_Safety_A_White_Paper_2009.pdf.
[8] Almodfer, R., et al.: Quantitative analysis of lane-based pedestrian-vehicle conflict at a non-signalized marked crosswalk. Transportation Research Part F (2015).
[9] Tefft B.C.: Impact speed and a pedestrian’s risk of severe injury or death. Accident Analysis and Prevention, 50, 2013, str. 871–878.
[10] Hupfer C.: Computergestützte Videobildverarbeitung zur Verkehrssicherheitsarbeit – am Beispiel von Fußgängerquerungen an städtischen Hauptverkehrsstraßen, Universität Kaiserslautern, 1998.
Podsumowanie
TYTUŁ:
OCENA BEZPIECZEŃSTWA NA PRZEJŚCIACH DLA PIESZYCH PRZY POMOCY ANALIZY OBRAZU WIDEO
AUTORZY:
Piotr SZAGAŁA (1)
Witold CZAJEWSKI (2)
Paweł DĄBKOWSKI (3)
Piotr OLSZEWSKI (4)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Politechnika Warszawska
(2) Politechnika Warszawska
(3) Politechnika Warszawska
(4) Politechnika Warszawska
WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2016.92
SŁOWA KLUCZOWE:
bezpieczeństwo pieszych, przejścia dla pieszych, metoda konfliktów, analiza obrazu
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/529
DOI:
10.7862/rb.2016.92
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2016.92
DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2016-07-06
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów