Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2016.81, DOI: 10.7862/rb.2016.81
ODPORNOŚĆ NA DZIAŁANIE WODY MIESZANEK MINERALNO-ASFALTOWYCH ZE ZWIĘKSZONĄ ILOŚCIĄ DESTRUKTU
Jan B. KRÓL, Adam LIPHARDT, Michał SARNOWSKI, Karol J. KOWALSKI, Piotr RADZISZEWSKI
DOI: 10.7862/rb.2016.81
Streszczenie
W artykule przedstawiono zagadnienie wpływu zwiększonej ilości dodatku destruktu asfaltowego na odporność mieszanek mineralno-asfaltowych na działanie wody. Badaniom poddano mieszanki o ciągłym uziarnieniu typu betonowego i nieciągłym uziarnieniu typu SMA. Zbadano betony asfaltowe o zawartości destruktu do 90% oraz mieszanki mastyksu grysowego o zawartości destruktu do 50%. W zależności od rodzaju badanej mieszanki stosowano destrukt asfaltowy o ciągłym i nieciągłym uziarnieniu z warstw nawierzchni drogowej eksploatowanej nie dłużej niż 20 lat. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że dodatek destruktu asfaltowego nie powoduje utraty odporności mieszanki na dziaSłanie wody poza wartości wymagane. Stwierdzono, że niewielka ilość destruktu asfaltowego może wpływać korzystnie na poprawę wartości wskaźnika ITSR.
Literatura
[1] Sybilski D.: O potrzebie stosowania destruktu asfaltowego w Polsce, Drogownictwo, nr 1, 2011, s. 3-7.
[2] Król J., Włodarski P., Jackowski Ł.: Właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych ze zwiększoną ilością granulatu asfaltowego, Drogownictwo, nr 11, 2014, s. 373-379.
[3] Kowalski K.J., McDaniel R.S., Olek J.: Reclaimed Asphalt Pavement Limits to Meet Surface Frictional Requirements, Journal of Materials in Civil Engineering, American Society of Civil Engineers (ASCE), vol. 28, 2016.
[4] Sarnowski M.: Chemically modified bitumens with improved adhesion to aggregate, Roads and Bridges - Drogi i Mosty , vol. 14, no. 4, 2015, str. 303-322.
[5] Adoriányi K.: Water sensitivity evaluation of AC mixes with antistripping additives by different mechanical tests, 4th Eurasphalt & Eurobitume Congress, Copenhagen, Denmark 20-23 May 2008.
[6] Jaskuła P.: Niszczące oddziaływanie wody i mrozu na mieszanki mineralno-asfaltowe – przegląd literatury, Drogi i Mosty nr 4, 2004, s. 5-44.
[7] Piłat J., Radziszewski P.: Nawierzchnie asfaltowe. WKŁ, Warszawa 2010.
[8] Judycki J., Jaskuła P.: Badanie odporności betonu asfaltowego na działanie wody i mrozu. Drogownictwo, nr 12, 1997, s. 374-378.
[9] Iwański, M. Buczyński, P.: Zastosowanie pyłów mineralnych w technologii recyklingu głębokiego na zimno z asfaltem spienionym, Drogownictwo, nr 5, 2013, str. 143-149.
[10] Sarnowski M.: Asfalty modyfikowane chemicznie o poprawionej adhezji do kruszywa. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, vol. 14, nr 4, 2015, str. 303-322.
Podsumowanie
TYTUŁ:
ODPORNOŚĆ NA DZIAŁANIE WODY MIESZANEK MINERALNO-ASFALTOWYCH ZE ZWIĘKSZONĄ ILOŚCIĄ DESTRUKTU
AUTORZY:
Jan B. KRÓL (1)
Adam LIPHARDT (2)
Michał SARNOWSKI (3)
Karol J. KOWALSKI (4)
Piotr RADZISZEWSKI (5)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Politechnika Warszawska
(2) Politechnika Warszawska
(3) Politechnika Warszawska
(4) Politechnika Warszawska
(5) Politechnika Warszawska
WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2016.81
SŁOWA KLUCZOWE:
recykling, destrukt asfaltowy, mieszanka mineralno-asfaltowa, odporność na działanie wody
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/518
DOI:
10.7862/rb.2016.81
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2016.81
DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2016-07-06
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów