Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2016.49, DOI: 10.7862/rb.2016.49
BADANIE ŚLADU AERODYNAMICZNEGO MODELU OBLODZONEGO CIĘGNA MOSTU PODWIESZONEGO
Piotr GÓRSKI, Marcin TATARA
DOI: 10.7862/rb.2016.49
Streszczenie
W niniejszym artykule przedstawiono sposób i wyniki badania płaskiego przepływu powietrza w śladzie aerodynamicznym za nieruchomym modelem oblodzonego cięgna mostu podwieszonego w zakresie liczby Reynoldsa od 2,7·104 do 6,4·104, przy średniej intensywności turbulencji 3%.Badania wykonano w tunelu aerodynamicznym z komorą klimatyczną Laboratorium Czeskiej Akademii Nauk w Telč. W komorze klimatycznej przeprowadzono doświadczalne oblodzenie modelu cięgna mostowego o osi nachylonej pod kątem 300 do płaszczyzny poziomej. Kształt oblodzonej powierzchni cięgna zarejestrowano metodą fotogrametrii cyfrowej. Do badań w komorze aerodynamicznej wykonano nowy model oblodzonego cięgna metodą druku 3D.Badanie śladu aerodynamicznego wykonano z zastosowaniem optycznej wizualizacji PIV (ang. Particle Image Velocimetry), zwanej cyfrową anemometrią obrazową. Na podstawie wizualizacji ustalone zostały prędkości i kierunki przepływu poszczególnych strug powietrza, parametry geometryczne ścieżki wirowej i lokalizacja punktów oderwania od modelu warstwy przyściennej powietrza. Otrzymane wyniki pozwoliły na poznanie zjawisk zachodzących podczas opływu powietrza wokół modelu oblodzonego cięgna.
Literatura
[1] Cameron S.M.: PIV algorithms for open-channel turbulence research: Accuracy, resolution and limitations,Journal of Hydro-environment Research,vol. 5, 2011,pp. 247-262.
[2] Flaga A.: Inżynieria wiatrowa, Arkady, Warszawa 2008.
[3] Gjelstrup H., Georgakis C., Larsen A.: A preliminary investigation of the hanger vibrations on the Great Belt East Bridge, Proc. of the 7th International Symposium on Cable Dynamics, 10-13 December 2007, Wiedeń, Austria, CD-ROM.
[4] Górski P., Pospišil S., Kuznetsov S., Tatara M., Marušić A.:Strouhal number of bridge cables with ice accretion at low flow turbulence,Wind and Structures,vol. 22, no. 2, 2016, pp. 253-272.
[5] Górski P., Pospišil S., Kuznetsov S., Tatara M.: Badania modelowe współczynnika oporu aerodynamicznego oblodzonego cięgna mostu podwieszonego, Wydawnictwa Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz 2015, s.55-62.
Podsumowanie
TYTUŁ:
BADANIE ŚLADU AERODYNAMICZNEGO MODELU OBLODZONEGO CIĘGNA MOSTU PODWIESZONEGO
AUTORZY:
Piotr GÓRSKI (1)
Marcin TATARA (2)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Politechnika Opolska
(2) Politechnika Opolska
WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2016.49
SŁOWA KLUCZOWE:
aerodynamika, oblodzenie, cięgno mostowe, optyczna wizualizacja, ścieżka wirowa
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/486
DOI:
10.7862/rb.2016.49
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2016.49
DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2016-07-06
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów