Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Budownictwo i Inżynieria Środowiska

Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2016.49, DOI: 10.7862/rb.2016.49

BADANIE ŚLADU AERODYNAMICZNEGO MODELU OBLODZONEGO CIĘGNA MOSTU PODWIESZONEGO

Piotr GÓRSKI, Marcin TATARA

DOI: 10.7862/rb.2016.49

Streszczenie

W niniejszym artykule przedstawiono sposób i wyniki badania płaskiego przepływu powietrza w śladzie aerodynamicznym za nieruchomym modelem oblodzonego cięgna mostu podwieszonego w zakresie liczby Reynoldsa od 2,7·104 do 6,4·104, przy średniej intensywności turbulencji 3%.Badania wykonano w tunelu aerodynamicznym z komorą klimatyczną Laboratorium Czeskiej Akademii Nauk w Telč. W komorze klimatycznej przeprowadzono doświadczalne oblodzenie modelu cięgna mostowego o osi nachylonej pod kątem 300 do płaszczyzny poziomej. Kształt oblodzonej powierzchni cięgna zarejestrowano metodą fotogrametrii cyfrowej. Do badań w komorze aerodynamicznej wykonano nowy model oblodzonego cięgna metodą druku 3D.Badanie śladu aerodynamicznego wykonano z zastosowaniem optycznej wizualizacji PIV (ang. Particle Image Velocimetry), zwanej cyfrową anemometrią obrazową. Na podstawie wizualizacji ustalone zostały prędkości i kierunki przepływu poszczególnych strug powietrza, parametry geometryczne ścieżki wirowej i lokalizacja punktów oderwania od modelu warstwy przyściennej powietrza. Otrzymane wyniki pozwoliły na poznanie zjawisk zachodzących podczas opływu powietrza wokół modelu oblodzonego cięgna.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

[1] Cameron S.M.: PIV algorithms for open-channel turbulence research: Accuracy, resolution and limitations,Journal of Hydro-environment Research,vol. 5, 2011,pp. 247-262.

[2] Flaga A.: Inżynieria wiatrowa, Arkady, Warszawa 2008.

[3] Gjelstrup H., Georgakis C., Larsen A.: A preliminary investigation of the hanger vibrations on the Great Belt East Bridge, Proc. of the 7th International Symposium on Cable Dynamics, 10-13 December 2007, Wiedeń, Austria, CD-ROM.

[4] Górski P., Pospišil S., Kuznetsov S., Tatara M., Marušić A.:Strouhal number of bridge cables with ice accretion at low flow turbulence,Wind and Structures,vol. 22, no. 2, 2016, pp. 253-272.

[5] Górski P., Pospišil S., Kuznetsov S., Tatara M.: Badania modelowe współczynnika oporu aerodynamicznego oblodzonego cięgna mostu podwieszonego, Wydawnictwa Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz 2015, s.55-62.

Podsumowanie

TYTUŁ:
BADANIE ŚLADU AERODYNAMICZNEGO MODELU OBLODZONEGO CIĘGNA MOSTU PODWIESZONEGO

AUTORZY:
Piotr GÓRSKI (1)
Marcin TATARA (2)

AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Politechnika Opolska
(2) Politechnika Opolska

WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2016.49

SŁOWA KLUCZOWE:
aerodynamika, oblodzenie, cięgno mostowe, optyczna wizualizacja, ścieżka wirowa

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/486

DOI:
10.7862/rb.2016.49

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2016.49

DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2016-07-06

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu: