Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2015.50, DOI: 10.7862/rb.2015.50
POJAZDY HYBRYDOWE A SYSTEMY FOTOWOLTAICZNE - MOŻLIWOŚCI WYKORZYSTANIA (PROJEKT OZI)
Marcin KRÓLIKOWSKI, Justyna MAZURKIEWICZ, Anna WACHOWICZ
DOI: 10.7862/rb.2015.50
Streszczenie
Artykuł podejmuje tematykę pojazdów hybrydowych wykorzystujących systemy
fotowoltaiczne jako jedno ze źródeł energii elektrycznej niezbędnej do pracy tego
typu urządzeń. Opisano podstawowe rozwiązania stosowane w/w pojazdach oraz
zasadę działania poszczególnych podzespołów. Głównym, poruszanym tematem
jest projekt pojazdu hybrydowego OZI który został wykonany przez studentów
Akademii Górniczo – Hutniczej w Krakowie. Przedstawiono metodykę obliczeniową
wykorzystaną w celu doboru elementów pojazdu. Obliczono wielkość oporów
toczenia, oporów powietrza oraz moc silnika niezbędną do pokonania wymienionych
oporów. Ponadto dobrano akumulatory o niezbędnej pojemności oraz
panele fotowoltaiczne o odpowiedniej mocy, pozwalającej na poprawne działanie
sytemu. Tekst artykułu przedstawia najczęściej stosowane rozwiązanie konstrukcyjne
w pojazdach hybrydowych z wykorzystaniem systemów fotowoltaicznych
oraz rozwiązanie zastosowane w projekcie OZI. Przeprowadzono badania nad pojazdem
OZI które obejmowały wartości mocy prądu elektrycznego przepływającego
pomiędzy akumulatorami a kontrolerem ładowania akumulatorów, kontrolerem
ładowania akumulatorów a silnikiem. Badania prowadzono bez udziału fotoprądu
oraz podczas generacji prądu elektrycznego powstającego w wyniku efektu
fotowoltaicznego. Do badań wykorzystano multimetry elektronicznie z których
dokonywano odczytu pomiarów natężenia i napięcia prądu w interwale 15 sekund.
Dodatkowo wyznaczono maksymalny czas ciągłej pracy pojazdu w celu
oszacowania jego praktycznego wykorzystania. W celu oszacowania praktycznych
korzyści oraz podania docelowej grupy użytkowników powołano się na wyniki
badań organizacji Transport Statistics Great Britain z roku 2007.
Literatura
[1] Arsie I., Rizzo G., Sorrentino M.: Optimal design and dynamic simulation of a hybrid
solar vehicle, Department of Mechanical Engineering, University of Salerno,
2006.
[2] Arsie I., Di Martino R., Rizzo G, Sorrentino M.: Toward a supervisory control of
a hybrid solar vehicle, Department of Mechanical Engineering, University of Salerno,
2007.
[3] Daniels W. M., Kumar P. R.: Racing with the sun: The optimal use of the solar
power automobile, 1997.
[4] Jastrzębska G.: Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Wydawnictwa
Naukowo-Techniczne, Warszawa 2009.
[5] Ozawa H., Nishikawa S., Higashida D.:Development of aerodynamics for a solar
race car, JSAE Review 19, s. 343-349, 1998.
[6] Rizzo G., Arsie I., Sorrentino M.: Solar energy for cars: perspectives, opportunities
and problems, Department of Mechanical Engineering, University of Salerno, 2010.
[7] Transport Statistics Great Britain: www.gov.uk/government/collections/transportstatistics-
great-britain, 2007.
Podsumowanie
TYTUŁ:
POJAZDY HYBRYDOWE A SYSTEMY FOTOWOLTAICZNE - MOŻLIWOŚCI WYKORZYSTANIA (PROJEKT OZI)
AUTORZY:
Marcin KRÓLIKOWSKI (1)
Justyna MAZURKIEWICZ (2)
Anna WACHOWICZ (3)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
(2) Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
(3) Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2015.50
SŁOWA KLUCZOWE:
energia słoneczna, opory toczenia, opory powietrza, transport
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/319
DOI:
10.7862/rb.2015.50
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2015.50
DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2014-12-17
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów