Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Budownictwo i Inżynieria Środowiska

Budownictwo i Inżynieria Środowiska
29/15, DOI: 10.7862/rb.2015.29

ECOLOGICAL ASPECTS OF THE NATURAL GAS USE

Marek URBANIK, Barbara TCHÓRZEWSKA-CIEŚLAK

DOI: 10.7862/rb.2015.29

Abstract

Good alternative for diesel fuel and petrol is gas. It is about half the price of diesel and fuel-powered vehicles and emit significantly less harmful compounds in exhaust gases, eg. CO2 emissions are reduced by approx. 10-15%. For the introduction of natural gas as fuels used to power vehicles and installations supports also one argument, in the twentieth century, energy consumption has increased more than fifteen times, while fossil fuels like coal, oil, natural gas is the main source of energy. According to the International Energy Agency, transportation as one of the fast growing sectors of the economy consumes approx. 26% of the main sources of energy, especially oil, which deposits are of successively depletion. If oil consumption will grow at the same rate as before, then how provide forecasts to meet the needs of the world of vehicles fleet for the use of only petroleum fuelsit will be impossible for approx. twenty years and the other power technologies (eg. hydrogen fuel) are not yet refined. Natural gas may therefore be called as transition fuel between oil fuels and other technologies to power vehicles or installations.

Full text (pdf)

References

  1. Bartłomiejczyk G.: Pojazd a środowisko. V Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna. Materiały z Zakładu Gazowniczego w Rzeszowie, Rzeszów 2007.
  2. Bielski J.: Rozwój globalnego handlu gazem LNG. Już nie tylko Azja. Nafta & Gaz Biznes, 04.05.2005.
  3. http://www.gazziemny.pl/79.htm
  4. http://www.lanckoronska.eu/?a=koalicja.broszuras_03
  5. http://www.metan.pl/main.html
  6. http://www.n.elpigaz.com/?p=/pl/menu/5/2/3
  7. http://www.psgaz.pl/dla_pojazdow/
  8. Janic M.: Estimating the long-term effects of different passenger car technologies on energy/fuel consumption and emissions of greenhouse gases in Europe. Transportation Planning and Technology, no. 37(5), 2014, pp. 409-429.
  9. Johansson B.: The economy of alternative fuels when including the cost of air pollution. Transportation Research Part D-Transport and Environment, no. 4(2), 1999, pp. 91-108.  
  10. Mbarawa M.: Performance, emission and economic assessment of clove stem oil-diesel blended fuels as alternative fuels for diesel engines. Renewable Energy, no. 33(5), 2008, pp. 871-882.
  11. Molenda J., Steczko K.: Ochrona środowiska w gazownictwie i wykorzystanie gazu. WNT, Warszawa 2000.
  12. Samara Z., Heldt C.: Global emissions from road transport. Proc. of 3rd GEIA Worshop. Amersfort, Netherlands 1993.
  13. Samaras Z., Zachariadis T.: Modeling the emission of road vehicles at macroscale and microscale, [in:] Air pollution emissions inventory, vol. 3, Power H., Babdasano J.M. (eds.). Souhampton U.K. and Boston, USA 1998.
  14. Van Vliet O., Brouwer A.S., Kuramochi T.: Energy use, cost and CO2 emissions of electric cars. Journal of Power Sources, no. 196(4), 2011, pp. 2298-2310.
  15. Wang G., Ogden J.M., Sperling D.: Comparing air quality impacts of hydrogen and gasoline. Transportation Research. Part D: Transport and Environment, no. 13(7), 2008, pp. 436-448.
  16. Zhang Y., Chen B.S., Liu G.Q.: Natural gas and indoor air pollution: A comparison with coal gas and liquefied petroleum gas. Biomedical and Environmental Sciences, no. 16(3), 2003, pp. 227-236.

About this Article

TITLE:
ECOLOGICAL ASPECTS OF THE NATURAL GAS USE

AUTHORS:
Marek URBANIK (1)
Barbara TCHÓRZEWSKA-CIEŚLAK (2)

AUTHORS AFFILIATIONS:
(1) Rzeszow University of Technology
(2) Rzeszow University of Technology

JOURNAL:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
29/15

KEY WORDS AND PHRASES:
natural gas, regulation of natural gas use, airpollution

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/252

DOI:
10.7862/rb.2015.29

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2015.29

RECEIVED:
2014-07-11

COPYRIGHT:
Publishing House of Rzeszow University of Technology Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszow

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności