Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2014.71, DOI: 10.7862/rb.2014.71
HYBRYDOWE SYSTEMY OŚWIETLENIA DROGOWEGO
Krzysztof BARAN, Marcin LEŚKO, Henryk WACHTA
DOI: 10.7862/rb.2014.71
Streszczenie
Oświetlenie drogowe jest jednym z ważniejszych czynników bezpieczeństwa ruchu i bezpieczeństwa publicznego. Obecnie zdecydowaną większość oświetlenia drogowego stanowią oprawy z wyładowczymi źródłami światła. Gwałtowny rozwój energooszczędnej technologii LED, jak również dyrektywy unijne o wymianie mało wydajnych źródeł na źródła energooszczędne, spowodowały, że coraz częściej oprawy w technologii LED stosowane są również do oświetlenia drogowego. Oprawy LED posiadają wiele zalet m.in. wysoka skuteczność świetlna, długa żywotność często przekraczająca 50 000 godzin, odporność na wstrząsy mechaniczne czy duża energooszczędność, pozwalająca na uzyskanie do 80% oszczędności w zużyciu energii elektrycznej, w porównaniu do tradycyjnych źródeł światła wytwarzających przybliżoną wartość strumienia świetlnego. Dodatkowo diody LED są źródłami niskonapięciowymi, dzięki czemu do ich zasilania mogą być użyte źródła, które pozyskują energię z odnawialnych źródeł. Połączenie energii uzyskanej z turbiny wiatrowej i panelu fotowoltaicznego do zasilania opraw drogowych nosi nazwę hybrydowego systemu oświetlenia. Systemy takie, zasilane z energii wiatru i energii słonecznej, mogą być autonomicznymi systemami oświetlenia drogowego. Rozwiązania takie są szczególnie przydatne w miejscach, gdzie nie ma infrastruktury elektroenergetycznej i nie ma możliwości zasilania z sieci elektrycznej. W artykule przedstawiono budowę oraz zasadę działania hybrydowego systemu oświetlenia drogowego. Szczegółowo omówiono wraz z przykładowymi parametrami, elementy wchodzące w skład takiego systemu. Przedstawiono możliwość wykorzystania wymienionych systemów w warunkach klimatycznych Polski, jak również opisano aspekt optymalnego doboru poszczególnych elementów, gwarantujących prawidłowe działanie systemu hybrydowego. Szacuje się, że w ciągu następnych kilkunastu lat, wraz z sukcesywnym rozwojem technologii LED oraz systemów odnawialnych źródeł energii, systemy hybrydowe staną się w jeszcze większym stopniu konkurencyjnym i alternatywnym rozwiązaniem dla tradycyjnych opraw drogowych.
Literatura
[1] Bandzul W. :Wpływ elektrowni wiatrowych na niezawodność pracy systemu elektroenergetycznego. Elektroenergetyka Nr 3/2005
[2] Baran K., Leśko M., Wachta H.: Badania pozycjonowania paneli fotowoltaicznych na terytorium Polski, Pomiary Automatyka Kontrola 10/2013
[3] Pabjańczyk W. :Hybrydowe systemy oświetlenia w technologii LED. Spektrum, lipiec-sierpień 2012
[4] Rodziewicz T., Wacławek M.: Ogniwa słoneczne - wpływ środowiska naturalnego na ich pracę. Warszawa, WNT 2011
[5] Rodziewicz T., Ząbkowska-Wacławek M., Żdanowicz T.: Wykorzystanie modułów fotowoltaicznych w obszarach o większych szerokościach geograficznych, Chem. Dydakt. Ekol. Metrol. 1998
[6] Wiśniewski A., Lampy LED – ocena podstawowych parametrów, Przegląd elektrotechniczny 2012, nr 5a
[7] www.solls.pl/pl/z-energii-odnawialnej/zestaw_hybrydowy_Y2M400W.pdf - zestaw hybrydowy Y2M400W [dostęp 10 maja 2014 r].
Podsumowanie
TYTUŁ:
HYBRYDOWE SYSTEMY OŚWIETLENIA DROGOWEGO
AUTORZY:
Krzysztof BARAN (1)
Marcin LEŚKO (2)
Henryk WACHTA (3)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Politechnika Rzeszowska
(2) Politechnika Rzeszowska
(3) Politechnika Rzeszowska
WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2014.71
SŁOWA KLUCZOWE:
oprawa drogowa, odnawialne źródła energii, panel fotowoltaiczny, turbina wiatrowa, źródła światła LED
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/172
DOI:
10.7862/rb.2014.71
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2014.71
DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2014-05-19
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów